عکس رهبر جدید
رقابت ۱۳۵۲۱ اثر در یازدهمین جشنواره عکس رشد پایان یافت
یازدهمین جشنواره عکس رشد با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های گیلان، گلستان، مرکزی، زنجان، فارس، کردستان، قم و خراسان رضوی به صورت حضوری و وبیناری، با اعلام برگزیدگان امروز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این مراسم، پرویز قراگوزلو، دبیر یازدهمین جشنواره دوسالانه عکس رشد، توضیح داد: قرار بود این جشنواره در مدرسه دارالفنون و فضای باز برگزار شود اما با توجه به شرایط کرونایی، این امکان فراهم نشد و به ناچار نمایشگاه کوچکی در سازمان برگزار شد؛ همچنین نمایشگاه مجازی و سراسری آثار در آدرس  http://ax11.roshd.ir قابل مشاهده است.

او ادامه داد: این دوره جشنواره در دو گروه سنی بزرگسال (برای فرهنگیان و عکاسان آزاد) با موضوعات مدرسه، خانواده دوم؛ ایران، سرزمین پرگهر و بخش جنبی: گام دوم انقلاب؛ و گروه سنی دانش‌آموزی (برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم) با موضوع آزاد برگزار شد.

دبیر یازدهمین جشنواره دوسالانه عکس رشد افزود: در این جشنواره تعداد 4149 عکس در بخش آزاد و 1247 عکس در بخش فنی‌وحرفه‌ای به دبیرخانه ارسال شد که از میان آن‌ها 2340 عکس در مرحله اول توسط هیأتی پنج نفره بررسی شدند. پس از سه مرحله داوری، تعداد 70 عکس در بخش آزاد، 22 عکس در بخش دانش‌آموزی و 23 عکس در بخش بزرگسال فنی و حرفه‌ای به نمایشگاه جشنواره عکس رشد راه یافتند.

قراگوزلو درباره داوری آثار در بخش آزاد و فنی و حرفه‌ای گفت: هیأت انتخاب این دوره از جشنواره را مهدی صفری، مجید ذاکری، حجت‌الله عطایی، اعظم لاریجانی و خدیجه بختیاری بر عهده داشتند. همچنین ناصر محمدی (از شهر زنجان، هنرآموز رشته عکاسی)، سلیمان گلی (از شهر تربت حیدریه، هنرآموز رشته عکاسی) و آیین شاهرودی (از شهر تهران، هنرآموز رشته عکاسی) داوری بخش آزاد و فاطمه خمامی؛ عفت متولی و عبدالرضا جمالی‌فر داوری بخش فنی‌وحرفه‌ای را انجام دادند. داوری موضوع سبک زندگی فرهنگیان شاغل و بازنشسته را داوران گروه سنی بزرگسال جشنواره را علیرضا کریمی‌صارمی، حسن غفاری، محمد مهدی رحیمیان و کیوان زرگری به عهده داشتند.

او از چاپ کتاب جشنواره عکس رشد خبر داد و اظهار کرد: از 13 هزار عکسی که به جشنواره رشد رسیده، بعد از چند دوره 378 عکس به نمایشگاه راه یافته که این آثار در یک کتاب چاپ خواهند شد.

 

 

 
بازدید نزدیک به 3 هزار نفر از نمایشگاه مجازی
در ادامه محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، از بازدید نزدیک به 3 هزار نفر از نمایشگاه مجازی این رویداد خبر داد و گفت: بنا داشتیم که برنامه را در فضای باز اجرا کنیم تا این کارهای ارزشمند در معرض نگاه عزیزان قرار گیرد اما به دلیل کرونا چنین امکانی فراهم نشد و در این فضای اضطراری مراسم برگزار شد با این وجود، در فضای مجازی نمایشگاه برگزار شد و خوشبختانه نزدیک به سه هزار نفر از آثار این جشنواره طی دو روز اخیر، بازدید کردند.

او تاکید کرد: خوشبختانه خروجی این جشنواره بهتر از دوره‌های قبل بود و اهداف‌ تعلیم و تربیت به خصوص در بخش آموزش مجازی در دوران کرونا، بیشتر و بهتر در آن دیده شد و تصاویر جذابی در این بخش شاهد بودیم.

در ادامه قاسمعلی خدابنده، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی به صورت مجازی در این مراسم حضور پیدا کرد و گفت: جشنواره رشد یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی وهنری با هدف‌های آموزش و تربیتی است که بیانگر نقش عمیق و تربیتی در مخاطبان است.

او افزود: فیلم و عکس یکی از اجزای بسته‌های آموزشی است زیرا کتاب به تنهایی نمی‌تواند مفهوم را منتقل کند بنابراین وجود عکس و فیلم می‌تواند در کمک به این عرصه موثر، عمل کند. عکس ثبت یک لحظه ناب و خاطره انگیز است که یادآور یک خاطره، تجربه یا یک واقعیت ماندگار است که انتقال پیام به سرعت در آن انجام می‌شود.

حمیدرضا شیخ الاسلام، مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان قم نیز در این مراسم بر لزوم توجه به هنر عکاسی تاکید کرد و گفت: امروز سواد فرهنگی به عنوان رکن یک نسل و ملت است بنابراین اگر ما بخواهیم یکی از ارکان سواد فرهنگی خودمان را به نسل آینده منتقل کنیم، به این هنر نیاز داریم زیرا عکس می‌تواند تمدن یک نسل و ملت را به آیندگان منتقل کند. وقتی دانش آموز ما در فراگیری علوم مختلف، واقعیتی را در قالب عکس می‌بیند، یک باور و دیدگاه شفاف دریافت می‌کند لذا جشنواره عکس رشد دارای اهمیت بسیاری است.

او افزود: عکاسی یکی از مهارت‌ها و هنرهایی است که به واسطه آن می‌توانیم برخی فنون و رشته‌های فراموش شده را زنده کنیم و به نظام تعلیم و تربیت بازگردانیم تا دانش آموزان ما متوجه اصالت کشور شوند.

 

 

رقابت ۲۳۴۰ اثر در یازدهمین جشنواره عکس رشد پایان یافت


 
درخواست استمرار همکاری‌ها در بخش فرهنگی و هنری
سید مرتضی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش فنی وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پروش، نیز برگزاری این جشنواره را مایه خرسندی دانست و گفت: یکی از کارکردهای اصلی که ما در آموزش‌های مهارتی داریم، توجه به ظرفیت عظیم جوانان است بنابراین برگزاری چنین جشنواره‌ای که بر حضور این دسته تعریف می‌شود، قابل تحسین است.

او از حضور پررنگ دانش آموزان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی ابراز خرسندی کرد و گفت: این اتفاق بسیار خوب و اثربخش است کما اینکه پس از هتک حرمت پیامبر بزرگ اسلام، برخی از دانش آموزان ما در هنرستان‌‌ها واکنش نشان دادند و به تعداد سال‌های تولد نبی اکرم، اثر تولید کردند که در یک نمایشگاه مجازی در هنرستان منطقه 12 به نمایش گذاشته شد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی، حرفه‌ای و کاردانش، خواستار استمرار همکاری‌ها در بخش هنری و فرهنگی شد و گفت: جشنواره عکس رشد اتفاق خوبی را رقم زد تا بتوانیم استمرار برنامه‌های مشترک را در سطح سازمان آموزش و پرورش دنبال کنیم و من از این حیث بسیار خوشبین هستم.
منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۴۸۴
کد خبر : ۳,۶۲۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید