عکس رهبر جدید
جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، ظرفیتی بزرگ برای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است
نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اعضای هیئت داوران و هیئت انتخاب پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش، نشست هم‌اندیشی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور اعضای هیئت داوران و هیئت انتخاب پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد برگزار شد. در این جلسه، داوران و اعضای هیئت انتخاب به بیان دیدگاه‌های خود درباره این جشنواره و ارائه پیشنهاداتی برای استمرار برگزاری جشنواره پرداختند.

 

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های اعضای هیئت‌های انتخاب و داوران و همچنین دبیرخانه جشنواره گفت: این مسئله که جشنواره فیلم رشد به چه صورت می‌تواند با مأموریت‌های اصلی سازمان پژوهش ارتباط برقرار کند، از پرسش‌های جدی رؤسای زمان در سال‌های اخیر بوده است. در بازطراحی مأموریت‌های سازمان در چند سال گذشته همواره این پرسش مطرح بوده که جشنواره فیلم رشد چه نسبتی با فعالیت‌های جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواهد داشت؟

اما برگزاری این جلسه دلالت‌هایی ناظر به این بازتعریف بود. یعنی لازم است مأموریت‌های سازمان پژوهش به گونه‌ای بازتعریف شود که جشنواره فیلم رشد به صورت منسجم و هماهنگ با مأموریت سازمان و وزارت آموزش و پرورش ارتباط برقرار کند و سازمان همچنان این ظرفیت بزرگ را در دست نگه دارد.

فعال‌تر شدن دبیرخانه دائمی جشنواره و جدی‌ شدن برنامه‌های آن، تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی در سطح تخصصی و اجرایی،  لزوم هماهنگی‌های حداکثری در درون بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش برای حمایت از فیلم‌ها و فیلمنامه‌های جشنواره از دیگر نکاتی مورد تأکید رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم رشد در این جلسه بود.

 
 

دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز در این جلسه با اشاره به این موضوع که خاستگاه این جلسه برآمده از هیئت‌های انتخاب و داوری است، از آن‌ها بابت فعالیت‌هایشان در طی جشنواره پنجاه‌وسوم تشکر کرد و گفت: در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد باید هم ابعاد آموزشی و تربیتی و هم ابعاد هنری جدی گرفته شوند. فیلم اثری بی‌بدیل است و با هیچ منبع آموزشی و تربیتی قابل قیاس نیست. در انتقال مفاهیم و در موفقیت عرضه یک مفهوم هیچ چیز نمی‌تواند با فیلم برابری کند. جامعة تربیتی موفق، معلمانی هستند که این منبع را جدی می‌گیرند و در شکوفایی میدان تعلیم و تربیت و ایجاد فرصت‌های متنوع تربیت و یادگیری از آن استفاده می‌کنند.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درخصوص سرمایه‌های انسانی مشارکت کننده جشنواره فیلم رشد گفت: باید دو نوع سرمایه انسانی را در جشنواره تقویت کنیم. باید از کارشناسان برجسته تعلیم و تربیت کشور دعوت کنیم که در این جشنواره مهم مشارکت کنند و نقش‌آفرین باشند. همچنین بهترین‌های اصحاب عرصه سینما و فیلم در این جشنواره فرصت حضور یابند.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ادامه داد: در سه دوره گذشته جشنواره فیلم رشد تلاش کردیم به هر دو گروه توجه ویژه‌ای بشود. برنامه‌ریزی‌ها در راستای وجوه هنری جشنواره با تمرکز بر موضوع تعلیم و تربیت و برای کودک و نوجوان بود در عین اینکه به قالب فیلم و زیبایی‌ها فیلم‌ها نیز توجه کافی شد. پس از پایان دوره پنجاه‌وسوم جشنواره فیلم رشد، همسنگرانی داریم که در ساختار رسمی سازمان پژوهش قرار ندارند، اما با انگیزه‌های بالا در کنار دبیرخانه جشنواره حضور دارند. امروز بهترین فرصت برای هرگونه اقدامی نهاد تعلیم و تربیت با استفاده از ظرفیت این عزیزان است.

 

 


در این جلسه، دکتر حسین عبادتی، دبیر پنجاه‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، گزارشی از روند برگزاری پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم رشد با تأکید بر حوزه داوری فیلم‌های جشنواره و همچنین دستاوردهای این دوره از جشنواره فیلم رشد پرداخت.

 
 

 

 
شفیع آقامحمدیان، رئیس هیئت داوران جشنواره پنجاه‌وسوم نیز در این جلسه با بیان اینکه نمایش استانی فیلم‌های این جشنواره در مدارس سراسر کشور، زمینه‌ای برای تربیت دانش‌آموزان را فراهم می‌کند، از حاضران خواست تا با نگاه راهبردی به جشنواره فیلم رشد، راهکارهایی برای ارتقای بیشتر سطح آموزشی و پرورشی آن ارائه کنند.
 

لزوم تفکر راهبردی در اجرای جشنواره، توجه به ورود کشورهای همسایه در عرصه سینما، بهره برداری درست از سینماگران و فیلم‌سازان، تأثیرات ضدفرهنگی مصارف رسانه‌ای کودکان از طریق فضای مجازی، اهمیت به سینمای کودک و نوجوان، استمرار هفته‌های نمایش فیلم‌های جشنواره، هدایت و راهبری فیلمسازان شرکت‌کنندگان در جشنواره، همکاری سایر سازمان‌ها با سازمان پژوهش در زمینه جشنواره فیلم رشد، احساس مسئولیت در برابر مخاطبان جشنواره، بازنگری آیین‌نامه جشنواره، ارتباط با جشنواره‌های مشابه در خارج از کشور، آموزش مخاطبان جشنواره، عدم افراط نگاه تکنیکی به فیلم‌ها، ضرورت انقلاب تصویری در جشنواره‌، معرفی جشنواره به عنوان مرجع فیلمنامه برای فیلمسازان، استفاده از ظرفیت فیلمنامه‌نویسان، استفاده از مشاوران تبلیغاتی و رسانه‌ای و تشکیل اتاق فکر رسانه‌ای، ایجاد ادراک رسانه‌ای در داخل و بیرون از جشنواره، ارائه فیلمنامه‌های شاخص به معلمان فیلمساز، ارتقای جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن بیشتر در حوزه محتوا و ساختار، عدم قناعت به جایگاهی که جشنواره دارد و تولید فیلم‌های بلند آموزشی و تربیتی توسط وزارت آموزش و پرورش از جمله پیشنهاداتی بود که توسط اعضای هیئت‌های انتخاب و داوران پنجاه‌وسومین دوره جشنواره فیلم رشد ارائه شد.

   

 

برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا را انتخاب کنید.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۷۶
کد خبر : ۴,۳۲۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید