عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
مستندهای جشنواره «فیلم رشد» بسیار فاخرتر از سایر آثار است
یک مستندساز مستندهای جشنواره رشد را فاخرتر از سایر آثار ارزیابی کرد و پیشنهاداتی برای بهتر برگزار شدن جشنواره «رشد» ارائه داد

به گزارش ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره «رشد»، حسن نقاشی؛ مستندساز در خصوص برگزاری جشنواره فیلم رشد عنوان کرد: «در سال‌های اخیر نسبت جشنواره‌ها به تولیدات سینمای ایران بیشتر شده است. در همه شهرها شاهد رویش جشنواره‌هایی هستیم که معمولاً یک یا دو دوره برگزار می‌شوند و یا جشنواره‌هایی که حتی فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند اما توان برگزاری اختتامیه را ندارند. این موضوع نشان‌دهنده نیاز به یک آسیب‌شناسی درست است.»

او ادامه داد: «بهتر است در این شرایط جشنواره‌هایی که قدمت طولانی و وجه بین‌المللی دارند را تقویت کنیم و از جشنواره‌های بومی که حتی سو استفاده‌هایی هم در آن‌ها رخ می‌دهد، دوری کنیم.» این مستندساز تأکید کرد: «رشد» پیرترین جشنواره جوان ایران است و از دیرباز تا به امروز سعی در تربیت نسل کودک و نوجوان داشته است. من به عنوان عضو هیئت انتخاب و کسی که سال‌ها در بخش مستند شرکت کرده، اعتقاد دارم وجه مستندهای جشنواره فیلم رشد بسیار فاخرتر است.»

نقاشی با بیان اینکه از کودکی مخاطب فیلم‌های جشنواره فیلم رشد بوده و با این جشنواره بزرگ شده است، عنوان کرد: «معتقدم جشنواره «رشد» نیاز به بازسازی دارد و اگر بخواهد به این شیوه ادامه یابد به تکرار می‌افتد. این جشنواره باید در خودش نوزایی کند و دست دولتی هم ناظر به ماجرا باشد نه اداره کننده. در واقع متخصصین باید در کنار و یا نظارت آموزش و پروش این جشنواره را برگزار کنند.»

او در پاسخ به این سؤال که جشنواره فیلم رشد امروزه چه میزان مورد استقبال مخاطب کودک و نوجوان قرار می‌گیرد، توضیح داد: «کاهش ارتباط مردم با سینما به منظور آموختن و تربیت، آسیبی است که به بدنه فرهنگی ایران وارد و سینما تنها به وسیله سرگرمی تبدیل شده است. سیاست‌های اعمال شده در این زمینه در ۲۰ سال اخیر اشتباه بودند و ما نتوانستیم حتی یکی از اتفاقات دهه شصت را تکرار کنیم. به جرئت می‌توان گفت از دهه هفتاد به بعد صنعت سینمای ایران در زمینه تربیت و آموزش حرفی برای گفتن ندارد. وحدت نظری میان منتقدان مبنی بر این که سینما از مردم فاصله گرفته است، وجود دارد.»

او ادامه داد: «استقبال از جشنواره فیلم مستند ایران از جشنواره فجر بیشتر است و این موضوع نشان می‌دهد، قشری در جامعه وجود دارد که تشنه آموختن و شیفته دیدن حقایق است. این جشنواره امروزه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.
جشنواره فیلم رشد هم برای رسیدن به این جایگاه با توجه به اینکه در شیوه آموزش به خوبی تلاش کرده است اما باید بروزتر شود. پیشنهاد من به عنوان یک فیلمساز این است که دبیرخانه جداشده و به بخش خصوصی واگذار شود و دبیرهای جشنواره هم بتوانند حداقل ۴ سال جشنواره را برگزار کنند چراکه با هربار تغییر دبیر اجرایی مجدد آزمون و خطا می‌کنیم که این به جشنواره آسیب می‌زند.»

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
تعداد بازدید : ۸۵۰
کد خبر : ۳,۰۲۱
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید