عکس رهبر جدید
چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد

«محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش در مراسم پایانی چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد، گفت: جشنواره فیلم رشد به آستانه پنجاهمین سال برگزاری خودش رسیده و تصور می‌کنم پنجاه‌سالگی سن خوبی برای پختگی است. امیدوارم که این جشنواره نمادی از همین بلوغ و کمال باشد و پنجاهمین سال با شکوه بیشتر و با کیفیت مطلوب‌تر برگزار شود.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم رشد، وزیر آموزش و پرورش در ابتدای سخنان خود در این مراسم گفت: لازم می‌دانم از همه دبیران، عوامل اجرایی، فیلمسازان و هنرمندان عزیز، فرهنگیان، معلمان، دانش‌آموزان و همه کسانی که طی این مدت در برگزاری این جشنواره‌ها دخیل و سهیم بودند، سپاسگزاری کنم.

او افزود: تمام تلاش مجموعه تعلیم و تربیت این است که موقعیت‌های مفید یادگیری خلق کند. موقعیت‌هایی با کیفیت و عمق بیشتر. همه رویدادهایی که در تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد و همه رویدادهایی که در دهه گذشته در این عرصه رخ داده، با انگیزه بهسازی نظام تعلیم و تربیت است. این که موقعیت‌های مناسب‌تری برای یادگیری و تعمیق جریان یادگیری به وجود بیاورد. اینگونه حرکت‌ها و از جمله جشنواره رشد، اعتبار خود را از نقشی که در راه بهسازی نظام تعلیم و تربیت ایفا می‌کند، به دست می‌آورد. وضعیت نظام آموزشی در کیفیت این یادگیری مجسم می‌شود و امروز و فردای جامعه درگرو ظرفیت یادگیری جامعه است.

 حاجی‌میرزایی گفت: هرچقدر بتوانیم عمق و گستره یادگیری را عمیق‌تر، متنوع‌تر و کامل‌تر کنیم، جریان یادگیری را بهبود بخشیده‌ایم و هر چقدر که جریان یادگیری را تقویت کنیم، آینده جامعه را بهبود بخشیده‌ایم. همه آن چیزی که امروز شاهد هستیم، چه خوب و چه بد، چه زیبا و چه زشت، محصول نظام یادگیری دیروز ما است و هرچه فردا در انتظار این سرزمین است، امروز در پهنه یادگیری و در همین تحرکات و فعالیت‌هایی که در جریان یادگیری انجام می‌شود،  اتفاق خواهد افتاد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در شرایطی به دنیا می‌آییم که هیچ چیزی نمی‌دانیم. ابزارهایی در اختیار ما قرار می‌گیرد که بدانیم و یاد بگیریم. گوش و چشم و قلب و درک و ادراک ابزارهایی است برای یادگیری و همه تمایزاتی که بین جوامع و در درون یک جامعه و بین افراد مختلف قابل مشاهده است، محصول تنوع یادگیری و ظرفیت‌های متفاوت است و از ابزارهایی استفاده کرده که برای یادگیری در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است.

او افزود: همه تمدن محصول سه ابزار کلیدی دیدن و شنیدن و ادراک است. آنچه مرتبه انسان را به تعالی می‌رساند یا به مراتب پایین‌تر از حیوان تنزل می‌دهد، کیفیت بهره‌مندی از این ابزارهای کلیدی است. سهم این ابزارها در یادگیری متفاوت است. اندیشمندان می‌گویند که ۷۵ درصد از آموزش از مسیر دیدن، ۱۳ درصد از مسیر شنیدن و ۸۸ درصد از تلفیق این دو حاصل می‌شود و تنها ۱۲ درصد محصول حواس دیگر ما است. بنا بر این تلفیق دیدن، شنیدن، فهمیدن، اندیشیدن و به کار بستن، تلفیق جامعی است برای تعمیق یادگیری و فهمیدن. در این بین، فیلم‌های آموزشی به جهت بهره‌گیری از ابزارهای مختلف، عرصه جذاب‌تر و عمیق‌تری را برای یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد و ظرفیت بسیار بالایی را برای ساختن جامعه‌ای متحول و توانمند به وجود می‌آورد. این سهم امروز بسیار جدی است. نه تنها به جهت این که این ابزارها روزبه‌روز توسعه پیدا کرده و دسترسی به آنها گسترش یافته و همه می‌توانند به این ابزارها دسترسی داشته باشند. بلکه به جهت عمق تأثیرگذاری و تأثیر عمیقی که در ایجاد ظرفیت یادگیری دارد، کاملا متمایز است و امروز بخش مهمی از فرایند تعلیم و تربیت است. اگر در گذشته وسیله‌ای برای کمک به آموزش بود، امروزه همه آموزش در این عرصه شکل می‌گیرد و آموزشی که بتواند این ظرفیت‌ها را به نحو موثری به خدمت بگیرد قادر است این مسئولیت را بهتر انجام بدهد.

در ادامه اختتامیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد،«محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:  همه عرصه‌ها، عرصه‌های یادگیری است. ما تنها ساعاتی از اوقات دانش‌آموزان را در اختیار داریم و بخش زیادی از اوقات آنها در اختیار معلمین و محیط‌های یادگیری متنوع است. تعمیق یادگیری در گرو هماهنگی و همبستگی بین تمام عناصری است که در یادگیری نسل جدید تلاش می‌کنند. اینکه یک جامعه چه چیزی را یاد می‌گیرد و چگونه یاد می‌گیرد، نشان می‌دهد آینده‌ای که در انتظار این جامعه است، چیست.. اگر به دنبال آینده‌ای بهتر هستیم، باید روی محتوایی که آموزش می‌دهیم و روشی که محتوا را منتقل می‌کنیم بیاندیشیم و به روشی برسیم که عمق تأثیرگذاری بیشتری دارد.

او گفت: رسالت این جشنواره، خلق موقعیت‌هایی است که یادگیری باکیفیت و عمیق را به نسل جدید منتقل کند. در آستانه پنجاهمین سال برگزاری جشنواره فیلم رشد، خوب است که میزان اثربخشی آن در جریان تعلیم و تربیت و خلق موقعیت‌های اثربخش یادگیری، به جد مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد. در نهادهای فرهنگی امروز جامعه ما متأسفانه جستجو برای فهم اثربخشی بسیار نادر است و دستگاه‌ها اقدامات خودشان را گزارش می‌دهند اما این که این اقدامات تا چه حد اثرگذار است، کم‌تر مورد بحث و اعتنا است. بنا بر این، امیدوارم که به این نکته توجه شود.

«محسن حاجی میرزایی» اظهار داشت: ما امروز به سند تحول بنیادین متعهد هستیم. انتقال به مفهوم تربیت و در تربیت، انتقال به ساحت‌های گوناگون تربیت، مأموریت ما است. این جشنواره به عنوان یک بخشی از نظام تعلیم و تربیت، باید نسبت خودش را با این مفاهیم تربیت، آشکار کند. نگاه ما به مقوله فیلم، به مفهوم یک جزء به هم پیوسته از فرایند آموزشی است و به میزانی که این جشنواره و حرکت‌های اینچنینی بتواند جریان واقعی آموزش را متحول کند، برای ما اهمیت دارد.

او در بخشی دیگر از سخنان خود در اختتامیه جشنواره فیلم رشد گفت: امروز شصت درصد محتوایی که در مدارس ابتدایی ما آموزش داده می‌شود و نود درصد محتوایی که در متوسطه و دانشگاه آموزش داده می‌شود، به شنیدن متکی است. و ما می‌دانیم که تصور این که دانستن برای دانستن لزوما منجر به دانستن برای به‌کار بستن منجر می‌شود، به دانستن برای زیستن، و به دانستن برای همزیستی تصور غلطی است. امروز باید برای دانستن برای به کار بستن تلاش کرد و این عرصه می‌تواند زمینه‌های مناسبی را به وجود بیاورد و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید تلاش کند با کاستن از محتوای مکتوب و انتقال به محتوای تصویری فضای مناسب‌تری را برای یادگیری به وجود بیاورد و این غلبه اتکای به شنیدن که ظرفیت بسیار اندکی در انتقال مفاهیم دارد، جای خودش را به ظرفیتی بدهد که تلفیق شنیدن و به کار بستن و دیدن با هم موقعیت‌های مناسبی را به وجود بیاورد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمان اصلی‌ترین کانون تربیت هستند. ناب‌ترین تجلی مفاهیم تربیتی در تلاش معلمین رقم می‌خورد. مبنای اندیشه همه اندیشمندانی که درباره فلسفه تعلیم و تربیت سخن گفته‌اند، اقدامات معلمین است. این جشنواره باید به سمتی برود که بهترین تجارب معلمین و مدیران ما را در سراسر کشور، شناسایی کند و با مستندسازی و به اشتراک‌گذاشتن، دیگران را بهره‌مند سازد.

او متذکر شد: تقویت جریان خودجوش مدرسه‌ای – به خصوص با امکاناتی که امروز در دسترس همه بچه‌ها است- می‌توانند محیط‌های یادگیری متنوعی را خلق کنند و حرکت مفیدی در این زمینه داشته باشند، باید در آموزش و پرورش توسعه پیدا کند. امروز اقتصادی پیرامون آموزش و پرورش شکل گرفته که اقتصاد بزرگی است. 15 هزار میلیارد تومان در سال، اقتصادی است که در کنار آموزش و پرورش شکل گرفته است. این اقتصاد جریان رسمی ما را پشتیبانی می‌کند. جریانی که منتهی به کنکور می‌شود. اما اگر جریان آموزش به سمت یادگیری‌های عمیق‌تر با مفاهیم تربیت و آماده کردن انسان‌ها برای زیستن مستقل و شرافتمند، انتقال پیدا کند، باید به گونه‌ای این طراحی‌ها، انجام شود که اقتصاد بیرون و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مجال بیابد که در این عرصه مهم مشارکت کند و ما جهت این اقتصاد را به سمت توسعه یادگیری شکل بدهیم و همچنین، «شبکه ملی رشد» باید متناسب با اقتضائات جدید، حضوری هدفمندتر در نظام تعلیم و تربیت داشته باشد.  

 

 

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
تعداد بازدید : ۸۹۱
کد خبر : ۳,۰۲۷
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید