عکس رهبر جدید
۲۲ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱
زندگی حرفه‌ای مدیر
سفرنامه یادگیری مدیران بخشی از مطالب فصلنامه رشد مدیریت مدرسه است که طی آن تجارب زیسته مدیران مدارس ارائه می شود

«ایده‌بانی» یکی از ویژگی‌های مدیر حرفه‌ای است که در این مقاله به آن اشاره شده است. در این بخش می‌خوانیم: «مدیر علاوه بر دیده‌بانی و رؤیت قوت و ضعف‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان تحت مدیریت خود و وضع راهبردها و راه‌حل‌های متناسب با مؤلفه‌های چهارگانه فوق، باید ایده‌بانی صائب و اطمینان بخش باشد. ایده‌بان علاوه بر طرح ایده‌های جدید، زمینه‌ها و فرصت‌های لازم را برای ظهور کارکنان نوآور و خلاق نیز فراهم می‌سازد و اجازه نمی‌دهد که عده‌ای قلیل که بر طبل ناامیدی می‌کوبند، جمع کثیری از کارکنان امیدوار را به دره ناامیدی سوق دهند. البته برای اینکه ایده‌بان موفقی باشیم، باید ابتدا دیده بانی باهوش و گردن فراز باشیم. دیده‌بان‌ها با گردنی همچون زرافه، از بالا بر همه اشراف دارند. این مشرف بودن به آنان کمک می‌کند که کمی و کاستی‌ها را قبل از کارکنان تشخیص دهند و با تسهیل‌گری در نوآوری، حامی و پشتیبان نوآوران باشند. این‌گونه است که نوآوری سرعت می‌گیرد و درخت نوآوری به بار می‌نشیند.»

«سرسختی سازمانی» عنوان بخش دیگری از این مقاله است. نویسنده در این بخش آورده است: «مدیران موفق استقامت فوق‌العاده‌ای دارند و هر قدر هم که در اوج باشند، باز برای پیشرفت تلاش می‌کنند. آن‌ها به کاری که انجام می‌دهند عشق می‌ورزند و حتی زمانی که مسیرهای آسان‌تری جلب توجه کنند، تعهد آن‌ها پا برجا می‌ماند. این ترکیب چشمگیر توانایی را «سرسختی» می‌نامند. سرسختی پیش‌بینی می‌کند که چه کسی به اهداف چالش‌برانگیز دست خواهد یافت. برای مثال، صیانت از برنامه درسی و اطمینان از یادگیری دانش‌آموزان به شدت به اشتیاق و پشتکار معلمان و مدیران مدارس متکی است، اما با ورود به دوره پسامدرن و تغییرات سریع و پی‌درپی، کار صیانت و مراقبت دقیق به اندازه‌ای پیچیده شده است که هیچ‌کس، هر قدر سرسخت به تنهایی نمی تواند از پس آن برآید.

راه‌حل، پرورش معلمان و کارکنانی است که به کار فردی و گروهی باور قلبی داشته باشند و در عمل و رفتار به آن‌ها پایبند باشند. این امر مستلزم آن است که همه به‌طور مشترک به یک هدف سطح بالا متعهد باشند. اولویت دادن به دانش‌آموزان هدفی مشترک و اثربخش است.

چگونگی اجرای این راه‌حل، مستلزم حفظ یک فرهنگ سازمانی سرسخت و تبیین شفاف ارزش‌ها به وسیله رهبری اثربخش است؛ اینکه موفقیت‌ها را جشن بگیریم، ذهنیت‌ها را رشد بدهیم و تقویت کنیم. پذیرای بهبود مستمر باشیم و از اشتباهات درس بگیریم.»


نویسنده: دکتر حیدر تورانی

 
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.



 

فصلنامه رشد مدیریت مدرسه، شماره ۱۲۲، پاییز ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۵۸۱
کد خبر : ۳,۰۷۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید