عکس رهبر جدید
چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: موفقیت جشنواره فیلم رشد در این است که با کانون تعلیم و تربیت یعنی مدرسه گره خورده است

علیرضا کاظمی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ایام برگزاری چهل‌ونهمین جشنواره فیلم رشد در یک گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار ستاد خبری رشد به بررسی ابعاد پیوند میان اهداف جشنواره فیلم رشد و مأموریت‌های معاونت تحت امر خود پرداخت و گفت: «جشنواره فیلم رشد با تعلیم و تربیت گره خورده است و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی که از مهم‌ترین ارکان آموزش و پرورش است، این جشنواره را مدیریت می‌کند. در واقع این جشنواره بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی است، زیرا یکی از عوامل ایجاد انگیزه و رغبت در دانش‌آموزان است. ما نمی‌توانیم انگیزه را به دانش‌آموز تزریق کنیم بلکه باید تدریجی و با ابزارهای مختلف این انگیزه را ایجاد کرد و نمایش «فیلم» در مدرسه و حتی سر کلاس انگیزه ساز است. اهمیت این نکته در این است که آیا خانواده به دانش‌آموز اجازه می‌دهد برای تماشای فیلم به سینما برود؟ آیا فرصت همراهی کردن دانش‌آموز برای تماشای فیلم را دارد؟ تا زمان رسیدن به جواب این سؤال‌ها و ایجاد انگیزه، برگزارکنندگان جشنواره رشد باید چاره‌اندیشی کنند تا تمایل به تماشای فیلم‌ آموزشی در دانش‌آموز و خانواده، در ساعت‌های خارج از مدرسه ایجاد شود. به طور کلی باید در این زمینه آسیب‌شناسی کنیم تا به نتیجه درستی برسیم.»

کاظمی در خصوص همکاری جشنواره رشد با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه، به  قدم‌های مثبتی که امسال دراین راستا برداشته شده اشاره کرد و افزود: «این جشنواره پس از تهران، در تمام استان‌های کشور برگزار می‌شود و از این طریق به مناطق و در نهایت از مناطق به مدارس راه پیدا می‌کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به ترسیم ابعاد امکانات ایده آل پرداخت و گفت: «اولین زیرساخت‌های مورد نیاز، فضای مناسب و تجهیزات استاندارد نمایش تصویر و صدا  هستند. در این زمینه هر مدرسه نیاز به یک سالن آمفی تئاتردارد که برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات ارائه و همچنین نمایش فیلم و تئاتر مورد استفاده قرارگیرد. زیرساخت بعدی، منابع انسانی شاغل در مجموعه هستند که باید از دانش و مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشند. مورد بعدی استانداردسازی فرایندهای حاکم بر تعلیم و تربیت است که تولید محتوا و فعالیت‌های فوق برنامه را شامل می‌شود.»

کاظمی با اشاره به نقش مهم مشارکت فرهنگیان در برپایی و رونق جشنواره رشد در استان‌ها گفت: «تقریباً صددرصد جامعه مخاطب جشنواره رشد را خانواده آموزش پرورش تشکیل می‌دهد؛ که صرف‌نظر از دانش‌آموزان شامل معلمان، کارشناسان، مدیران و بعضاً انجمن‌های اولیا و مربیان می‌شود. این جامعه بزرگ مخاطب هم باید به موقع از برگزاری جشنواره مطلع شود و هم انگیزه کافی برای شرکت در برنامه‌های آن را داشته باشد. امروزه فرایند اطلاع‌رسانی بیشتر از طریق فضای مجازی انجام می‌شود تا بخشنامه‌ها؛ و در بخش اطلاع‌رسانی فیزیکی همیشه نقص‌هایی وجود داشته و دارد. تبلیغات هم بخش مهمی از برگزاری جشنواره است و باید برای آن برنامه‌ریزی و از ابزارهای مختلف اطلاع‌رسانی استفاده کرد.»

او ضمن اشاره به اهمیت «انگیزه فردی» در معلمان گفت: «باید معلمانی داشته باشیم که از تربیت هنری به عنوان ابزار آموزش استفاده کنند، و برای رسیدن به این هدف باید در آن‌ها انگیزه ایجاد کرد و رقابت درجشنواره «فیلم رشد» خود می‌تواند عاملی برای ایجاد انگیزه باشد.

در پایان این گفت‌وگو، علیرضا کاظمی به بخش مسابقه دانش‌آموزان و معلمان فیلمساز در جشنواره رشد اشاره کرد و گفت: «فیلم و کلاً هنر از مهم‌ترین ابزارهای تعلیم و تربیت هستند. بخشی از برنامه درسی ملی و کتاب‌های درسی و محتواها، مرتبط با  تربیت هنری و زیبایی‌شناختی است. ما باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که هم درک درستی از زیبایی‌ نظام هستی داشته باشند و هم خالق آثار هنری شوند. باید معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز را از سایرین تفکیک و از آن‌ها تجلیل کرده و از محصولاتشان استفاده کنیم. علاوه بر آن، ما موظفیم برای ارتقای مهارت‌ آن‌ها در این زمینه، هر کمکی که از دستمان بربیاید ارائه بدهیم. درواقع باید هم زمینه استفاده از تولیدات معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز را فراهم کنیم وهم فکر کنیم که چه امتیازاتی می‌شود برای آن‌ها درنظر گرفت؛ که البته تحقق این هردو ایده نیازمند هم‌افزایی وسیع میان بخش‌های مختلف آموزش و پرورش است.»

لازم به یادآوری است که چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد پس از اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره در تهران که از ۲۴ آبان تا اول آذر انجام گرفت، به زودی در سایر استان‌ها نیز به صورت استانی برگزار خواهد شد که این رویداد مهم تا اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه خواهد یافت.

 

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱,۴۴۹
کد خبر : ۳,۰۲۹
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید