ماهنامههای رشد بزرگسال عمومی ویژه معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزشوپرورش در آذر ۱۴۰۳ منتشر و در سراسر کشور توزیع شدند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سومین شماره از ماهنامههای آموزشی و تربیتی رشد در گروه مجلات رشد بزرگسال عمومی به عنوان جزئی از بستههای تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، در سال تحصیلی 1404-1403 توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی منتشر شدند.
رشد آموزش ابتدایی
ارزشیابی پدیدهای است که معمولاً با خودش ترس و اضطراب به همراه دارد اما برای کاهش این اضطراب چه باید کرد؟ سومین شماره از ماهنامه رشد آموزش ابتدایی به موضوع «ارزشیابی کلاسی» پرداخته است. در این شماره از مجله به تجربههایی در زمینه ارزشیابی کلاسی پرداخته شده و تلاش شده با استفاده از خرد جمعی، گامی به سوی ارتقای کیفیت ارزشیابی در کلاسها برداشته شود.
ارزشیابی شیرین، سنجیدن سنجش، چتری برای بازماندگان از تحصیل، چاشنیهای یادگیری، لذت نوشتن، خطخطی درمانی، نشاط پله اول آموزش و... از جمله مطالبی است که در رشد آموزش ابتدایی آذر 1403 منتشر شده است.
رشد فناوری آموزشی
ارزشیابی قلب تپنده فرایند آموزش و یادگیری است. جمعآوری، ترکیب و تفسیر اطلاعات از دانش و تجربه قبلی و یادگیری فعلی یادگیرنده و تلاش برای بهبود یادگیری، رسالت اصلی سنجش و ارزشیابی است. بنابراین ارزشیابی را میتوان همچون قلبی درنظر گرفت که خون تازهای به فرایند آموزش و یادگیری تزریق میکند، به گونهای که امروز به عنوان جزئی از فرایند یادگیری درنظر گرفته میشود. در این راستا سومین شماره از ماهنامه رشد فناوری آموزشی در ماه آذر، به موضوع «سنجش و ارزشیابی فناورانه» پرداخته است و طی این پرونده، قابلیتها و ظرفیتهای فناوریهای نوین در فرایند ارزشیابی فناورانه را مورد بررسی قرار داده است.
سنجش را فناوری باید، یادگیری زیر ذرهبین، سبکهای یادگیری واک، دستگاههای یادگیری انطباقی و... از جمله مطالبی است که در رشد فناوری آموزشی آذر 1403 منتشر شده است.
رشد معلم
چالش مهم در تحقق تربیت گفتوگویی در کلاس درس، الگوهای جا افتادهای هستند که در سبک معلمی معلمان ثابت و پایدار شدهاند یا به عبارت دیگر عادتواره نهادی آموزشی معلمان شدهاند. این عادتوارههای دانش و هنر معلمانه، با تربیت گفتوگویی در هماهنگی نیستند. رشد معلم در سومین شماره این مجله در آذرماه 1403 با مقالهای با عنوان «تربیت گفتوگویی؛ راهنمای عمل» به موضوع بهکارگیری تربیت معلمی گفتوگویی با تأکید بر تبیین نقش معلم در آن پرداخته است.
آمادگی برای آینده، مدرسه زندگی، نکتههای خوب برای معلمان خوب، در جستوجوی خودآموزگاری، هوش مصنوعی دستیار تدریس، فرسودگی تحصیلی و... از جمله مطالبی هستند که در سومین شماره رشد معلم منتشر شدهاند.
رشد مدیریت مدرسه
مدرسهکُشی اصطلاحی است که اولین بار در مورد قوانین جنگ ابداع شد. در جریان نسلکشی اخیر رژیم صهیونیستی در غزه که همچنان نیز ادامه دارد، سیاست استعماری رژیم صهیونیستی در غزه از تمرکز بر تخریب نظاممند به نابودی کامل آموزش و پرورش تغییر پیدا کرده است. رشد مدیریت مدرسه در ماه آذر در مطلبی با عنوان «از نسلکشی تا مدرسهکشی» به این موضوع پرداخته است.
آذرخش در آذر، اصول و ارزشهای اسلامی در مدارس، از رهبری چندساحتی تا تربیت چندساحتی، فرمان راندن همراه با اطاعت کردن، همه فرزندان این مدرسه، کلید طلایی تربیت، داشتههامان را قدر بدانیم، توانمندسازی مدیران میانی و... از دیگر مطالبی هستند که در سومین شماره رشد مدیریت مدرسه در آذر 1403 منتشر شدهاند.
رشد مدرسه فردا
امیرالمؤمنین بیانات زیادی درباره مرگ دارند و به دفعات از این واقعیت گریزناپذیر صحبت میکنند و تأکید میکنند آدمها به طور آشکار از این واقعیت مسلم زندگی فرار میکنند. ماهنامه رشد مدرسه فردا در سومین شماره این مجله به موضوع «سوگ در مدرسه» پرداخته است و طی پروندهای به بررسی این موضوع پرداخته است که وقتی این اتفاق مهم در فاصله نزدیک مدرسه از حیث زمانی، مکانی و فردی رخ میدهد باید بدانیم چه بکنیم. در این پرونده به سؤالاتی در این زمینه پرداخته شده است.
اطلاعرسانی وقوع مرگ، فعلاً معلم ندارید، بیایید کمی سوگواری کنیم، دلبستگی امن به خداوند، سلام بر فرشتگان، وقتی فاجعه رخ میدهد وظیفه مدرسه چیست، بررسی حقوقی مرگ دانشآموزان و... از مطالبی هستند که در سومین شماره رشد مدرسه فردا در آذر 1403 منتشر شدهاند.
نسخه چاپی ماهنامههای رشد بزرگسال عمومی در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش میرسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.