عکس رهبر جدید
مقاله‌ای از رشد معلم
۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۰۹
مدرسه کارآمد
مدرسه کارآمد مدرسه‌ای است که رویداد اصلی و محوری درستی برای آن تعریف شده باشد. همچنین معماری و محیط کالبدی مدرسه از این رویداد حمایت و در تحقق آن تسهیل ایجاد کند

معماری مدرسه کارآمد عنوان بخشی از مقاله است. در این بخش می‌خوانیم: «اگر یادگیری در مدرسه‌ها به آموزش رسمی ترجیح داده شود، معماری محیط این مدرسه‌ها هم باید به گونه‌ای شکل گیرد که تسهیلگر یادگیری فراگیرندگان شود. در چنین مدرسه‌هایی، به جای یک محیط آموزشی صلب و غیرمنعطف و فضاهایی دلگیر و یکنواخت، با محیطی تغییرپذیر، اجتماعی، پرنشاط و دوست داشتنی، با فضاها و چشم اندازهای جذاب و همچنین سرشار از نور طبیعی مواجه می‌شویم. فضاهایی که بیشتر آن‌ها، به شکلی کارآمد ظرفیت بسترسازی مناسب برای یادگیری را پیدا می‌کنند.»

نویسنده در بخشی دیگر با عنوان تأثیر انتخاب رویداد یادگیری برای مدرسه در کالبد آن آورده است: «اگر یادگیری فرایندی پویا، مستمر و منعطف است که فراگیرندگان باید با انگیزه روشن و نقشی فعال در آن در کانون توجه قرار گیرند، لازم است محیط کارآمد برای یادگیری نیز با ظرفیتی پویا و منعطف، همواره و در همه جای آن محیط، حامی و تسهیلگر آن فراگیرندگان و فعالیت‌های آنان باشد. بنابراین، بسیاری از فرم‌ها، فضاها و چینش‌هایی که تاکنون در مدرسه رایج بودند، می‌توانند به شکلی کاملاً متفاوت ظهور و بروز پیدا کنند. شکل و انتظام‌بخشی متفاوتی که آن مدرسه‌ها را به محیط‌هایی منعطف، پویا، اجتماعی، دوست داشتنی و در یک کلام کارآمد تبدیل می‌کند.»


نویسنده: محمد تابش، دبیر هندسه

منبع: ماهنامه رشد معلم، شماره ۱ (پی در پی ۳۲۳)، مهر ۱۳۹۸

 

برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

 

 

 

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد مجلات رشد
تعداد بازدید : ۲,۶۲۱
کد خبر : ۳,۰۰۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید