عکس رهبر جدید
برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی با آهنگ تحولات مبنای کار در مجلات رشد است
جلسه با حضور مدیرمسئول، سردبیر، اعضای شورای کارشناسی، مدیرداخلی و تیم هنری مجله برای برنامه‌ریزی تولید محتوای رشد برهان متوسطه اول برای سال تحصیلی آینده برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در راستای برنامه‌ریزی فعالیت‌های رشد برهان متوسطه اول برای سال تحصیلی 1401 در حوزه آماده سازی محتوا و سایر مواردی که باعث ارتقای کیفیت مجله می‌شود، جلسه‌ای با حضور مدیرمسئول، سردبیر، اعضای شورای کارشناسی، مدیرداخلی و تیم هنری مجله برگزار شد.
 
مسئولیت تاریخی نشریات رشد

محمدصالح مذنبی، مدیرمسئول مجلات رشد در ابتدای این جلسه با تبریک ایام دهه فجر گفت: اینک که در آستانه چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم امیدوارم این جشن مردمی به بهترین شکل در 22 بهمن رقم بخورد و قصد و غایتی که انقلاب اسلامی به دنبال آن است که همان افق تمدنی است که مردم ایران با نگاه گذشته و رو به آینده به آن توجه می‌کنند، محقق شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند تمدن غرب در حال فروپاشی است. وقتی انسان در عالم هستی صرفآً به مادیات چشم بدوزد، این حیات مادی او را به قهقرا می‌برد. در این دوره آنچه عالم را نجات می‌دهد شکل‌گیری و تحقق تمدن نوین اسلامی است. این تمدن نسخه‌های الهام‌بخش و نجات‌بخشی به بشر عرضه می‌کند و می‌تواند ما را از همه سیاهی‌هایی که در این عصر انسان را آزار می‌دهد، نجات دهد. یک تمدن نوین اسلامی بر پایه ارزش‌های الهی، توحیدی و یک زندگی سراسر حیات طیبه، بهره‌مند از حیات دنیوی و اخروی با نگاه پیشرفته و مترقی نسبت به حال و آینده و دنیا و آخرت می‌تواند نجات‌بخش بشر باشد.

امیدوارم قدم‌ها و قلم‌های ما و اقداماتی که انجام می‌دهیم در مسیر تحقق نوین اسلامی باشد و دعای خیر حضرت حجت (عج) را در زندگی دنیوی و اخروی داشته باشیم.

مدیرمسئول نشریات رشد با اشاره به وظیفه سنگین این مجلات در برابر نظام آموزشی کشور گفت: مسئولیت مجلات در ارتباط با نسل امروز و آینده مسئولیتی تاریخی است و موفقیت در آن برای ما توشه است و سهل‌انگاری‌ها، غفلت‌ها و ضعف‌ها می‌تواند برای ما نمره منفی محسوب شود.

مسئله مجلات رشد بسیار مهم است و نباید با نگاه صرفاً اداری به آن نگاه کنیم. باید برای مجلات وقت بگذاریم. باید زحمات گذشتگان را پاس بداریم و تلاش کنیم که هر روز بهتر از دیروز بالنده‌تر و پویاتر آن را ارتقا بدهیم.

 

آمادگی معلمان، شرایط تغییر را تسهیل می‌کند

محمود نصیری، نویسنده مجله رشد برهان گفت: هندسه در ایران در سال 1370 وضعیت سنتی داشت و حدود 70-60 سال در ایران بدون تغییر مانده بود. درحالی‌که که در دنیا تغییرات زیادی در آن انجام گرفته بود. در آموزش و پرورش هیچ‌چیز مهم‌تر از آمادگی دبیر نیست. اگر دبیر آمادگی داشته باشد خیلی از مشکلات حل می‌شوند. این اتفاق در سال 1370 افتاد. ما فکر نمی‌کردیم تغییرات در هندسه با مقاومت معلمان رو به رو بشود. اما به هرحال بعد از دو سه سال کتاب‌ها تغییر کردند.

یکی از اهداف هندسه در مدارس آموزش فکر کردن به دانش‌آموزان است. هیچ درسی به اندازه هندسه تفکر دانش آموزان را بالا نمی‌برد. با تغییرات کتاب‌ها در سال 1394 توانستیم بخشی از هندسه از دست رفته را باز گردانیم. مسائل جدیدی را در هندسه آوردیم. هدف من معلمان هستند. اگر بتوانیم معلمان را بسازیم مشکلات حل می‌شود.

در همین راستا من در مجله رشد برهان سلسله مقالاتی را از پایه و با همان روش نوین که امروز در کتاب‌های هندسه در دنیا وجود دارد، نوشته‌ام. در هر شماره از مجله سه صفحه به این کار اختصاص داده شد و خوشبختانه آرام آرام به جلو می‌آید.

 

کاربرد ریاضیات در فیزیک

روح‌الله خلیلی بروجنی، نویسنده کاربرد ریاضیات در فیزیک در رشد برهان گفت: در بخش کاربرد ریاضیات در فیزیک درخصوص مباحثی در فیزیک که  نیاز به ریاضی دارد، مطالبی نوشته می‌شود. ما بخشی از ریاضی را داریم که در خدمت علوم و فیزیک است. در این بخش سعی شده به تدریج وارد موضوعاتی بشویم که هم بحث‌های علوم و فیزیک بچه‌ها را در بر بگیرد و هم تا حدودی ریاضیات را. موضوعاتی مانند خودروهای الکتریکی، یا انرژی هسته‌ای و... انتخاب شد که بچه‌ها در رسانه‌ها می‌شنوند. این مطالب در قالب تصویر ارائه می‌شوند. باور دارم جایی که تصویر می‌تواند حرف بزند کلام ضرورتی ندارد. بهتر است حجم مجله بیشتر بشود که بتوانیم به مطالب علوم تجربی بیشتر بپردازیم.

 رشد برهان متوسطه اول

معیارهای موفقیت مجلات رشد

سیدصالحی، مسئول دفتر تألیف کتاب‌های ریاضی گفت: باید مشخص شود این مجله چه وقت موفق‌تر بوده و چه وقت موفقیت کمتری داشته که بتوانیم در آن زمینه پیشنهاداتی بدهیم. من فکر می‌کنم اگر هدف، خلاصه و قابل سنجش مشخص شود، کار برای پیشنهاد دادن آسان می‌شود. این مجله میراثی است از آنچه گذشتگان انجام داده‌اند. مشکل مجلات رشد و خصوصاً مجلات برهان این است که مخاطب آن‌ها مرتباً در حال عوض شدن است. دوره متوسطه اول با مخاطبی طرف است که از دوره ابتدایی آمده است. مجلات رشد را اگر معلم بشناسد تا سال‌ها مخاطب آن است. به دست آوردن مخاطب سیاست‌های خاص خودش را دارد. قبول کنیم به نسبت زحمتی که کشیده می‌شود، پاسخ مناسب گرفته نمی‌شود.

امروز وقتی در برنامه درسی صحبت از بسته آموزشی می‌کنیم بیشتر کتاب‌های درسی هستند. این مجلات می‌توانند به کمک کتاب‌های درسی در بحث‌های جانبی بیایند.

چطور می‌توانیم مخاطب را تشویق کنیم؟ چرا دانش آموز پایه هفتم باید این مجله را بخواند؟ باید بررسی کنیم معیار موفقیت این مجله چیست؟ اگر این مجله را دست یک عده ریاضی‌دان بدهیم و بگویند از لحاظ علمی خوب است موفق شدیم یا تعداد بیشتری آن را بخرند؟


رشد برهان متوسطه اول
 

تولید محتوای میان‌رشته‌ای

ژما جواهری‌پور نویسنده بخش ریاضیات و کاربرد گفت: یکی از سؤالات دانش‌آموزان در کلاس این است که مطالبی که می‌خوانیم به چه درد می‌خورد؟ این سوال بزرگی است که باید به آن پاسخ داده شود. ما باید با جریانی که در دنیا پیش می‌رود همراه باشیم و از آن عقب نمانیم. در یک کنفرانس بین‌المللی معلم‌هایی را دیدم که در کنار هم تولید محتوای میان‌رشته‌ای انجام می‌دهند. یعنی دبیر تاریخ و دبیر کشاورزی محتوای تاریخ کشاورزی تولید می‌کنند. این می‌تواند پاسخ به همان سؤال دانش‌آموزان باشد که آنچه یادگرفته‌ای منجر به چه می‌شود.

 

توسعه دانش و پشتیبانی از برنامه درسی، دو مأموریت مهم مجلات رشد

در پایان این جلسه مدیر مسئول نشریات رشد به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: مجلات رشد دو مأموریت توسعه دانش و پشتیبانی از برنامه درسی را دارند. باید مشخص شود رشد برهان چه نسبتی با برنامه رسمی درسی دارد. کجا می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم. آنجا مشخص می‌شود که چقدر در مسیر درست حرکت می‌کنیم و چقدر از مسیر انحراف داریم. معلم به جای اینکه سراغ منابع تکمیلی دیگری برود باید مجموعه مجلات رشد را تهیه و به بچه‌ها هم معرفی کند. لازم است به این موضوع در برنامه 1401 مجله پرداخته شود. مبنای من در کار کردن در مجلات همین برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی با آهنگ تحولات است. هرکس با مجلات ما کار می‌کند به هراندازه سرعت داشته باشد و در این تحولات همراهی کند دست یاری‌اش را می‌فشاریم. پیش‌فرضی به غیر از کار و برنامه وجود ندارد.

 محمد صالح مذنبی

احصاء نظام مسائل دانش‌آموزان

نکته بعد احصاء نظام مسائل دانش‌آموزان در آموزش ریاضی است. باید در آموزش ریاضی نظام‌  مسائلی را احصا کنیم که مسئله‌های امروز مخاطب ما است. در آموزش ریاضی با چه مشکلاتی مواجهیم؟ اگر این مشکلات حل شوند پس از تجزیه و تحلیل آن‌ها به یک سری مسئله می‌رسیم و با حل این مسائل، مشکلات هم حل خواهند شد. با رفع این مشکلات نیاز آموزشی از وضع موجود به وضع مطلوب خواهد رسید. پس مبنای ما نظام مسائل است. اینکه به صورت سلیقه‌ای و بر اساس اقتضائات موجود، عمل شود ما را از هوشمندی در برابر جامعه مخاطبان دور می‌کند.
ارتباط با مخاطبان خیلی مهم است. هم در حوزه احصاء نظام مسائل و هم در بازخوردهایی که به بخش‌های مختلف مجله اعلام می‌شود تا تازگی و نوآوری مجله حفظ شود.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۷۲۶
کد خبر : ۳,۸۹۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید