عکس رهبر جدید
جهت‌گیری‌های تحولی نظام تعلیم‌وتربیت با محوریت مدرسه هویت‌ساز؛ رویکرد پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد
شورای سیاست گذاری پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با معرفی اعضاء و تأکید برجهت‌گیری‌های تحولی نظام تعلیم و تربیت با محوریت مدرسه هویت‌ساز به عنوان رویکرد این دوره جشنواره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اولین نشست شورای سیاستگذاری پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تقدیر از حضور اعضای شورا، به سه محور مهم و اثرگذار در فرآیند برنامه‌ریزی این دوره از جشنواره اشاره کرد. وی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را با سابقه‌ترین رویداد هنری آموزش و پرورش و حتی کشور دانست و به فضای اجتماعی دوران گذار از کرونا و تلاش‌ها برای پر رونق شدن دوره‌ی پنجاه و دوم اشاره کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به ارتقاء جشنواره در ابعاد مختلف همچون شورای سیاستگذاری، بازبینی و آسیب‌شناسی نسبت به دوره‌‌های گذشته و قرار گرفتن جشنواره در مسیر اهداف تربیتی نظام آموزش و پرورش برای ضریب دادن به اثر بخشی این دوره از جشنواره اشاره کرد. وی عمومی کردن محتوای جشنواره و تلاش برای خروج از بازتاب‌های مقطعی و زمان خاص جشنواره را مهم دانست.

دکتر لطیفی گفت: این جشنواره باید زمینه‌ساز مشارکت‌پذیری مخاطبان و تولید کنندگان و فعال شدن معلمان و فرهنگیان به‌ویژه در اکران عمومی و ارسال اثر؛ شناخته شود. وی بر اهتمام و مشارکت پذیری تمامی اعضای شورا اعم از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای عضو شورا مانند صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... و دبیرخانه این دوره از جشنواره تأکید کرد.

 

پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد

 


اهداف و رویکردهای پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

در ادامه محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به بیان توضیحاتی در خصوص اهداف کلان جشنواره و رویکردهای دوره پنجاه‌ودوم آن پرداخت.

شناسایی و معرفی برترین تولیدات علمی، آموزشی و تربیتی در عرصه فیلم و سینما با هدف کمک به ایجاد بستری جهت هدایت و حمایت این تولیدات در سطوح ملی و بین‌المللی برای پشتیبانی از عرصه تعلیم‌وتربیت اسلامی و انقلابی، پشتیبانی هنری و تربیتی از جریان رسمی تربیت و یادگیری، ایجاد زمینه عدالت پایه برای رشد و بالندگی ظرفیت هنری تربیتی معلمان و دانش‌آموزان فیلمساز، گسترش نوآوری و خلاقیت و ارتقاء سطح کیفی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی از جمله اهداف کلان برگزاری این دوره از جشنواره است.

مذنبی توجه ویژه به مدرسه و فرآیندهای آموزشی و تربیتی مدرسه به‌عنوان نهاد مهم تمدن‌سازی برای حل مسائل کشور، ایجاد نقشی هم‌افزا و مکمل میان جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و ظرفیت‌ها و نهادهای حاکمیتی کشور در عرصه فیلم و سینما و تعیین محورها و موضوعات اصلی جشنواره بر مبنای اهداف و جهت‌گیری‌های تحولی نظام تعلیم و تربیت با محوریت مدرسه هویت‌ساز را از جمله رویکردهای این دوره از جشنواره بر شمرد.

 

پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد

 


در بخش دیگری از این نشست دکتر رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن تأکید بر گویایی و رسایی زبان هنر به ویژه اثرگذاری بیان یک محتوا از طریق یک فیلم، به فعالیت فرهنگی دانش‌آموزان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: از ظرفیت این جشنواره برای تولید اثر توسط دانش‌آموزان می‌توان بهره جست.

محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از این جلسه گفت: تأثیر فیلم در مقایسه با هیچ اثر هنری دیگری قابل قیاس نیست. وی بر اهمیت انتخاب موضوعات اثر گذار که توان هویت‌سازی و ارتقاء نظام ارزشی دارند مانند و موضوعاتی ناظر بر رویکردهای آینده‌نگرانه، ‌رویکردهای برنامه درسی داشته باشد، ‌تأکید کرد.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش موضوع بازنمایی تصویر و تأثیرگذاری آن بخصوص در ذهن کودکان را با مثالی از آیات قرآن مجید بیان کرد و افزود: باید به این جشنواره از بُعد یک فرآیند تربیتی نیز نگاه کرد. ما در معاونت پرورشی به‌دنبال این فرآیند خواهیم بود.

وی لزوم توجه به آموزش معلمان و دانش‌آموزان در حوزه فعالیت‌های فیلم‌سازی در کانون‌های فرهنگی و هنری و تلاش این معاونت برای رونق حضور دانش‌آموزان در دوره پنجاه‌ودوم را مهم دانست.

سیدصادق موسوی، مدیرکل جشنواره‌های وزارت ارشاد بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های انجمن سینمای جوان و تولید فیلم‌های کوتاه و تعامل با این انجمن به‌منظور آموزش دانش‌آموزان برگزیده این دوره و استفاده از پلت فرم‌های خانگی برای اکران و پخش آثار برگزیده این دوره از جشنواره را پیشنهاد کرد.


 

پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد

 


شناسایی استعدادهای فیلم‌سازی در دوره پنجاه‌ودوم

مجید اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینما و داور برنامه عصر جدید با تأکید بر شناسایی مسائل مهم و اساسی آموزش و پروش و کشور و ترجمان آن در قالب موضوعات مناسب برای این دوره از جشنواره تأکید کرد. وی موضوع استعدادیابی، ‌تبلیغ اقتصاد خانگی و جهاد تبیین را از رویکردهای پیشنهادی خود برای دوره پنجاه‌ودوم بر شمرد.

علی جانباز، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان دیگر عضو شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره رویکرد دبیر این دوره از جشنواره برای جلب مشارکت بیرون از آموزش و پرورش را تقدیر کرد و تغییر در فرم و ساختار جشنواره مبتنی بر نیازها و توجه به بخش‌هایی همچون انیمشین، ‌فیلم‌های صد ثانیه‌ای، ‌استاپ موشن‌ها و فیلم کوتاه را پیشنهاد داد.

 

پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد


معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر لزوم توجه به اکران مستمر فیلم کودک و احیای فعالیت‌های سینما فلسطین به عنوان سینمای مختص فیلم‌های آموزشی و تربیتی تأکید کرد. وی گفت: دانش‌آموزان در شرایط مناسب فیلم‌های مناسب با گروه سنی خود را باید تماشا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی در پایان این نشست به جمع‌بندی جلسه پرداخت و گفت: در آسیب‌شناسی به عمل آمده از دوره‌های قبل جشنواره  فیلم رشد با یک دوگانه‌ی جشنواره به مثابه یک رویداد هنری و اثرگذار تربیتی و جشنواره به مثابه یک ابزار و محمل آموزشی و تربیتی مواجه هستیم که لازم است دبیرخانه به رفع این موضوع بپردازد. وی همچنین بر لزوم توجه به فراهم کردن زمینه تولید فیلم‌های شاخص حوزه کودک و نوجوان، اشاره کرد.

لطیفی جشنواره را بخشی از زیست بوم فعالیت‌های سایر معاونت‌های آموزش و پرورش دانست و گفت: هر یک از فعالیت‌ها قطعه‌ای از پازل بزرگ اهداف آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش است.  توجه به محورهای موضوعی و تمرکزبخشی به موضوعات و تقویت نقش معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش در اجرای کیفی این دوره از جشنواره به‌منظور جاری شدن خروجی‌های جشنواره به مدرسه به مثابه یک رویداد و بهره حداکثری از تولیدات توسط دانش‌آموزان و معلمان از دیگر تأکیدات رییس سازمان پژوهش بود.

در پایان این نشست صادق یزدانی، دبیر پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد ضمن تشکر از همه اعضای جلسه با اشاره به نام جشنواره فیلم رشد؛ این نام را نامی پسندیده برای رشد ارکان مختلف تربیت دانست و گفت: عرصه‌ مدرسه نقطه‌ای است که مرکز اتصال سه عنصر تربیتی معلم و خانواده و دانش‌آموز است و از این جهت رویکرد این دوره از جشنواره هویت بخشی به عرصه‌ مدرسه است.

یزدانی احصاء موضوعات دقیق و محوری فراخوان، ‌بازسازی هویت و آرایش و ساختار جشنواره، طراحی و ایجاد پلت فرم مناسب پخش فیلم‌ها و زمینه‌سازی نفوذ فیلم‌‌‌های این دوره از جشنواره در خانواده و رسانه‌ها را از دیگر اقدامات مورد پیگیری دبیرخانه در گام نخست فعالیت‌های این دوره از جشنواره دانست.

 

پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد



اعطاء ابلاغ اعضای شورای سیاستگذاری پنجاه‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

محمد خزاعی، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ ‌علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ ‌محمدصادق باطنی، مدیر شبکه امید سازمان صدا و سیما؛ علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش سازمان صدا و سیما؛ ‌علی جانباز، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان؛ مجید اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینما؛ محمد علوی‌تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان؛ محمد صالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان؛ سیدسعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان؛ افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش سازمان؛ مهدی باقریان، سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان؛ صادق یزدانی، دبیر پنجاه‌‌‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد؛ ‌محمدرضا شکرریز، معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ ‌روح‌الله مالمیر، رئیس گروه برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم رشد؛ اعضای شورای سیاستگذاری پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد هستند.

 

پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد
 
پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد
 
پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد
 
پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد
 
پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد
 
پنجاه و دومین جشنواره بین‌ المللی فیلم رشد
 
 

 

 

 

 


منبع: سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۷۲۸
کد خبر : ۳,۹۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید