عکس رهبر جدید
جشنواره فیلم رشد، فرصتی کم‌نظیر برای نشان دادن اثر هنر در یادگیری است
وزیر آموزش و پرورش: جشنواره فیلم رشد یک فرصت کم نظیر برای نشان دادن اثر هنر نمایش برای یادگیری است. اگر مدرسه مملو از هنر و آموزش هنرمندانه علم باشد، آینده زیبایی خواهد داشت.

 به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، آیین پایانی پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران با حضور دکتر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش؛ سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی؛ حجت‌الاسلام دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان؛ محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اعضای هیئت‌های داوران و برگزیدگان جشنواره برگزار شد.

 

 دکتر رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: این جشنواره یک فرصت کم نظیر برای نشان دادن اثر هنر نمایش برای یادگیری است. آموزش و پرورش هر کشور سیمای واقعی آن کشور را به تصویر می‌کشد. تصویر آینده هر روستا و شهر و کشور را از مدرسه آن می‌توان دید. اگر مدرسه مملو از هنر و آموزش هنرمندانه علم باشد، آینده زیبایی خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش ضامن ایران قوی را مدرسه قوی دانست و گفت: این جشنواره یک فرصت کم‌نظیر برای نشان دادن اثر هنر در یادگیری است. آموزش و پرورش هر کشوری، سیمای آینده آن کشور را به نمایش می‌کشد. مدرسه جایی است که آینده در آن ساخته می‌شود. ضامن ایران قوی، مدرسه قوی است و یکی از چیزهایی که مدرسه‌های ما را قوی می‌کند، عجین کردن آموزش به هر ابزاری است که انتقال علم را اثربخش می‌کند؛ از جمله هنر.

دکتر صحرایی افزود: کنار آینده، واژه آینه هم مهم است. آموزش و پرورش آینه عملکرد همه مسئولین در برابر آینده است. اگر بخواهیم بدانیم در هر کار چقدر موفق بوده‌ایم، آینه آموزش و پرورش بهترین قاضی است و در این مسیر دو گزینه بیش‌ از همه تجربه می‌شوند: برخی وقتی به آینه می‌نگرند، آینه را می‌شکنند و این قصه پر غصه مدرسه‌هاست.

وی گفت: اولین جایی که از ناهماهنگی دستگاه‌‌های اجرایی رنج می‌برد مدرسه است و اولین جایی که از وحدت آن‌ها سود می‌برد مدرسه است. برای حل مشکلات کشور، همه باید در مدرسه هماهنگ و متحد شویم. حل همه معضلات از مدرسه‌ها، با مدرسه‌ها و در مدرسه‌ها امکان‌پذیر است. جشنواره فیلم رشد از آن جهت مهم است که بر هماهنگی همه دستگاه‌هایی که دغدغه آینده دارند بر محور هنر می‌کوشد؛ خصوصاً هنر هفتم که اثرش بیش از بقیه است.

 

جشنواره فیلم، معلمان را از ایستایی به پویایی می‌رساند

 موضوع بعدی معلم آینده است. معلم محوری‌ترین عناصر شکل دهنده هویت آینده ما هستند بیش از هر چیز دیگری می‌توانند آینده را نشان دهند. معلم آینده باید در مرز دانش تخصصی رشته خودش حرکت کند و به جدیدترین ابزار و فنون رشته خودش مسلط باشد.

دکتر صحرایی تأکید کرد: این جشنواره سعی می‌کند فاصله معلم را با آینده کاهش دهد. سرعت تحولات به گونه‌ای نیست که بتوانیم در دانشگاه‌ها و کتاب‌ها خود را به این تحولات برسانیم. گاهی یک ایده هنرمندانه و فیلم کوتاه ممکن است ما را بیش از یک نیم سال تحصیلی به آینده نزدیک ‌کند. پیام این جشنواره به معلمان این است که اگر می‌خواهید فراتر از آموزگاری بروید، هنر ابزار یگانه‌ای است که می‌تواند شما را به این جایگاه برساند.

معلم آینده می‌تواند به شیوه‌ای مطلب را به دانش آموزش منتقل کند که او می‌خواهد، نه به شیوه‌ای که ما می‌خواهیم. کتاب‌ها اسباب معلمان آینده هستند، نه ارباب آن‌ها. و کتاب را با هنر و هر وسیله تسهیل کننده دانش دیگر در می‌آمیزند تا مخاطب آن‌ها به نقطه مطلوب برسد. دانش‌آموزی که بخش قابل توجهی از وقت خودش را در رسانه می‌گذراند را نمی‌توان بر روی نیمکت‌های سنتی آموزش داد. کتاب همه ‌آن چیزی نیست که می‌تواند ما را به هدف برساند.

معلم یک هنرمند به تمام معناست. معلم آموخته است به دنیای درون شاگردانش نفوذ کند. روان دانش‌آموزانش را به لحظه می‌شناسد. هدف چنین جشنواره‌هایی این است که معلمان را از ایستایی به پویایی برساند. هدف این است که فاصله ادراکی بین ما و دانش‌آموزان را کم کند.

این جشنواره جلوه‌ای از زیبایی‌های درون نظام تعلیم و تربیت و نمادی از فعالیت‌های فرهنگیان و فرهنگ‌دوستان این کشور است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنانش نمایش گسترده فیلم‌های این جشنواره در مدارس سراسر کشور را مورد انتظار دانست و تأکید کرد که جمعیت 16 میلیونی دانش‌آموزان ایران باید فرصت دیدن فیلم‌های این جشنواره را پیدا کنند.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲۱۶
کد خبر : ۴,۳۰۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید