عکس رهبر جدید
حضور پررنگ فرهنگیان و دانش‌آموزان در پنجاه‌و‌سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌ رشد
نشست خبری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد با اصحاب رسانه برگزار شد.

 به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نشست خبری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، دکتر حسین عبادتی، دبیر جشنواره، شفیع آقامحمدیان، رئیس هیئت داوران و اصحاب رسانه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.در این مراسم همچنین از پوستر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی و آموزشی رشد رونمایی شد.

 

 

تنوع بخشی به فرصت‌های آموزش و رسانه‌های آموزشی

 حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد در نشست خبری این جشنواره با اصحاب رسانه گفت: امسال تعداد آثار ارسالی و شرکت کننده‌ها از کشورهای مختلف از رشد خوبی برخوردار بوده است. در این جشنواره حدود ۳۷۰۰ اثر از ایران و 119 کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۶۰۰ اثر از فیلم‌های تولید داخل بوده و باقی آثار ارسالی خارجی است.

 رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره  فیلم‌ رشد اضافه کرد: این جشنواره طبیعتاً جهت‌گیری خاص آموزشی دارد و با اینکه معلمان و دست‌اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت جامعه مخاطب آن هستند، ولی جامعه اصلی آن را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهد. در طول سال‌های گذشته به دلایلی به خاطر ملاحظات جشنواره در برخی زمینه‌ها افت داشته‌ایم، اما خوشبختانه فرایند رشد آثار خوب بوده است.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان، تنوع بخشی به فرصت‌های آموزش و رسانه‌های آموزشی است. رویکرد مهم سازمان، به عنوان متصدی برنامه‌های درسی توجه به رسانه‌های آموزشی و تربیتی است با مشارکت‌پذیری به دنبال افزایش نقش فیلم‌های آموزشی هستیم.

 


نشست خبری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد

 


گزارشی از آثار راه‌یافته به جشنواره پنجاه‌وسوم

دکتر حسین عبادتی، دبیر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی و آموزشی رشد نیز در این نشست با اشاره تاریخچه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد گفت: امسال شاهد حضور پررنگ همکاران فرهنگی در این جشنواره بودیم که این موضوع ظرفیت جریان فیلم‌سازی در بدنه فرهنگیان و دانش‌آموزان را نشان می‌دهد. در زمان فراخوان این جشنواره، تهیه‌کنندگان داخلی ۶۰۰ اثر به این جشنواره ارسال کرده‌اند که نشان از استقبال گسترده از این جشنواره آموزشی و تربیتی رشد دارد.

دبیر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم‌ رشد درخصوص آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره توضیح داد: در بخش بین‌الملل تعداد 3108 اثر، بخش دانش‌آموزان تعداد 56 اثر، بخش فرهنگیان تعداد 82 اثر، 83 فیلمنامه و در مجموع 3329 اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم رشد ارسال شده است.

 از این تعداد در بخش بین‌الملل تعداد 799 اثر، بخش دانش‌آموزان تعداد 48 اثر، بخش فرهنگیان تعداد 80 اثر، 83 فیلمنامه و در مجموع 1010 اثر در هیئت انتخاب آثار جشنواره پذیرفته شدند.

 مجموع آثار راه یافته به بخش مسابقه نیز 122 فیلم در بخش بین‌الملل، 27 فیلم در بخش دانش‌آموزی، 27 فیلم در بخش فرهنگیان فیلمساز، 17 فیلمنامه و در مجموع 193 اثر می‌باشد.

 

برنامه نمایش فیلم‌ها در جشنواره

 عبادتی با اشاره به اهمیت هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره رشد گفت: در این دوره تلاش کردیم که هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره در تراز هیئت‌های داوران جشنواره‌های معتبر کشور باشد. جشنواره فیلم رشد از نظر هنری و علمی یکی از معتبرترین جشنواره‌های کشور است.

 وی با بیان اینکه فیلم‌هایی که برای دانش‌آموزان نمایش می‌شود باید فیلم‌های امیدبخش باشند، گفت: فیلم‌هایی که دانش‌‌آموزان می‌بینند باید علاوه بر امیدبخشی، حاوی نکات تربیتی نیز باشد. نظام‌های آموزشی مترقی در دنیا به این مهم توجه دارند. اگر محتوایی تراز برای مخاطبان ارائه دهیم مخاطب هم به آن توجه خواهد داشت. محتواهای جذاب و غنی و ارزشمند مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد.

 دبیر جشنواره پنجاه‌وسوم فیلم رشد درخصوص برنامه‌های نمایش فیلم‌های جشنواره گفت: نمایش اصلی نمایش‌ها در سینما فلسطین خواهد بود. هفته‌های نمایش استانی فیلم‌های جشنواره نیز از پایان دی‌ماه تا پایان خرداد سال آینده در سراسر کشور برگزار خواهد شد و نمایش‌های ویژه مدارس هم در همین بازه زمانی خواهد بود. برنامه‌ریزی امسال فیلم‌های جشنواره، نمایش فیلم‌های منتخب در 32 استان با حدود 3000 نمایش برای چهار و نیم میلیون مخاطب دانش‌آموزی، معلم و دانشجو معلم در مدارس، کانون‌ها و پایگاه‌های دانش‌آموزی خواهد بود.

 

بخش ویژه جشنواره

 دکتر عبادتی درباره بخش ویژه پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم رشد گفت: در این دوره از جشنواره بخش جایزه ویژه به «کودکان غزه» اختصاص داده شده است. در بخش فیلم‌های خارجی این دوره از جشنواره، به صورت ویژه هشت اثر از فلسطین دریافت کرده‌ایم. از کشورهای دیگر هم با همین موضوع آثاری دریافت شده است.

 وی افزود: همچنین در حوزه کودکان با نیازهای ویژه، فیلم‌های داستانی مناسبی به دبیرخانه ارسال شده است. یکی دیگر از جایزه‌های ویژه این جشنواره مرتبط به فیلم‌هایی است که به آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند. همچنین نشست ویژه «شب غزه» عصر روز دوشنبه، چهارم دی‌ماه در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.


نشست خبری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد

 

تلاش برای ارتقای حوزه سینمای کودک و نوجوان

دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم رشد نیز در این نشست با اشاره به اینکه در هر دوره از جشنواره افزوده‌ای در محتوا و ساختار جشنواره فیلم رشد اضافه شده است، گفت: در تلاشیم سهم جدی از مصرف فرهنگی جامعه تربیتی کشور به سینمای کودک و نوجوان اختصاص پیدا کند. این بهترین فرصت برای اصحاب رسانه است تا در کنار رویدادهایی که به بهانه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد رقم می‌خورد با تعامل با معلمان، دانش‌آموزان، اولیا و دست‌اندرکاران آموزش زمینه یک جهش جدی در تولیدات مرتبط با حوزه سینمای کودک و نوجوان را رقم برنند.

 نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم رشد گفت: آنچه از جشنواره فیلم رشد باقی می‌ماند، سرمایه‌گذاری فکری، اندیشه‌ای و طراحی میان‌مدت و بلندمدتی است که انجام می‌دهیم که بخشی از آن با مطالبه‌گری و پیگیری اصحاب رسانه اتفاق خواهد افتاد. تلاش مسئولان آموزش و پروش این است که ابعاد هنری در عرصه تعلیم و تربیت را دنبال کنند. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در عرصه عکس و تصویرگری، سینما، کتاب و تولیدات الکترونیکی فعال است و در حال توسعه محتوا است. در کنار گسترش مسائل تعلیم و تربیت، هدایت، حمایت و پشتیبانی از فعالان این حوزه نیز از جمله فعالیت‌های سازمان است. تلاش می‌شود مجموعه این آثار به صورت مناسب در اختیار مدارس سراسر کشور قرار بگیرد و با مشارکت معاونان آموزشی و پرورشی استان‌ها و مناطق و همکاری مدیران مدارس این فیلم‌ها به نمایش دربیایند.

نشست خبری پنجاه‌و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد

 


لازم به ذکر است نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم رشد در روز یکشنبه سوم دی‌ماه در سال شماره یک سینما فلسطین با نمایش پویانمایی «بچه زرنگ» آغاز خواهد شد. سایر نمایش‌ها نیز از همان روز شروع و تا ظهر روز چهارشنبه ششم دی‌ماه ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه و معرفی آثار برتر، روز چهارشنبه ششم دی‌ماه از ساعت ۱۵ در پردیس باغ کتاب تهران برگزار خواهد شد.

 


برای مشاهده تصاویر این نشست، اینجا را انتخاب کنید.

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۰۵
کد خبر : ۴,۲۹۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید