عکس رهبر جدید
جشنواره کتاب رشد، عرصه‌ای برای رشد کودکان و نوجوانان در بستری پاک است
رئیس سازمان پژوهش در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره‌ جشنواره ملّی کتاب رشد عنوان کرد: اگر می‌خواهیم آینده‌ خوبی برای این سرزمین داشته باشیم، باید فرهنگ کتاب‌خوانی را توسعه دهیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، آیین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره‌ جشنواره ملّی کتاب رشد با حضور رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه کتاب روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در باغ کتاب تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این مراسم اظهار کرد: جشنواره کتاب رشد یکی از فرصت‌هایی است که دغدغه‌مندان کتاب و نوجوان کنار هم جمع می‌شوند و تجدید پیمان می‌کنند. کتاب برای نسل نو بسیار اهمیت دارد. کتاب بی‌تردید یکی از ماندگارترین رسانه‌هاست و حذف آن امکان‌پذیر نیست، هرچند که فضای مجازی تأثیر انکارناپذیری بر کتاب گذاشته است؛ اما باز با این حال کتاب از عصر مجازی قابل حذف نیست.

دکتر لطیفی با بیان اینکه کتاب رسانه‌ای سنگین است، اضافه کرد: شخصیت بنیادین بشر مستلزم این رسانه سنگین است و کودکان و نوجوانان نمی‌توانند لایه‌ای از وجو‌د خود را بدون کتاب رشد دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: به این نتیجه می‌رسیم که دانش‌آموزان باید با کتاب انس بگیرند. تغییرات و تحولاتی در جامعه امروزی رخ می‌دهد و باید در تلفیق کتاب با فناوری‌های نوین بکوشیم؛ اما تثبیت کتابخوانی به عنوان یک رسانه فرهنگ‌ساز اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بر اساس مصوبه 8۲۸ آموزش و پرورش در راستای کتاب خوب مسئول است، اظهار کرد: ظرفیت کتاب در شکل‌دهی ارزش‌ها و شخصیت‌ها در توسعه خلاقیت کودکان و نوجوانان نقش بسیار مؤثری دارد.

دکتر لطیفی با اشاره به اینکه دغدغه‌مندان کتاب باید توجه خاصی به فرهنگ‌سازی آن داشته باشند، ادامه داد: اعمال سیاست در حوزه‌های فرهنگ امری پیچیده است؛ با افزایش تعامل و تلاش برای تفاهم و انسجام بهتر این سیاست‌گذاری امکان‌پذیر است. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرهنگ کتابخوانی با ساختارها افزایش پیدا کند. دغدغه کتاب خوب برای کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد که باید با همکاری یکدیگر انجام دهیم، زیرا نمی‌توانیم این امر را یک‌تنه تحقق ببخشیم.

وی با بیان اینکه هدف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی افزایش تعاملات با هدف، دستیابی به انسجام و تفاهم بیشتر است، عنوان کرد: این جشنواره، فرآیند ساماندهی عرصه‌ای برای رشد و تعالی کودک و نوجوان در بستر پاک به‌شمار می‌آید. دغدغه رشد و تعالی و الهی فرصتی مغتنم برای رشد و تعالی است. باید برای رشد و تعالی شرایطی را فراهم کنیم تا خانواده‌ها با خیال راحت برای کودکان و نوجوان خود کتاب خوب انتخاب کنند و فرزند خود را در مسیر رشد هدایت کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان سخنانش یادآور شد: اگر می‌خواهیم آینده‌ای خوب برای این سرزمین داشته باشیم، باید فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهیم؛ آن‌چه ضروری است نیاز ما به کتاب خوب است. باید بدانیم هر کتابی شایسته نشر و خواندن نیست. نگاه به کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ ارزشمند روز به روز در کشور توسعه پیدا کند.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲۸۹
کد خبر : ۴,۳۵۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید