عکس رهبر جدید
گزارش کامل نشست خبری چهل‌ونهمین جشنواره فیلم رشد
۲۰ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۴۳
تحولات جشنواره فیلم رشد؛ در آستانه پنجاه سالگی
رونمایی از پوستر چهل‌ونهمین جشنواره فیلم رشد و نشست خبری چهل و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی و آموزشی رشد، صبح امروز با حضور مسئولان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و دبیر جشنواره در سالن اجتماعات مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم رشد، در این نشست که با حضور دکتر حسن ملکی، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر مسعود فیاضی، رئیس دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و وحید گلستان، دبیر چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد، پس از پخش آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، پوستر این دوره جشنواره  با طرحی از «علی خوشدونی» در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

در بخش اول این نشست، مسعود بهرامی، رئیس مدرسه تاریخی دارالفنون به عنوان میزبان این نشست ضمن خیرمقدم به اهالی رسانه، درباره ویژگی‌های تاریخی این مدرسه تاریخی و چهره‌های شاخص سیاسی، علمی، فرهنگی و هنری دانش‌آموخته آن سخن گفت و درباره لزوم توجه به این میراث ملی صحبت کرد. او همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به نمایش بخشی از فیلم‌های جشنواره رشد در این مکان تاریخی و افتتاح کتابخانه دارالفنون در آینده نزدیک اشاره کرد.

 

فیلم آموزشی ابزار هنری نافذ و اثرگذاری در تعلیم و تربیت انسان است
دکتر حسن ملکی، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

بر اساس این خبر، دکتر ملکی در بخش نخست نشست گفت: «خداوند در قرآن از سه ابزار معرفت برای انسان نام برده است که آن‌ها شنیدن، دیدن، قلب و تفکر هستند و انسان باید از این سه ابزار نهایت استفاده را ببرد. یکی از وسایلی که می‌تواند این ابزار را به حرکت درآورد فیلم آموزشی است. هیچ
دکتر حسن ملکیوسیله و ابزاری مانند فیلم نمی‌تواند قوای انسان را در مسیر کمال هدایت کند و فیلم آموزشی ابزار هنری نافذ و اثرگذاری در تعلیم و تربیت انسان خصوصا در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی است.»

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به این که یکی از وجوه مثبت این جشنواره، ماهیت بین‌المللی آن است ولی در عین حال نباید بین‌المللی‌زده شد، افزود: «در جشنواره فیلم رشد باید میان نیازهای جامعه داخل و بخش بین‌الملل توازن برقرار شود. من خوشحالم که از این جشنواره در سطح بین‌المللی استقبال شده است. فیلم‌ها باید هم جنبه تربیتی و فرهنگی داشته باشند و هم از نظر فنی از کیفیت بالایی برخوردار باشند.»

وی متذکر شد: «فیلم آموزشی شناسنامه فرهنگی دارد و در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد هم باید شناسنامه ایرانی ـ اسلامی ما دیده شود. بنده در جریان هستم که امسال تلاش شده آثار جشنواره را با برنامه درسی ملی پیوند بزنند.»

 

امسال شاخصه‌های مرتبط با برنامه درسی ملی ملاک قرار گرفته است
دکتر مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناورزی آموزشی

در بخش بعدی نشست، دکتر فیاضی گفت: «این یک رویداد تربیتی و نماد آن مدرسه است و از این جهت انتخاب مکان دارالفنون برای رونمایی از پوستر جشنواره فیلم رشد بسیار هوشمندانه بوده است. مدرسه دارالفنون که نخستین مدرسه به سبک مدرن در ایران است، امروز محل برگزاری نشست جشنواره است. این مکان تاریخی نمادی از استفاده از برخی دستاوردهای مدرنیته ولی کاملاً مبتنی بر اقتضائات ملی و دینی است. درست مثل فیلم و سینما که ابزاری مدرن است ولی می‌توان آن را بومی‌سازی کرد و در مسیر اهداف و ارزش‌ها از آن بهره جست. جشنواره رشد جایگاه بسیار مهمی در بین
جشنواره‌های کشور دارد زیرا از یک طرف با موضوع فیلم سر و کار دارد، از سوی دیگر مخاطب حساسی را محل توجه قرار داده است، یعنی دانش‌آموزان، معلمان و خانواده دانش‌آموزان. از سوی سوم به لحاظ محتوایی ماهیت تعلیم و تربیتی دارد، از سوی چهارم رویکرد تعاملی دارد و در سوی پنجم در ارتباط با آورده‌های سایر ملل است.»

وی گفت: «مخاطب و محتوا دو رکن مهم در کیفیت فیلم هستند و فیلم خوب، فیلمی است که هم اقتضائات مخاطب را دیده باشد و هم محتوای مناسبی به او ارائه داده باشد.»

فیاضی با اشاره به این نکته که یکی از مهم‌ترین نیروهای هر کشور دانش‌آموزان به عنوان نیروی انسانی آینده کشور است، گفت: «آشنا کردن این نیروی انسانی با برنامه ملی درسی، از نکاتی است که بر حساسیت این جشنواره می‌افزاید.»

فیاضی ادامه داد: «امیدوارم بتوانیم در طول سال تحصیلی، خروجی‌های چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم رشد را برای دانش‌آموزان عرضه کنیم و این میزان ضریب نفوذ جشنواره را بالاتر می‌برد.»

 

امسال نگاه‌مان را به سمت جنبه‌های کیفی فیلم‌ها سوق داده‌ایم
وحید گلستان، دبیر جشنواره چهل و نهم فیلم رشد
گلستان در آغاز سخنان خود گفت: «نگاه امسال ما، حرکت به سمت پنجاهمین جشنواره رشد، اهمیت‌بخشی تحول در ساختار جشنواره و بازار فیلم آموزشی بوده است. بر این اساس، در چهل‌ونهمین جشنواره فیلم رشد با نگاه سخت‌گیرانه‌تری به سمت ارزیابی کیفی و انتخاب آثار رفتیم. کیفی‌شدن از هر دو بال فنی ـ هنری و علمی ـ آموزشی.»

وی ادامه داد: «جشنواره تخصصی فیلم رشد از چند منظر جشنواره پیچیده‌ای است. از یک سو جنبه‌های فیلمی و اثرگذاری فیلم‌ها و خیال‌انگیزی فیلم‌ها و از سوی دیگر اهمیت محتوایی و جنبه‌های آموزشی آثار.»

گلستان با اشاره به ویژگی‌های خاص این دوره از جشنواره گفت: «با توجه به ضرورت‌های پسا اینترنتی  فرصت‌های تازه‌ای برای پخش فیلم‌ها در اختیار ما گذاشته شده است. ایجاد بستر و بازار برای فیلم‌های آموزشی یکی از این فرصت‌هاست که جدی گرفته شده و فرصت دیگر بهره‌گیری از ابعاد بین‌المللی است.»

دبیر جشنواره رشد ادامه داد: «امسال نگاه‌مان را به سمت جنبه‌های کیفی فیلم‌ها با توجه به اقتضائات برنامه درسی ملی سوق داده‌ایم و از میان بیش از ۲۶۰۰ فیلم ارسالی به دبیرخانه جشنواره هم به جنبه‌های کیفی و هم وجوه تربیتی آثار توجه شده است و ۱۳۱ فیلم به بخش مسابقه راه یافته است.»

وحید گلستاناو متذکر شد: «اضافه شدن بخش طراحی آموزشی ویژگی مهم جشنواره امسال است. برای فیلم‌ها یک راهنمای طراحی آموزشی نوشته شد و به فعالیت‌های قبل و بعد از تماشای فیلم در آن اشاره شده است. ما بعضی فیلم‌ها را به صورت آزمایشی در هفت مدرسه نمایش دادیم و بازخوردهای مخاطبان را ثبت کردیم. البته مخاطبان فیلم‌ها، فقط دانش‌آموزان نیستند و در سانس‌های بعدازظهر، کارشناسان، خانواده‌ها و بعضی مخاطبان تخصصی می‌توانند به تماشای فیلم‌ها بنشینند.»

دبیر جشنواره فیلم رشد به برخی برنامه‌های بخش بین‌الملل این جشنواره اشاره کرد و گفت: «امسال پنج نشست علمی با مرکزیت موضوع هویت و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی خواهیم داشت و جشنواره رشد با برگزاری شب‌های سینمای ملل اسلامی (با محوریت روحیه مقاومت)، سینمای آلمان و کمیسیون ملی یونسکو و مرور آثار سیفژ زمینه‌ساز توسعه ارتباطات فرهنگی میان فیلمسازان و فرهنگیان ایرانی با همتایان خارجی خود می‌شود. کارگاه‌های آموزشی جشنواره نیز همچون سال‌های گذشته با محوریت معرفی وجوه گوناگون «آموزش در بستر رسانه» برگزار می‌شوند. سه کارگاه آموزشی توسط پروفسور درآگان با موضوع کودک و دنیای رسانه و کارگاه‌های خانم کاپمن از آلمان برای دانش‌آموزان و معلمان فیلمساز برپا خواهد شد و همکاری با جشنواره علمی کودک آلمان از دیگر ویژگی‌های جشنواره امسال است.»

گلستان ادامه داد: «یکی از دستاوردهای جدید چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، برگزاری همزمان این جشنواره در ایران و ۱۲ کشور از آسیا، اروپا و آفریقاست که طی آن فیلم‌های شاخص این دوره جشنواره در سانس‌های ویژه پایه‌های تحصیلی چهارگانه، در مدارس ایرانی برای دانش آموزان ایرانی مقیم به نمایش درخواهد آمد.»

او با اشاره به این که جشنواره فیلم رشد، صرفاً جشنواره وزارت آموزش و پرورش نیست و یک میراث فرهنگی است، درباره برنامه نمایش فیلم‌های جشنواره در کشور گفت: «امسال در تهران ۶۰ سالن متمرکز و ۱۴۰ سالن سیار برای نمایش فیلم‌ها داریم و در شهرستان‌های استان تهران هم ۶۰ سالن متمرکز و ۶۰ سالن سیار به نمایش فیلم‌های جشنواره رشد اختصاص داده شده است. امسال برنامه‌ریزی شده ۱۴۰۰ سالن در ۳۰ استان در نمایش فیلم‌های جشنواره با ما همکاری ‌کنند.»

 

چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد عصر جمعه همین هفته ۲۴ آبان ماه جاری در سالن شماره یک سینما فلسطین ساعت ۱۸ افتتاح می‌شود و تا اول آذر همزمان در ده‌ها سالن سینما و مراکز فرهنگی سراسر استان تهران برگزار می‌شود.

 

تعداد بازدید : ۹۲۶
کد خبر : ۳,۰۰۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید