عکس رهبر جدید
استقبال هنرمندان از جشنواره فیلم رشد با ارسال ۳ هزار و ۴۶۰ اثر
مراسم رونمایی از پوستر و تیزر پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد و نشست خبری این دوره، ظهر امروز در سالن شهید رجایی مدرسه ماندگار البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترعلی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، صادق یزدانی دبیر جشنواره، محمدصالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مادر شهید حمید میانلو مطلق و دکتر پروانه افشاریان معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان حضور داشتند.

 

جشنواره رشد یک «نماد» است

در این نشست حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مدرسه البرز را یک «نماد» توصیف کرد و گفت: جشنواره رشد هم در عرصه آموزش و تربیت، همانند مدرسه البرز، یک نماد است.

وی اضافه کرد: انتخاب مدرسه البرز برای میزبانی این برنامه، فارغ از جنبه تاریخی آن، برای نشان دادن این نکته است که علی‌رغم همه فراز و فرودها در تاریخ آموزش و پرورش ایران، همواره حرکت به سوی رشد و پیشرفت وجود داشته است.

لطیفی اظهار کرد: سخن گفتن درباره رویدادهایی که سابقه تاریخی دارد و ایجاد تغییر در ساختارهایی که در یک تجربه تاریخی شکل گرفته است، دشوار است، با این وجود در این دوره شعار «مدرسه هویت‌ساز» انتخاب شده و تمرکز روی مدرسه هویت‌ساز است.

وی با بیان این که برجسته کردن مدرسه به عنوان کانون تربیت و به چشم آوردن ظرفیت‌های جشنواره یکی از اهداف برگزاری این دوره است، تصریح کرد: در این دوره به صورت ویژه روی بعضی محورهای اولویت‌دار تاکید شده است.

 

سه نشان ویژه

لطیفی به در نظر گرفتن سه نشان ویژه در این دوره اشاره کرد و افزود: نشان «معلم» از جوایز ویژه این دوره است تا نشان دهد اگر در آموزش و پرورش اتفاق مثبتی می‌افتد به خاطر معلمانی است که عمر خود را برای پیشرفت کشور صرف می‌کنند.

وی ادامه داد: «نشان شهید علی لندی» با هدف ادامه دادن راه این شهید و بخش «مدرسه به مثابه مبدا پیشرفت و الهام‌بخش جهان اسلام»، دیگر محورهای ویژه این دوره هستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ابتکارات این دوره عنوان کرد: دو بخش فیلمنامه و وب‌سری به عنوان گامی رو به جلو در تنوع قالب‌های جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.

لطیفی به مسئله دسترس‌پذیری محتوای جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: در همه دوره‌ها، فیلم‌ها در جشنواره و در مدارس اکران می‌شد، در این دوره بعد از هفته جشنواره، اکران‌های استانی در مدارس و اکران فیلم‌های برگزیده روی شبکه شاد صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف جشنواره تأمین محتوای رسانه‌ای برای خدمت به برنامه درسی آموزش و پرورش است که در این دوره این هدف به صورت ویژه دنبال می‌شود.

لطيفی با ابراز امیدواری نسبت به این که جشنواره رشد بستری برای رشد آموزش و پرورش کشور باشد خاطرنشان کرد: جشنواره رشد فرصتی مناسب برای حمایت از اتفاقاتی است که در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد ولی زمینه‌ای برای نشان دادن آن به جامعه جهانی نیست.

وی اضافه کرد: این جشنواره فرصتی مناسب برای نشان دادن ظرفیت‌ها به جهان است.

 

 

به «متاورس» توجه کنید

پروانه افشاریان، معاون پژوهشی پژوهشکده رویان در ادامه این نشست بیان کرد: آموزش مسئله بسیار مهمی در تمام جوامع است و طراحی هوشمندانه آن در رشد فرهنگ جامعه کمک می‌کند.

وی با بیان این که حوزه‌های جدیدی به روی آموزش باز شده است خاطرنشان کرد: به مسئولان پیشنهاد می‌دهم روی حوزه متاورس به عنوان حوزه‌ای که آینده آموزش را تضمین می‌کند، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پس از این سخنان رونمایی از پوستر جشنواره با همراهی خانم دکتر افشاریان و مادر شهید حمید میانلو مطلق، از دانش‌آموزان مدرسه البرز که در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسید، صورت گرفت.

 

از فیلمنامه‌های برتر حمایت می‌کنیم

صادق یزدانی، دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره فیلم رشد با تأکید بر این که جشنواره فیلم رشد پرسابقه‌ترین جشنواره فیلم ایران است، عنوان کرد: نکته‌ای که از قدمت جشنواره رشد مهم‌تر است، مخاطبان پر شمار آن است، به طوری که این جشنواره را می‌توان پرمخاطب‌ترین جشنواره کشور به شمار می‌رود، زیرا معلمان و دانش‌آموزان، مخاطبان این جشنواره هستند.

وی با بیان این که هدف جشنواره رشد یافتن فیلم‌ها و آثار آموزشی و تربیتی است، خاطرنشان کرد: این دوره در سه بخش بین‌الملل، دانش‌آموزان فیلمساز و معلمان و دانشجومعلمان فیلمساز برگزار می‌شود.

یزدانی ادامه داد: سه جایزه از سه نهاد شامل ستاد اقامه نماز (جایزه ویژه نماز، مسجد و مدرسه)، جبهه فعالان مردمی جمعیت و وزارت کار (جایزه فرهنگ کار) در این دوره به فیلم‌های منتخب این نهادها اعطا خواهد شد.

دبیر جشنواره رشد به تمدید 10 روزه مهلت ارسال آثار به خاطر استقبال فیلمسازان از این جشنواره اشاره کرد و افزود: امسال مجموعا سه هزار و 460 فیلم به دبیرخانه ارسال شد که شامل دو هزار و 732 فیلم از کشورهای مختلف است.


 

دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود

وی با بیان این که این جشنواره روی فیلم‌های خاص تمرکز می‌کند، عنوان کرد: سعی کردیم در این دوره از فضای رسانه‌ای برای رونق جشنواره استفاده بیشتری داشته باشیم.

یزدانی اضافه کرد: با همکاری سیمافیلم، قرار است حمایت‌هایی برای تولید فیلمنامه‌های برتری که به دست ما رسیده است، صورت گیرد.

یزدانی گفت: قرار است دوره‌هایی آموزشی، بعد از برگزاری جشنواره برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

دبیر پنجاه و دومین دوره جشنواره رشد به حضور هیئت داوران دانش‌آموزی اشاره کرد و ادامه داد: این هیئت داوران متشکل از دانش‌آموزان فیلمساز دوره‌های قبلی است.

 


اختتامیه پنجاه‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا سیزدهم آذرماه در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره تا نوزدهم آبان‌ماه فرصت داشتند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. اطلاع‌رسانی خبرها و رویدادهای مربوط به این دوره جشنواره در پایگاه اینترنتی به نشانی eff.roshd.ir صورت خواهد گرفت.

 

پوستر پنجاه و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد

 

منبع: وبگاه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۴۶۹
کد خبر : ۴,۰۶۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید