عکس رهبر جدید
ساحت‌ تربیتی علمی و فناورانه در رشد آموزش شیمی
جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش شیمی به موضوع شیمی و ساحت تربیتی علمی و فناورانه پرداخته است.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش شیمی از گروه مجلات علوم پایه و فنی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر شد.

در یکصد ‌و سی‌ونهمین شماره این فصلنامه مطالبی با محوریت آموزش زمینه محور در حوزه‌های برنامه درسی ملی، تجارب آموزشی، گفت‌وگو با معلمان، شیمی در بستر تاریخ، پژوهش، آزمایش و صنعت و زندگی منتشر شده است.

*

تحولات روزافزون در حوزه‌های مربوط به علم و فناوری، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران آموزشی را بر آن داشته است که درباره کیفیت مطلوب نظام یاددهی ـ یادگیری ساحت تربیتی علمی و فناورانه بیندیشند و این ساحت را به یکی از عرصه‌های پربار عمل و اندیشه تبدیل کنند. به همین جهت رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره خود به موضوع «شیمی و ساحت تربیتی علمی و فناورانه» پرداخته است. در این مطلب هدف غایی در ساحت تربیتی علمی و فناورانه، توانمندی بهره‌برداری از تجربه‌های علمی و روش علمی در زندگی انسان ذکر شده است.

*

طراحی آموزشی مهم‌ترین اقدام در فرایند یاددهی ـ یادگیری در حوزه شیمی و برنامه درسی است. طرح آموزشی مجموعه‌ای از فعالیت‌های یاددهی ـ یادگیری است که به منظور تحقق هدف‌های آموزشی طراحی و پیشنهاد می‌شوند. طراحی آموزشی فرایندی پویاست که مؤلفه‌هایی از جمله دانش‌آموز، معلم، مدیر و محیط یادگیری دارد که هر یک در رسیدن به هدف‌های آموزشی نقش کلیدی دارند. رشد آموزش شیمی در جدیدترین شماره در مقاله‌ای با عنوان «طراحی آموزشی، مهم‌ترین اقدام در فرایند یاددهی ـ یادگیری» به ویژگی‌های طراحی‌های آموزشی اثربخش پرداخته و مراحل انجام یک طراحی آموزشی را برای مخاطبان تشریح کرده است.

*

اصلاحات آموزش شیمی در بسیاری از کشورها در حال انجام است. دلیل مهم برای این اصلاح، نارضایتی فزاینده از جایگاه بسیاری از برنامه‌های درسی شیمی است. استفاده از زمینه‌های معنادار برای آموزش و یادگیری شیمی راهکار مناسبی برای از بین بردن انزوای برنامه آموزشی فعلی است. رشد آموزش شیمی در پاییز 1402 در مقاله‌ای با عنوان «کیفیت‌بخشی به آموزش زمینه‌محور شیمی» به برخی شرایط مهم بهبود آموزش شیمی مبتنی بر زمینه پرداخته است. در این مقاله درخصوص پیدایش زمینه‌‌ها، رویکردها و کارکردهای آموزشی زمینه‌ها و تأثیر رویکردهای زمینه‌محور بحث شده است.

*

معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر مطالب فوق، در این شماره از رشد آموزش شیمی مطالبی چون: آموزش شیمی در قرن 21، چالش‌ها و فرصت‌ها؛ آموزش گرما‌شیمی با رویکرد روایت‌پژوهی؛ آموزش شیمی محاسباتی از طریق گازها؛ تعادل شیمیایی و کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان؛ شرح احوال استاد دکتر سیدمحمد بلورچیان؛ چیستی فلسفه شیمی؛ تنوع خواص نیمه‌رساناها؛ گفت‌وگو با سرگروه شیمی استان خراسان رضوی؛ گفت‌وگو با سرگروه شیمی استان بوشهر؛ شیمی تالاب‌ها؛ بررسی و ساخت کرم‌های گیاهی دارویی؛ فسفر زیاد، خوب یا بد؟ و تازه‌های شیمی را می‌خوانند.

 

فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 

رشد آموزش شیمی؛ شماره ۱۳۹. پاییز ۱۴۰۲

 

 


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۱۰
کد خبر : ۴,۲۸۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید