سپاس خدایی را که برتر است به قدرت و نزدیک است از جهت عطا و نعمت. بخشنده غنیمت فزون از حاجت، و زداینده هر بلا و نکبت. او را سپاس گویم که بخششهایش از روی مهربانی است و نعمتهای او فراگیر و همگانی (نهج البلاغه، خطبه ۸۳).
و سلام،
سلام به شما خوانندگان گرامی و همراهان عزیز فصلنامه رشد آموزش ریاضی.
برای من مایه مباهات و افتخار است که حسن اعتماد مدیران محترم نسبت به
اینجانب فراهم آمد تا به عنوان سردبیر این فصلنامه وزین بتوانم قدری از
دین خویش را به تأثیرگذارترین افراد جامعه، یعنی معلمان گرانقدر، ادا کنم.
آغاز این مسیر برای من، با غمهای متعددی که عالم را متأثر ساخت، همراه
گردید؛ غم شهادت مردان مرد، رهبران مقاومت، غم شهادت و سوختن شهید جمهور،
غم به شهادت رساندن ناجوانمردانه «میهمان عزیزمان» اسماعیل هنیه، غم جانکاه
شهادت سیدالشهدای مقاومت، سید حسن نصرالله و غم شهادت مردی که مبارزه را
خسته کرد، شهید یحیی سنوار. و اگر نبود نصرتی که خداوند قدیر، مظلومین را
وعده داده است و بشارت «وَلَقَدْ کتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ
الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ»، هرآینه روح از
شدت این صعوبتها جسم را رها میساخت و آدمی قالب تهی میکرد.
این پاییز برای آنکه زمستانیترین باشد، غم رحلت جانگداز سرآمد آموزش کشور،
جناب آقای دکتر ابراهیم ریحانی را نیز به برگهای سیاه و سرد خویش
میافزاید و جامعه آموزش ریاضی را در سوگ فرو میبرد. بیشک اختصاص
ویژهشمارهای از این فصلنامه به این استاد والامقام و خوشنام آموزش ریاضی
کشور، کمینهای است که میتوان به پاسداشت زحمات مؤثر این استاد انجام
داد.
براساس مشورت با برخی معلمان فرهیخته و دلسوز، راهبردهایی برای فصلنامه تهیه و تدوین شد. برخی از این راهبردها عبارتاند از:
• آموزش ریاضی با تأکید بر ارتباط آن با علوم دیگر؛
• استفاده از فناوریهای جدید در آموزش ریاضی؛
• تحلیل اشتباهات رایج دانشآموزان و معلمان در ریاضیات؛
• تبیین فنون ارزیابی دانشآموزان در ریاضیات؛
• آموزش ریاضی با استفاده از بازی و فناوری؛
• ارائه داستانهای زیبا از ریاضیات و ریاضیدانان؛
• حل مشکلات یادگیری ریاضی در کلاس؛
• کاربردهای عملی ریاضی در زندگی روزمره برای دانش آموزان.
بیشک پیشبرد این راهبردها منوط به همکاری شما معلمان توانمند، به عنوان
صاحبان اصلی این فصلنامه است. خادم شما در این فصلنامه دست یاریخواهیاش
به سمت شما دراز است و آغوشش باز برای پذیرابودن انتقادها و پیشنهادهای
شما مخاطبان که همگی ارزشمندند. در رمزینه سریعپاسخ پایان این نوشته،
راههای ارتباطی با سردبیر، مدیر داخلی و دفتر فصلنامه در اختیار شما
عزیزان گذاشته شده است.
در پایان میخواهم از هیئت محترم تحریریه، و مدیریت محترم داخلی که اگر
همراهی ایشان نباشد، تحمل این مسئولیت فرای طاقت من خواهد بود، از صمیم قلب
تشکر کنم. انشاءالله به کمک ایشان فصلنامه در مسیری مناسب و درخور جامعه
آموزش ریاضی کشور گام بردارد.