عکس رهبر جدید
مربیان و والدین نقش‌آفرینان اصلی رشد کودک هستند
جلسه هم‌اندیشی مدیرمسئول، سردبیر و اعضای تحریریه رشد کودک برگزار شد. در این جلسه روند آماده سازی مجله رشد کودک و چگونگی ارتقای محتوای این مجله مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، در ابتدای این جلسه محمدصالح مذنبی مدیرمسئول نشریات رشد با تبریک فرا رسیدن چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به ما جرأت ملی داد و قدرت داد که بگوییم می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. ما مدیون امام (ره) بزرگوار هستیم. یکی از اندیشمندان غربی گفته است که با شکل گیری انقلاب اسلامی تمدن غرب تمام شد. درست است که هنوز مظاهر غرب تمدن را می‌بینیم، اما انقلاب اسلامی نقطه فروپاشی تمدن غرب بود؛ تمدنی که مبتنی بر اندیشه مادی است. این انقلاب به معنای کامل یک انقلاب بزرگ در فکر و نفوس بود. امیدوارم به همت همه کسانی که در میدان تعلیم و تربیت نقش آفرین هستند شاهد پیشرفت و کمال نسل‌های پی‌در‌پی که در کشور تربیت می‌شوند باشیم. باید بتوانیم آسیب‌هایی که در انقلاب هست را رفع کنیم و کشورمان را به بالاترین نقطه پیشرفت برسانیم. امام راحل تلاش کرد به ما بگوید که این کار شدنی است.

وی ادامه داد: پس از یک جلسه گفت‌وگو و آشنایی با سردبیر مجله و صحبت درخصوص شماره‌ای که در مرحله انتشار و چاپ بود، قرار شد جلسه دوم را به سردبیر و همه عوامل و دست‌اندرکاران تهیه و تولید مجله اختصاص بدهیم. بنا داریم در این جلسه قرار است علاوه بر توجه به وضع موجود، برای سال 1401 هم برنامه‌ریزی خوبی رقم بخورد. امیدوارم از دل این جلسه جمع‌بندی خوبی برای سال آتی داشته باشیم.

 
حضور قومیت‌های مختلف در رشد کودک

در ادامه مهری ماهوتی، سردبیر رشد کودک گفت: باید درنظر بگیریم که بچه‌های سراسر ایران، ایرانی هستند. استفاده از فرهنگ‌های اقوام مختلف در ایران به ما کمک می‌کند که بتوانیم در مجله مطالب زیادی داشته باشیم.

 
مخاطبان، داوران واقعی مجلات هستند

مجید راستی مسئول گروه قصه رشد کودک گفت: امیدوارم خیر این حرکت پیوسته‌ای که از گذشته شروع شده و تا الان ادامه دارد هرچه بیشتر به بچه‌ها برسد. تمام این حرف‌ها برای کمک به رشد ذهن و خیال بچه‌ها و آشنا کردن آن‌ها با دنیای است که در آن زندگی می‌کنند. رشد کودک طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌هایی داشته است. به نظر من الان باید با یک نگاه همه جانبه به مسائل، خیزشی برای آینده اتفاق بیفتد.

مجله باید برای همه بچه‌های ایران باشد. در ایران اقوام مختلفی داریم. همیشه روی این موضوع تأکید داشتیم که به مشترکات بپردازیم و آن‌ها را هم ببینیم. حتی باید به اسم شخصیت‌ها هم توجه کنیم. خوب است ایرانی بودن اسامی هم در مجلات رعایت شود.

مجلات رشد برای آموزش و پرورش نعمت هستند. هرچه قدر استفاده از این نعمت فراگیرتر باشد و در مناطق مختلف ایران دانش‌آموزان مجله را با اشتیاق ورق بزنند، انتظارات و حمایت‌ها شکل خواهند گرفت. بچه‌ها داوران واقعی مجلات هستند.

 
حضور تصویرگران تازه‌کار در مجله رشد کودک

روشنک فتحی، طراح گرافیک رشد کودک گفت: گروهی که با من به عنوان تصویرگر همراهی می‌کنند به عشق این مجلات تصویرگری می‌کنند. در طی سال‌های همکاری‌ام با مجلات رشد، سعی کردم با تیمی کار کنم که هم تصویرگران پیش‌کسوت، هم تصویرگران رده متوسطه و جایی هم برای تازه‌واردها درنظر گرفته‌ام تا بتوانند به صورت غیر مستقیم آموزش ببینند.


لزوم نزدیکی به زبان کودکان

کبری محمودی، ویراستار رشد کودک گفت: وقتی با کودک سروکار داریم باید کودکانه صحبت کنیم، کودکانه رفتار کنیم تا بتوانیم با او همراه شویم و با خودمان بزرگش کنیم. ما سعی می‌کنیم به زبان کودک نزدیک شویم تا با خودمان همراهش کنیم. در مجله  رشد کودک همه دست‌اندرکاران باید بتوانند کودکانه برخورد کنند.

گاهی در اصلاحاتی که ناظران تذکر می‌دهند مواردی لحاظ می‌شود که ما را از این زبان دور می‌کند. باید در جمله‌بندی‌ها درنظر بگیریم که مخاطب ما کودک است.
 

نظارت بر محتوای رشد کودک

مریم سعید‌خواه، مدیرداخلی رشد کودک نیز گفت: ناظرهایی که برای رشد کودک انتخاب می‌شوند باید متخصص حوزه کودک باشند تا با همان نگاه کودکی بتوانند نکته‌هایی را که شاید ما ندیده باشیم به ما بگویند.



رشد کودک

 


نسبت رشد کودک با برنامه درسی ملی

در پایان مدیر مسئول نشریات رشد با جمع‌بندی این جلسه گفت: مجلات رشد باید هرچه‌قدر می‌توانند به هویت ایرانی، فرهنگ ایرانی، تمدن گذشته، حال و آینده ایرانی، اسامی خوب و اسامی الگوی ایرانی بپردازند. رشد کودک هم باید به اقوام ایرانی، ضرب‌المثل‌ها، اصطلاحات و... متناسب با دوره کودکی بپردازد. هرچیزی عقل به آن حکم می‌کند، دین هم به همان حکم می‌کند. و هرچه دین به آن حکم می‌کند، عقل هم همان را تأیید می‌کند.

مذنبی ادامه داد: مجلات رشد در همه محورها نسبتی با برنامه درسی ملی کشور دارد و اگر از نسبت خودش دور شود به یک کار عمومی تبدیل می‌شود که اگر بیرون هم انجام شود تفاوتی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ندارد. مجلات رشد نه تنها بحث‌های آموزشی که در نظام تعلیم و تربیت برای بچه‌ها عرضه می‌شود را گسترش می‌دهند، هم‌زمان بررسی می‌کند که بچه‌ها با چه سیر برنامه‌ای جلو می‌آیند و آن را پشتیبانی می‌کند. ظرفیت‌های مجله که شاید کتاب آن را نداشته باشد اینجا خودش را نشان می‌دهد.

دست‌اندرکاران مجله رشد کودک باید به این موضوع نیز فکر کنند که این مجله به چه میزان همراه با تقویم زمانی بچه‌ها در دوره پیش دبستانی جلو می‌آید. باید بررسی شود وضعیت یک بچه هفت ساله از لحاظ خواندن و یادگیری در مهرماه و در آبان چگونه است؟ آیا شماره‌های مجله هم متناسب با آن جلو می‌آید؟

الان مطلب را برای دانش‌آموز به صورت عمومی تهیه می‌کنیم اما او در مدرسه سیر دیگری را طی می‌کند. رشد کودک باید پاسخ متقن علمی و کارشناسی به این سوال داشته باشد که این مجله چگونه جریان تربیت و یادگیری نهاد آموزشی کشور را پشتیبانی می‌کند؟

 
نقش والدین و مربیان

رشد کودک دو مخاطب دارد. مخاطب اول بچه‌های پیش‌دبستانی و اول ابتدایی هستند که خودشان نمی‌توانند همه مطالب مجله را بخوانند. در نتیجه نقش معلم و والدین اینجا پررنگ است. آن نقش چگونه می‌تواند به کمک مجله بیاید؟ این ما هستیم که در مجله و در برنامه‌ای که ارائه می‌کنیم به آن‌ها نقش می‌دهیم. معلم کجا باید به کمک بچه‌ها بیاید؟ والدین کجا به کمک بچه‌ها بیایند؟ باید نقش معلمان و والدین در تعاملات کاملاً روشن شود. می‌توانیم برای والدین و معلمان در رشد آموزش ابتدایی آموزش بدهیم که وقتی رشد کودک به دستشان می‌رسد نقششان چیست.

 
فضای مجازی

چه بخواهیم و چه نخواهیم کودکان ما امروز با اینترنت و فضای مجازی درگیرند. همه خانواده‌ها هم سواد رسانه‌ای مورد انتظار را ندارند. فضای مجازی برای ما هم فرصت است و هم تهدید، که در حال حاضر سهم تهدید آن به کودکان می‌رسد. قلدری سایبری برای کودکان، صیانت از کودکان برخط و... از موضوعات مهمی هستند که در دنیا به آن‌ها پرداخته می‌شود.
در رشد کودک باید به طور جدی به موضوع فضای مجازی پرداخته شود چون هرچقدر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم کم نگذاشته‌ایم. مجله ما باید مجله‌ای امروزی باشد.

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۹۹۷
کد خبر : ۳,۸۹۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید