ماهنامه رشد فناوری آموزشی مقالهای را به موضوع نحوه انتخاب روش تدریس و نکاتی که باید درباره آن مد نظر داشت، اختصاص داده است
درابتدای این مقاله میخوانیم: «مراحل انتخاب روش تدریس مناسب را میتوان با تکیه بر مهم ترین مؤلفههای مرتبط با آن در شش گام زیر خلاصه کرد. معلم در هر گام باید به یکی از مهمترین شاخصها و گزارههای مرتبط با فرایند یاددهی ـ یادگیری توجه کند.»
این شش گام عبارتاند از:
گام اول: روشن کردن هدف تدریس،
گام دوم: مشخص کردن عملکرد مورد انتظار،
گام سوم: تأکید بر ویژگیهای دانشآموزان،
گام چهارم: تهیه فهرستی از روشهای تدریس،
گام پنجم: در نظر گرفتن شرایط عمل،
گام ششم: توانایی و شرایط معلم،
نویسنده در توضیح گام اول آورده است: «از جمله مراحل نوشتن طرح درس، تعیین هدف یا اهداف تدریس است. این اهداف میتوانند به صورت اهداف دانشی، مهارتی و نگرشی نوشته شوند که هر کدام با محتوای درس وابسته و مرتبط است. منظور از اهداف دانشی آن دسته از انتظاراتی هستند که تواناییهای ذهنی یادگیرنده را تحت پوشش قرار میدهند. در نوشتن این دسته از اهداف، فعلهایی انتخاب میشوند که فرایندهای ذهنی را نشانه گیری کردهاند. برای مثال، تفسیر کردن، برآوردن کردن، تعریف کردن، آماده کردن و به یادآوردن از این نوع هستند.
اهداف مهارتی بیشتر به عملکردهای مهارتی دانشآموزان توجه دارند و مستلزم وجود هماهنگی روانی ـ حرکتی هستند. نمونههایی از این فعلها شامل بریدن، شروع کردن، تنظیم کردن، رنگ کردن و تهیه کردن میشوند.
اهداف نگرشی زمینه بروز نگرش دانشآموزان را فراهم میسازند. این اهداف به شناسایی برداشتهای درونی و هیجان و احساس مخاطبان در هر مورد معطوف است. نمونه فعلهایی که در بیان این گونه اهداف استفاده میشود، عبارتاند از: اعتراض کردن، تقدیر کردن، انتقاد کردن، مشارکت کردن، سازماندهی کردن و توجیه کردن.
برای انتخاب روش تدریس مطلوب، هر کدام از اهداف آموزشی باید یک به یک تشریح شود تا بر اساس وجوه دانشی، نگرشی و مهارتی روش تدریس غالب و برتر انتخاب شود.»
نویسنده مقاله پس از توضیح دیگر گامها، چنین تأکید کرده است: «انتخاب روش تدریس مناسب نیازمند توجه معلم به مؤلفههای گوناگون، اعم از شرایط روش تدریس، ویژگیهای معلم و مشخصات دانشآموزان است. این همه در کنار ماهیت محتوای آموزشی مورد نظر میتواند راهنمای مناسبی برای انتخاب روش تدریس باشد. با این نگاه، تنها نو بودن روش تدریس، ملاک انتخاب معلم نیست و لازم است در طراحی آموزشی، تناسب و ارتباط روش با مقصود یادگیری از جنبههای گوناگون مورد توجه و بررسی قرار گیرد.»
منبع: ماهنامه رشد فناوری آموزشی، شماره ۱ (پی در پی ۲۸۱)، مهر ۱۳۹۸
کلیدواژهها: طراحی آموزشی، روش تدریس، فرایند یاددهی ـ یادگیری
نویسنده: دکتر لیلا سلیقهدار، دکترای برنامهریزی آموزشی
• برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.