عکس رهبر جدید
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ۰۷:۲۲
وطن یعنی هویت، اصل، ریشه
پنجمین شماره از ماهنامه‌های عمومی بزرگسال رشد با نگاه ویژه به چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی و رشد فناوری آموزشی از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگسال، که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آن‌ها را به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر می‌کند، در شماره‌های پنجم از سال تحصیلی جاری، که در بهمن‌ماه به دست مخاطبانشان رسیده‌اند، مطالبی را با نگاه ویژه به چهل‌و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چاپ و منتشر کردند. بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد آموزش ابتدایی

مجله رشد آموزش ابتدایی در بخشی از مطلب یادداشت سردبیر با عنوان «وطن یعنی هویت، اصل، ریشه» در بهمن ماه 1402، به بهانه چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، با مخاطبان خود چنین می‌گوید: «اگر معنای وطن را عام درنظر بگیریم، فراتر از قطعه‌ای محصور در بین دو عرض و ظول جغرافیایی، می‌توانیم وطن را مجموعه‌ای از تاریخ و فرهنگ و جغرافیا و... بدانیم. همین گنجینه باعث شده نقاط اشتراک زیادی با سایر هم‌وطنان داشته باشیم. ما همه اهل این وطن هستیم...»

رشد آموزش ابتدایی در پنجمین شماره خود به موضوع تقویت هویت ملی در برنامه درسی پرداخته است و مخاطبان را با تجربیات و نظرات معلمان آشنا کرده است.

 

 

 

رشد معلم

«چه خبری شیرین‌تر از طلوع خورشید در پی یک شب سرد و تاریک؟ چه پیامی نیک‌تر از پیام زلال آب برای لبانی تشنه و خشکیده؟ نسیم خوش عطر هدایت می‌وزد و روح و جان عاشقان را می‌نوازد. بهار با همه طراوتش، نهال فتح و پیروزی را به ارمغان می آورد....» پنجمین شماره از مجله رشد معلم، در بهمن‌ماه 1402، به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، در بخش مناسبت‌ها، مطلبی را با عنوان «طلوع فجر فرخنده باد!»، منتشر کرده است که در این مطلب به مربیان مدارس پیشنهاداتی برای آموختن ارائه کرده است.

فرایند تدریس معلمان در کلاس درس نقش تأثیرگذاری در تربیت دانش‌آموزان دارد. این نقش در قالب رویکردهای یاددهی‌یادگیری نمایان می‌شود. فرهنگ حاکم بر فرایند تدریس در ایران رویکرد انتقالی است. این رویکرد نمی‌تواند نسلی فکور و کارآفرین را فراهم آورد. دانش‌آموزان فکور و کارآفرین می‌توانند با فهم درست مسائل زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورند. لذا رویکرد تدریس از انتقالی باید به مسئله محوری تغییر یابد. در پنجمین شماره رشد معلم به صورت ویژه به موضوع «مسئله‌شناسی و رویکرد تدریس» پرداخته شده است.
 

 

 
رشد مدیریت مدرسه

«ایران زیبا در همه دوره‌های تاریخ، به‌ویژه در دو سده اخیر، طعمه شیرین و لذیذی برای همه کشورگشایان، چشم‌چرانان و قدرتمندان جهان بوده و هست. به‌زعم برخی از سیاست‌مداران و تاریخ‌نگاران، اتخاذ سیاست‌ها و جبهه‌گیری‌های درست، عاقلانه و آینده‌نگرانه در برهه‌هایی از تاریخ، تنها توانست از میزان طمع و جاه‌طلبی و هجمه دشمنان ایران بکاهد، در این روزهای طوفانی، هنوز هم دشمنی‌های بسیاری را با ایران اسلامی، به طور مستقیم و غیرمستقیم، در قالب وحشت‌افکنی‌ (ترور)های فردی و جمعی (از به‌شهادت‌رساندن نخبگان تا توده مردم عزیز ایران) از مرزهای غزه تا کرمان شاهدیم...» این جملات بخشی از سخن سردبیر پنجمین شماره از رشد مدیریت مدرسه در بهمن‌ماه 1402 هستند که به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نوشته شده‌اند.

رشد مدیریت مدرسه در مطلبی «اجتماع یادگیری حرفه‌ای معلمان» را به عنوان راهکاری برای مدیران مدرسه‌ها عنوان کرده است. کلید بهبود یادگیری دانش‌آموزان، یادگیری پیوسته معلمان است و مدیران با رها نکردن کارها، تمرکز بر هدف اصلی و مراقبت از کلیشه‌ای شدن و انحراف فرایندها از اهداف و رساندن برنامه‌ها به سرمنزل مقصود می‌کوشند به اهداف مدرسه جامه عمل بپوشانند.

چه کسی درباره تربیت درست می‌اندیشد؟، موضوعی در حیطه تربیت‌شناسی است. در مطلبی با عنوان «درک تربیتی»  به این موضوع که درک تربیتی چیست و چه ملاک‌هایی دارد پرداخته شده است.

 

 

 
رشد فناوری آموزشی

شبکه آموزشی دانش‌آموزی (شاد) یک شبکه برخط است. امکان برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر، به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و منابع آموزشی و کسب دانش و اطلاعات جدید را می‌دهد. این شبکه با هدف ارتقای فرایند یادگیری و تشویق به همکاری و تعامل بین دانش‌آموزان ایجاد شده و توانسته است در دوره‌ای که مدرسه‌ها تعطیل بود، کمک کند آموزش تعطیل نشود. رشد فناوری آموزشی در پنجمین شماره این مجله در بهمن 1402 پرونده‌ای با عنوان «شاد»‌، به این موضوع اختصاص داده است که مخاطبان این مجله را از زاویه‌ای دیگر با شاد و ویژگی‌ها و امکانات جدید آن آشنا کرده است.

 
 

 

نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگ‌سال رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۹۰
کد خبر : ۴,۳۳۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید