عکس رهبر جدید
جشنواره‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فرصت‌های طلایی فرهنگی، علمی و تربیتی هستند
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، برگزاری جشنواره های مختلف رشد در این سازمان را فرصتی طلایی در عرصه‌های فرهنگ، علم و تربیت خواند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در مراسم پایانی یازدهمین جشنواره عکس رشد، گفت: جشنواره‌هایی که در سازمان پژوهش برگزار می‌شوند، در حقیقت فرصت های طلایی فرهنگی، علمی و تربیتی است که هر کدام از آن‌ها، افق تازه‌ای را پیش روی ما باز می‌کند و طراوت، انگیزه و رغبتی برای تداوم فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی کارشناسان سازمان پژوهش فراهم می‌کند. در واقع می‌توانیم از این چهار جشنواره به عنوان مربع تعالی و پیشرفت نام ببریم که هر کدام از یک وجه باعث تعالی سازمان می‌شود.

او افزود: جشنواره عکس رشد، دارای یک بعد ترویجی است زیرا از طریق هنری که با هیچ هنر دیگری قابل مقایسه نیست، اندیشه‌ای را رواج می‌دهد. همانطور که می‌دانید، یک عکس می‌تواند، به ترویج و تعالی بپردازد بنابراین جشنواره عکس رشد، بعد تربیتی دارد زیرا باعث می‌شود، تعدادی از عکاسان نوجوان و جوان وارد عرصه شوند و از طریق ارائه هنرشان، قابلیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند و تعالی یابند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی تصریح کرد: جشنواره عکس رشد بعد تاریخی نیز دارد زیرا که به وسیله عکس‌های خوب می‌توان تاریخ را صیانت و حفظ کرد. برای اثبات این مدعا، کافی است به عکاسان و عکس‌هایی که از دوره انقلاب اسلامی ایران گرفته شده و لحظات پیروزی انقلاب، شهادت‌ها و انقلابیون توجه کنید، خواهید دید که این عکس‌ها پیام آور رشادت‌ها، مجاهدت‌ها و شهادت‌هاست.

 

 

جشنواره امسال پررونق تر بود

دکتر ملکی، عکس را یک رسانه قوی خواند و اظهار کرد: عکس یک رسانه است و بین عکس و رسانه یک رابطه ذاتی وجود دارد زیرا هر عکسی پیامی را منتقل می‌کند که می تواند ضعیف یا قوی باشد بنابراین باید به دنبال رشد در این عرصه باشیم و اگر جشنواره دوره دوازدهم، قویتر و غنی‌تر نباشد، برگزاری آن توجیهی ندارد البته خوشبختانه امسال جشنواره ما از بعد کمی وکیفی پر رونق تر برگزار ‌شد اما ضروری است که به نکات مختلفی در راستای بهبود این رویداد مهم توجه کنیم تا رونق بیشتری را در آینده شاهد باشیم.

 

 

عکس می تواند مربی باشد

او ادامه داد: یکی از ابعاد عکس، عکس و آرمان است یعنی به وسیله عکس و عکاسی‌ها می‌توانیم، آرمان های این جامعه و نظام اسلامی را بیان کنیم. وجه دوم عکس و واقعیت‌هاست زیرا بسیاری از واقعیت‌ها گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد و به درستی دیده نمی‌شود. در واقع انسان‌ها در روزمرگی بسیاری از واقعیت‌ها را چه تلخ و چه شیرین نمی‌بینند بنابراین به وسیله عکس می‌توان این واقعیت ها را به تصویر کشید.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: عکس و تربیت یک رابطه مستقیم دارند بنابراین ما باید عکس‌هایی را انتخاب کنیم که خود عکس، بتواند مربی باشد. گاهی یک عکس انسان را تکان می‌دهد و بیدار می‌کند ضمن اینکه یک عکس باید دارای بعد هنری و زیبایی نیز باشد زیرا اگر یک عکسی به واقعیت مهمی توجه کرده باشد اما فاقد زیبایی و هنر باشد، نمی‌تواند مورد توجه مخاطب قرار گیرد بنابراین زیبایی عنصر بسیار مهمی است.

دکتر ملکی بر لزوم توجه به تاریخ در عکاسی تاکید کرد و گفت: عکس و ضرورت‌های تاریخی بعد دیگری است زیرا عکس می‌تواند این کارکرد را داشته باشد که به وسیله آن بسیاری از حقایق تاریخی را به تصویر بکشد. عکس از حقایق صیانت می‌کند و به راستی‌ها، عمر بلندی می‌دهد، بنابراین ما باید تلاش کنیم، بین عکس و منابع تربیتی و متون آموزشی نسبت عمیقی را ایجاد کنیم. همچنین عکس، می‌تواند به مفاهیم علمی و آموزشی بپردازد زیرا عکس یک وسیله مهم برای آموختن است تا جایی که گاهی یک عکس از متنی آموزشی قویتر عمل می‌کند.

 

 

استفاده از عکس های جشنواره رشد در بدنه آموزش

او تأکید کرد: بسیاری از این عکس‌های این جشنواره، می‌توانند در بدنه آموزشی ما مورد استفاده قرار گیرند بنابراین ان شاءالله به زودی، کارگروهی تشکیل خواهد شد تا این عکس‌ها را مورد بررسی قرار دهند و بتوانیم براساس نیازهای دفاتر، بین خروجی جشنواره‌های ما و محصولات آموزشی، یک ارتباط مستقیم برقرار شود.

 

در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره به ترتیب استان‌ها اعلام شدند و به صورت حضوری و مجازی جوایز خود را دریافت کردند.

 

منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۵۳۳
کد خبر : ۳,۶۳۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید