ماهنامه رشد آموزش ابتدایی در مقالهای به نکاتی اشاره کرده است که دانستن آنها برای معلمی با صفات شایسته بودن کمک میکند
در این مقاله نکاتی پیرامون اینکه چگونه دانشآموزان ما را با صفاتی شایسته بشناسند پرداخته است. از جمله:
۱. در مورد دستورالعملها گفتوگو کنید.
۲. دانشآموزان قوانین و سیاستهای شما را محک میزنند.
۳. شما باید خودتان را رهبر گروه بدانید.
۴. فاصله خود را با دانش آموزانتان حفظ کنید.
در توضیح «دانشآموزان قوانین و سیاستهای شما را محک میزنند» آمده است: «بعضی از دانش آموزان زیر بار قانون نمیروند. تعدادی از آنها ممکن است بخواهند پایداری شما را در مورد قوانین امتحان کنند. شما باید در شروع سال تحصیلی، بعد از اینکه سیاستهایتان را بیان میکنید و با آنها به توافق میرسید، در اجرای آنها استوار و محکم بمانید. برای مثال، اگر قانون دیرآمدن به کلاس کم کردن سه امتیاز از دانشآموز است، آن را از همان شروع سال تحصیلی انجام دهید. دو امتیاز کم نکنید به این دلیل که خیلی دیر نشده یا اینکه میخواهید به او ارفاق کنید. تجدید نظر یا ارفاق سیاست خوبی است، اما در شروع سال تحصیلی کار خوبی نیست. پایداری شما بر قوانین در ابتدای سال به شما اعتبار میدهد که بعداً بتوانید مهربان و با گذشت باشید. پس در شروع کار آشکار نکنید که در اجرای قوانینتان نرم هستید.»
«فاصله خود را با دانشآموزانتان حفظ کنید» عنوان بخشی دیگر از مقاله است. در این بخش میخوانیم: «قدیمتر میگفتند معلمان نباید لبخند بزنند، مگر زمانی که بخواهند تشکر کنند. ظاهراً لبخند نزدن شما به دانشآموز نشان میدهد کلاس جدی است و شما آموزگار هستید نه رفیق آنها. اگرچه امروزه این توصیه در بیشتر موارد کاربردی نیست، اما درس مهمی که میتوان از این رویکرد قدیمی گرفت، این است که بین خود و دانشآموزانتان فاصلهای قائل باشید. این فاصله به آنها یادآوری میکند شما هنوز معلم آنها هستید، حتی اگر گاهی لبخند میزنید. رعایت فاصله بدین معنا نیست که شما باید کنارهگیر باشید یا با آنها سرد برخورد کنید. این موضوع هیچ مغایرتی با اینکه گرم، متعهد و مراقب آنها باشید ندارد.»
منبع: ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، شماره ۱ (پی در پی ۱۸۲)، مهر ۱۳۹۸
مترجم: الهام فراستی
• برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.