عکس رهبر جدید
مهدی رضایی
۱۱ دی ۱۴۰۲ ۱۴:۵۴
پرواز چندساحتی

به نام آنک جان را نور دین داد

خرد را در خدا دانی یقین داد

فلک اندر رکوع استاده‌ی اوست

زمین اندر سجود افتاده‌ی اوست

خداوندی که او داند که چونست

که او از هرچ من دانم برونست

عطار

 
سال 81 بود. در کلاس پنجم ابتدایی آموزگاری داشتیم در نهایت لطف، ادب و توانمندی. خدا همه‌ی معلمان درگذشته را مورد رحمت خود قرار دهد، به‌خصوص سیدحامد موسوی عزیز را که برای ما بچه‌های کلاس پنجم مدرسه‌ی شهید محمد منتظری منطقه‌ی 6 تهران «آقاموسوی» بودند و ماندند. آقاموسوی، در هنگام تدریس، توجه زیادی به درک مفاهیم داشتند و همیشه مفاهیم را با توضیح و مثال‌ و... مطرح می‌کردند. اما علاوه بر آن، توجه به «تربیت» در کنار آموزش ویژگی شاخص ایشان بود و چه بسا موضوعاتی را از ایشان آموخته‌ام که جایی در درس‌ها و کتاب‌های مدرسه نداشتند.

وقتی از دو بال یک پرنده حرف می‌زنیم، به‌وضوح متوجه هستیم که یک بال بدون دیگری کاری از پیش نمی‌برد. ساحت‌های گوناگون تربیتی نیز این‌گونه‌اند و به همین نسبت با هم و در کنار هم اهمیت پیدا می‌کنند، ولی چه کنیم که مشکلات و محدودیت‌ها گاهی گریبان بعضی‌ از ساحت‌ها را می‌گیرند و کار را ناتمام می‌‌گذارند.

موضوع اصلی این شماره‌ی رشد آموزش ابتدایی طرح این سؤال است که «چطور باید تربیت را همه‌ساحتی دید؟». البته شاید در لابه‌لای صفحات هیچ کتاب و مجله‌ای نتوانیم جواب مستقیمی برای این موضوع پیدا کنیم، ولی آشناشدن با تلاش‌‎های همکاران دیگر برای گنجاندن درس‌های زندگی‌ساز، در دل برنامه‌ی درسی مدرسه، شاید برای ما که دنبال یادگیری جمعی هستیم، نقطه‌نظر جدیدی داشته باشد.

استفاده از فرصت‌هایی که طبیعت در اختیار ما گذاشته است و رویدادهایی که در تقویم ثبت شده‌اند، بهانه‌‌‌هایی هستند برای یادآوری موضوعاتی مثل کاربست فناوری در انتقال مفاهیم، استفاده از تجربه‌ی مشارکت اولیا و دانش‌آموزان در برنامه‌های درسی، بهره‌برداری از ظرفیت به فراموشی سپرده‌شده‌ی اردو و بهره‌گیری از فرصت بازی و یادگیری. مثال‌هایی این چنین حتماً در برنامه‌ی همکاران محترم وجود دارند؛ ولی از باب بیان اهمیت، در این شماره ما هم با اشاره به مصداق‌هایی از برنامه‌های اجرایی در کلاس، برای تربیت چندساحتی، به این موضوع پرداخته‌ایم.

چشم بر هم زدیم و سال به نیمه رسید. بازخوردها و مطالب ارسالی شما همکاران محترم به دفتر مجله رسیده است و ما همچنان آماده‌ی دریافت نظرات و مطالب شما هستیم. رشد آموزش ابتدایی حاصل تلاش جمعی از آموزگاران سراسر کشور است که دل در گرو تربیت فرزندان این سرزمین دارند و تلاش می‌کنند آموخته‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر شما هم علاقه‌مندید به این مجموعه بپیوندید، راه‌های ارتباطی با دفتر نشریه در خدمت شماست و ما منتظریم.




منبع: آموزش ابتدایی، شماره ۴. دی ۱۴۰۲
تعداد بازدید : ۲۸۷
کد خبر : ۴,۳۱۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید