عکس رهبر جدید
نشان رشد، میان‌بری برای پیدا کردن کتاب‌های خوب است
وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد «نشان رشد» را میان‌بری برای پیدا کردن کتاب‌های خوب، خواندنی و اثربخش در میان عموم مردم معرفی کرد.

 به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دکتر رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد که با شعار «کتاب خوب، آینده خوب» عصر امروز در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، موضوع کتاب و کتاب خوب را بیش از هر زمان دیگری با اهمیت دانست و گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کتاب در این زمان که همه تحولات در عرصه رسانه‌ها رخ می‌دهد باز هم قابل حذف نیست و ما به کتاب و کتابخوانی نیازمندیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: با خواندن کتاب دنیای دیگری را سیر می‌کنیم و هر اندازه که به این رمز نهفته دست یابیم به همان اندازه به لذت‌های آن نیز دست می‌یابیم. امروز می‌توان گفت که نویسنده خوب، نویسنده‌ای است که قدرت انتقال پیام را نه با کلمات بلکه در پیوستگی کلمات داشته باشد. در واقع می‌توان گفت که کتاب‌هایی خواندنی‌تر است که پیامی در میان خطوطش پنهان شده باشد، وگرنه فهم کلمات در کنار هم در زنجیره خطی بهم پیوسته کار سختی نیست.

صحرایی درباره علت حذف نشدنی بودن کتاب نیز گفت:‌ آنچه که خواندن کتاب را لذت‌بخش می‌کند، لذت رمزگشایی در کلمات، کتاب و در سطرها است. برای خواندن کتاب خوب باید ارزیابی خوب را بلد بود زیرا ارزیابی دانشی فراتر از داشتن کتاب است، مقام نقد مقامی فراتر از نویسندگی و مقام ارزیابی مقامی شامخ‌تر از تولید کتاب است.

وی با بیان اینکه «نشان رشد» میان‌بری است برای پیدا کردن کتاب‌های خوب، خواندنی و اثربخش در میان عموم مردم، گفت: این افتخاری است برای نظام تعلیم و تربیت که نشان رشد را به عنوان راهنما به مردم عرضه کرده است.

صحرایی با بیان اینکه کودکان ذهنی بسیار پذیرا و روحی آماده برای دریافت حرف‌های تازه دارند، گفت: انعطاف و حاصل‌خیزی ذهن کودکان سرمایه بی‌بدیلی است که در اختیار ما قرار دارد. همه شاخص ها برای پیشرفت باید بذرش در دوره کودکی و خردسالی و حداکثر نوجوانی کاشته شود و مدرسه مزرعه چنین بذری است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به راه اندازی نهضت خرید کتاب‌های رشد در مدرسه‌ها اشاره کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر وظیفه‌ای که به عنوان یک نهاد تولید آثار خوب دارد، لازم است که به کمک ناشران دیگر بشتابد و آثار برگزیده این جشنواره توسط کانون خریداری شده و به مدارس برود.

صحرایی بیان اینکه طرح هر کلاس یک کتابخانه کلاسی، در سال‌جاری برای ۲۰ هزار کلاس درس در مناطق محروم طراحی شده است، گفت: کلاس‌ها باید با کتاب‌های دارای نشان رشد پر شوند و معرفی این کتاب‌ها به معلمان و مدارس تکالیفی است که آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی در پایان به چاپ کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۵۰ میلیون جلد کتاب چاپ و برای سطح زیادی از عموم جامعه مخاطب عرضه می‌شوند. کتاب‌ها و مجلات رشد باید به کمک معلمان و دانش‌آموزان بیایند، توصیه می‌کنم به خواندن مجلات رشد که نیاز ما هستند و به تعمیق دانش کتاب‌ها کمک می‌کند.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۳۵۱
کد خبر : ۴,۳۵۸
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید