عکس رهبر جدید
مهدی رضایی
۶ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۱۲
آغازی برای کمال

آمد بهار عاشقان تا خاکدان بستان شود

آمد ندای آسمان تا مرغ جان پران شود

هم بحر پر گوهر شود هم شوره چون کوثر شود

هم سنگ لعل کان شود هم جسم جمله جان شود

مولانا


برای ما معلم‌ها شروع دوباره‌ی مدرسه ذوق و شوق زیادی به همراه دارد. به نظرم، ما معلم‌ها از باقی جامعه خوشبخت‌تریم؛ چون دو بار در سال حس شروع را تجربه می‌کنیم، یکی در مهر و دیگری در فروردین؛ اما شروع سال نو با آغاز سال تحصیلی فرق مهمی دارد و آن هم نیمه‌کاره‌بودن کارها در فروردین‌ماه است. در هنگام بازگشایی مدرسه‌ها، سؤال‌های زیادی ذهن ما را درگیر کرده اند. در آن هنگام، پر از ابهام‌ از کلاس و دانش‌آموزان و وضعیت درسی هستیم و سال را چنین شروع می‌کنیم؛ ولی در فروردین‌ماه به‌دنبال تکمیل زحمت‌های چندماهه‌ی خود هستیم و ذوق دیدار مجدد دانش‌آموزانی که هر روز با آن‌ها زندگی کرده‌ایم، بر ذوق مهمانی‌های عید سایه می‌افکند. البته باز هم چند هفته تعطیل بوده‌ایم و مشکلات آن را به جان می‌خریم؛ درس‌ها فراموش شده و عادت‌ها تغییر کرده و صدالبته که دانش‌آموزانمان هم بزرگ‌تر شده‌اند.


گاهی فکر می‌کنیم اگر دانش‌آموزان، مثل تلفن‌های همراه، دکمه‌ای برای بازگشت به تنظیمات اولیه داشتند، شاید به این سرعت تغییر نمی‌کردند که با چند هفته تعطیلی این‌قدر تغییر کرده‌اند. شدت این تغییرات تا آنجایی است که حتی گاهی لازم است دوباره قوانین کلاس را با هم مرور کنیم؛ ولی انصاف باید داد که این دفعه  دانش‌آموزان سریع‌تر همراهمان می‌‎شوند و بعد از چند روز، کلاس دوباره به  روزهای اوج خود برمی‌گردد.


با همه‌ی این توصیفات، این ایام، ایام زیبا و مبارکی است و جا دارد که آغاز سال جدید و فرارسیدن بهار طبیعت و ایام ماه مبارک رمضان را خدمت شما عزیزان تبریک عرض کنیم.


در این شماره به کاربرد فناوری در آموزش و کلاس‌های درس پرداخته‌ایم و به‌طور ویژه نگاهی به کارکرد رسانه‌ای فناوری داشته‌ایم؛ البته یقین داریم که به دلیل تنوع و گستردگی موضوع، نیاز به پرداخت بیش از این‌ها هست. همچنین، با توجه به زمان انتشار مجله که با نوروز و ماه مبارک رمضان همراه شده است، از تجربه‌های برخی از همکاران عزیزمان در آموزش ابتدایی سراسر کشور نیز استفاده کرده‌ایم.


همان‌طور که می‌دانید هر شماره از این نشریه حاصل فعالیت جمعی از همکاران آموزش ابتدایی از استان‌‌های گوناگون است؛ همکاران عزیزی که نشریه را مزین به مطالب و تجربه‌های خود می‌کنند. شما هم می‌توانید در صورت تمایل جزوی از خانواده‌ی بزرگ ما باشید؛ فقط کافی است با راه‌های ارتباطی نشریه تماس بگیرید و مطالب خود را برای ما بفرستید. همکاران مجله‌، در کوتاه‎ترین زمان، بازخورد مطالب را به شما ارسال می‌کنند و در صورت تأیید در صف انتشار قرار می‌دهند. این بستر یادگیری جمعی با حضور تک‌تک شما بزرگواران معنا می‌یابد؛ موجیم که آسودگی ما عدم ماست.


در روزهای ابتدایی سال دعایی کنیم که جامع همه‌ی دعاهای ماست: «اللهم عجل لولیک الفرج!»


مظلومیت کودکان غزه به ما نشان داد که زورگویان عالم به هیچ معیاری پایبند نیستند. باید دست دعا برآوریم و در راه رهایی همه‌ی مظلومان عالم جهاد کنیم. اگر معلم و دانش‌آموز هستیم، حتماً راهی برای جهاد علمی و تربیتی ما فراهم خواهد آمد که فرموده‌اند: «العلم سلطانٌ» (ابن‌ابی‌الحدید، 1404، ج 20، ص ۳۱۹)، کسی که علم داشته باشد می‌تواند اراده‌ی خود را پیاده کند. آرزو داریم روزی کودکان غزه هم بتوانند از امکانات زندگی عزتمندانه برخوردار شوند و در مدرسه‌های خود درس آزادگی و پیشرفت را بیاموزند.


  

منبع: رشد آموزش ابتدایی؛ شماره ۷. فروردین ۱۴۰۳
تعداد بازدید : ۹۵
کد خبر : ۴,۳۷۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید