عکس رهبر جدید
گنجینه گران‌بهای جشنواره فیلم رشد

1. اواخر دهه نود میلادی، در قرن گذشته، از پاپ اعظم پرسیده بودند، اگر مسیح دوباره ظهور کند، چه شغلی را برمی‌گزیند؟ او پاسخ داده بود: مدیر خبرگزاری آسوشیتد‏پرس (AP) خواهد شد. هزاران خبرنگار در همه‌جای دنیا را با محدودیت 2٤8 دفتر خوراک بصری و اطلاع‌رسانی، ٥٠٠٠ شبکه رادیویی و تلویزیونی و 12٠٠ روزنامه و مجله و خبرگزاری تأمین می‌کند. این‌گونه است که پاپ، پس از قرن‌ها، تکلیف پیروان خود را روشن می‌کند و هم بر اهمیت عکس و فیلم تأکید می‌کند و به ما هم ناخواسته می‌فهماند چرا جریان این‌گونه اداره می‌شود! چرا جهانیان تا پیش از جنگ فعلی غزه، هر وقت به وحشـت‌‌افکنی (تروریسم) فکر می‌کردند، ما مسلمانان را در ذهن خود مجسم می‌کردند. اهمیت عکس، فیلم و صنعت سینما به میزان اهمیت نان و مسکن نمی‌رسد، ولی فیلم و عکس می‌توانند بر نوع و میزان و کیفیت و اهمیت نان و مسکن آدم‌ها اثر بگذارند.

2. جشنواره فیلم رشد در سال 13٤2 تأسیس شده است و یکی از پنج جشنواره با سابقه فیلم و عکس جهان است. قدیمی‌ترین جشنواره فیلم آسیاست و فقط در سال ٦٤، در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت آن متوقف شد. ایرانی‌های انقلابی، در بحبوبه جنگ، با سختی و اعتمادبه‌نفس جشنواره را برگزار کردند. حتی در طی سال‌هایی که خطر حمله‌های شیمیایی در جنگ وجود داشت و شهرها مورد حمله هوایی قرار می‌گرفتند، همه بخش‌های جشنواره بین‌المللی فیلم رشد دایر ماندند و این نهاد تعطیل نشد. امروزه برای سازندگان فیلم‌های فرهنگی و آموزشی، شرکت در جشنواره رشد یک افتخار و برنده‌شدن در آن یک ارمغان بزرگ محسوب می‌شود.

3. جا دارد برای چنین برنامه بزرگی سازوکاری بسیار گسترده تعریف کنیم. جشنواره رشد لایق توجه همه‌جانبه اصحاب آموزش‌وپرورش است. به‌طور خاص لازم است دانش‌آموزان را در عرصه‌های گوناگون درگیر مقوله فیلم آموزشی کنیم. معلمان نیز می‌توانند شاگردان خود را به تولید هرچه بیشتر محصولات سینمایی و تلویزیونی ترغیب کنند.



منبع: مدرسه فردا، شماره ۴. دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید : ۲۰۰
کد خبر : ۴,۳۲۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید