عکس رهبر جدید
تجهیز کتابخانه‌های عمومی و مدارس با کتاب‌های دارای نشان رشد
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره‌ جشنواره ملی کتاب رشد این جشنواره را اتفاق مهمی دانست که تاکنون ۲۱ دوره از آن به شکل متوالی برگزار شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، آیین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره‌ جشنواره ملّی کتاب رشد با حضور دکتر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه کتاب روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در باغ کتاب تهران برگزار شد.

دکتر یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: برگزاری جشنواره کتاب رشد برای 21 دوره مداوم اتفاقی مهم و شایسته تقدیر هست. این جشنواره در قواره یک رویداد با کیفیت و معتبر است که دارای جایگاه بالایی است.

وی ادامه داد: در سال 1402 بیش از ۱۸ هزار عنوان کتاب با عنوان کودک منتشر شده که پیش‌بینی می‌شود این آمار تا پایان سال به بیش از ۲۰ هزار عنوان برسد. در سال 1400 بیش از ۱۶ هزار عنوان کتاب کودک در کشور منتشر شده بود که تعدادی از این آثار، آثار با کیفیتی هستند برخی متوسط و برخی ضعیف‌اند. اما همین اعداد نشان‌دهنده رشد قابل توجه در تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان در کشور است.

دکتر احمدوند ضمن ارائه آماری از حوزه نشر کتاب کودک در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ارائه کرد و گفت:‌ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 کل کتاب‌هایی که در کشور در همه حوزه‌ها منتشر شده بود کمتر از ۳۰۰۰ عنوان بود اما فقط در بهمن ماه امسال حدود ۹۰۰۰ عنوان کتاب در کشور منتشر شد یعنی بیش از سه برابر همه عناوین کتاب‌هایی که در یکسال قبل از انقلاب منتشر شده بود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد فرهنگی و جهش رخ داده در حوزه چاپ و نشر کتاب را غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب دانست و گفت:‌ علی‌رغم‌ این رشد چشم‌گیر، هم در کیفیت آثارو تنوع موضوعات و عناوین پرداخته شده و هم در موضوع ترویج و توزیع آثار با ایده‌آل‌ها فاصله داریم. دانش‌آموزان، مربیان و والدین و مخاطبان کتاب‌ها خیلی وقت‌ها از آثار منتشر شده مطلع نمی‌شوند و باید در حوزه شناخت و ترویج کار بیشتری انجام دهیم.

دکتر احمدوند با اشاره به عدم کارایی و اثربخشی بالای توصیه و معرفی از سمت دولت گفت:‌ اگر چه تلاش‌هایی در این زمینه توسط بخش‌های مختلف صورت گرفته اما کافی نیست، انجمن‌های تخصصی و مرتبط با حوزه کودک باید تلاش کنند و نخبگان، مراجع تخصصی و پایگاه‌های معتبر باید آثار خوب را به مردم و خانواده‌ها معرفی کنند.

دکتر احمدوند با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد از معدود جشنواره‌های ملی است که در طی سال فرایند مستمر، دبیرخانه فعال و دائمی و فرایند کارشناسی و ارزیابی مداوم دارد، افزود: این جشنواره می‌تواند پایه تولید محصولات ترویجی و یا پایگاه‌های رسانه‌ای و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی قرار بگیرد که به یاری خدا با اتصال بیشتر مجموعه‌های مرتبط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این جشنواره، بهره‌مندی از برون‌دادهای این جشنواره در سطح سازمان‌های مرتبط و مردم ارتقا پیدا کند.

وی با ابراز علاقه‌مندی نسبت به اطلاع از نتایج کارشناسی‌های مستمر جشنواره کتاب رشد در طول سال برای بهره‌گیری در پایگاه دیگری برای معرفی آثار افزود: اگر این اتفاق نیفتد ما تولیدات خوبمان به اندازه کافی به دست مخاطب واقعی نمی‌رسد و ضرورت دارد برای تقویت پایگاه این جشنواره و تقویت پایگاه‌های مشابه در زمینه معرفی آثار خوب این ارتباط فرایندی شکل بگیرد.

وی «نشان رشد» را نشانی معتبر برای استناد و بهره‌گیری مردم و خانواده‌ها عنوان ‌کرد و گفت: این نشان باید توسعه پیدا کند زیرا ترویج و معرفی آثار می‌تواند پایه و مبنای تولید محصولات، پایگاه‌های ترویجی و برنامه‌های رسانه قرار بگیرد که رسانه‌ها و انجمن‌های تخصصی مرتبط با  کتاب کودک و نوجوان باید توجه بیشتر و ویژه‌تری در این زمینه کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان میزان دسترسی دانش‌آموزان به کتاب را کم دانست و گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور ما در روستاها ساکن هستند که تقریباً به کتابخانه و کتابفروشی دسترسی ندارند و یا کتابخانه‌های موجود با کتاب های جدید بروزرسانی نمی‌شود که امیدواریم با دستور رئیس جمهور در سال آینده برای مدارس اتفاق ویژه‌ای رقم بخورد و بتوانیم مدارس را با کتاب‌های جدید تجهیز کنیم که حتماً برگزیدگان جشنواره کتاب رشد باید در اولویت تجهیز کتابخانه‌ها عمومی و کتابخانه‌های مدارس قرار بگیرند.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۵۹۰
کد خبر : ۴,۳۶۰
اخبار مرتبط
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید