در آیین افتتاحیه سومین جشنواره مجلات رشد و تقدیر از برگزیدگان، پنل آموزشی با محوریت اهمیت محتوای جذاب و تعاملی مجلات رشد، نوآوری و استفاده مؤثر از فناوری در آموزش با حضور سردبیران مجلات رشد برگزار شد.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، بخشی از برنامه به برگزاری پنل آموزشی اختصاص یافت که محور آن اهمیت محتوای مجلات رشد، ارتباط با مخاطب و لزوم نوآوری در تولید محتوا با توجه به جذابیتهای فضای مجازی بود. در این پنل تخصصی، شهرام شفیعی، سردبیر «رشد دانشآموز»، مهدی واحدی، سردبیر «رشد فناوری آموزشی» و مهدی رضایی، سردبیر «رشد آموزش ابتدایی» حضور داشتند و به بیان دیدگاهها و برنامههای مجلات پرداختند.
برای تحقق آموزش خودجوش، درهای مدارس را به روی مجلات رشد باز کنید
شهرام شفیعی، سردبیر مجله رشد دانشآموز در این پنل اهمیت تعامل مجلات با مخاطب را برجسته کرد و گفت: «مجلات رشد باید زندگی واقعی و تعاملی خود را پیدا کنند. این تعامل نیازمند همکاری شما در مدارس است تا محتواهای تولیدشده بتوانند با تجربه واقعی دانشآموزان همسو شوند.
وی در ادامه به مفهوم «آموزش خودجوش» پرداخت و بیان کرد: ما در کنار آموزش رسمی کتابهای درسی، نیازمند خواندنیهای غیررسمی هستیم که با اراده و علاقه دانشآموزان همراه باشد؛ آموزش خودجوش باید با شادی، سرگرمی، پرسشگری و هیجان همراه باشد تا محقق شود.
سردبیر رشد دانشآموز بر حرفهای شدن مجلات تأکید کرد و گفت: برای رقابت با تولیدات سرگرمی و محتوای فضای مجازی، مجلات رشد باید از نظر کیفیت و جذابیت در سطح بینالمللی باشند. یکی از ابزارهای مهم، صحنهآرایی است؛ به این معنا که مجله بتواند از سوژهها و اشیاء مختلف عکاسی کند، از فعالیتهای علمی، آشپزی، عکس دانشآموزان، کلاسها و مناطق مختلف ایران تصاویر باکیفیت ارائه دهد.
شفیعی همچنین پیشنهاد کرد که تحریریه مجلات با مدارس همکاری مستقیم داشته باشد و افزود: در خرداد سال گذشته، ایدهای برای اختصاص یک صفحه به ابتکارات دانشآموزان و آموزگاران شکل گرفت که امسال با توجه به شرایط، این برنامه برای سال آینده طراحی شده است.
وی سخنان خود را با تأکید بر همراستایی اهداف معلمان و تحریریه به پایان رساند و گفت: «شبها با شوق برنامههایی که فردا برای بچهها داریم به خواب میرویم؛ این حس مشترک، پایهای برای همکاری ماست.»
معلم باید زبان نسل بومی دیجیتال را بیاموزد
مهدی واحدی، سردبیر مجله رشد فناوری آموزشی سخنان خود را با تبریک روز پرستار و میلاد حضرت زینب (س) آغاز کرد و بر پیوند ارزشهای انسانی با فعالیتهای آموزشی تأکید کرد. وی با اشاره به تجربه خود در دانشگاه و ارتباط با فرهنگیان گفت: «نسل امروز، بومس دیجیتال است و با فناوری متولد می شود. معلمان که مهاجران دیجیتال هستند باید زبان مفاهمه با این نسل را بیاموزند.
وی به نقش هوش مصنوعی در آموزش پرداخت و هشدار داد: اگر دانشآموزان به صورت ناآگاهانه از هوش مصنوعی استفاده کنند، ممکن است تفکر انتقادی و خلاقیت آنها کاهش یابد. الگوریتمها طوری طراحی شدهاند که تغییرات محدودی دارند و میتوانند به ضد خود تبدیل شوند. معلمان باید از فناوری بهره ببرند اما مراقب باشند که فکر و خلاقیتشان از بین نرود.
واحدی با اشاره به سابقه بیش از 50 سال انتشار مجلات رشد افزود: این مجلات با وجود گسترش فناوری، توانستهاند جایگاه خود را حفظ کنند. این مجلات میتوانند پلی میان آموزش سنتی و فناوریهای نوین باشند.
سردبیر مجله رشد فناوری آموزشی از فرهنگیان خواست سفیران مجلات رشد در مدارس باشند و افزود: اشتراک مجلات رشد سرمایهگذاری فرهنگی مؤثری است. از معلمان دعوت می کنیم با ارسال مطالب، نقدها و ایدهها در بهبود محتوای مجلات، نقشآفرینی کنند.
مجلات رشد انعکاس دهنده تلاشهای فرهنگیان هستند
مهدی رضایی، سردبیر مجله رشد آموزش ابتدایی با بیان اینکه مجله رشد باید نماینده واقعی تلاشهای معلمان باشد، گفت: برداشت ما این است که معلمان امروز میراث زحمات نسل گذشته را تحویل گرفته و مسئول بهبود آن برای نسل آینده هستند. همکاری و همآمیزی بین ما ضروری است؛ اگر خودمان اقدام نکنیم، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.
سردبیر مجله رشد آموزش ابتدایی بر مشارکت فعال معلمان در تولید محتوا تأکید کرد و افزود: مجلات رشد انعکاس تلاشها و ابتکارات شماست. مشارکت شما در ارسال محتوا و ارائه بازخورد، کیفیت مجله را ارتقا میدهد.از همه همکاران درخواست می کنم مجله را بخوانند، محتوا ارائه دهند و در بهبود آن سهیم باشند.
رضایی همچنین بیان کرد: مجلات رشد انعطافپذیرند و آمادهاند نوآوریها و تجربیات معلمان را در هر قالبی بازتاب دهند. معلمان میتوانند با ارسال مطالب خود در مجله دیده شوند و نوآوریهایشان بازتاب یابد. مجله رشد رسانهای برای انعکاس اتفاقات خوب و شیرینیهای آموزش ابتدایی است و ما آمادهایم در تدوین محتوا و ارائه انعطاف با فرهنگیان همکاری کنیم. این رسانه فرصتی است برای شنیده شدن صدای آموزش و پرورش.
این جشنواره فرصتی برای تبادل تجربه، معرفی ابتکارات آموزشی و تأکید بر اهمیت نوآوری و تعامل میان مجلات رشد و مخاطبان بود و نقش فرهنگیان در ارتقای کیفیت محتوای آموزشی و تعامل دانشآموزان با مجلات برجسته شد.
برای مشاهده تصاویر این برنامه اینجا را انتخاب کنید.