هفتمین شماره از ماهنامههای بزرگسال عمومی رشد با پروندههای ویژه موضوعی در فروردین ۱۴۰۴ منتشر شدند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، هفتمین شماره از مجلههای آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی و رشد فناوری آموزشی از گروه ماهنامههای عمومی بزرگسال منتشر شدند. این مجلات با تمرکز بر موضوعاتی مانند «تربیت نسل زد»، «تشویق مؤثر»، «مهارتهای معلمی» و «نوآوریهای فناوری آموزشی»، پاسخی به دغدغههای روز نظام تعلیم و تربیت ارائه کردهاند. بخشهایی از هر مجله را با هم ببینیم:
رشد آموزش ابتدایی
تشویق و تنبیه دو روش تربیتی و از اجزای جدانشدنی فرایند تعلیم و تربیت هستند که استفاده از آنها هم در مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و هم در خانواده و تعلیم و تربیت غیررسمی رایج بوده است. ماهنامه رشد آموزش ابتدایی در هفتمین شماره این نشریه در مطلبی با عنوان «تشویق مؤثر» به بررسی چگونگی نقش تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت پرداخته است.
«سن دلیل نشاط»؛ «معلم جایگزین ندارد»؛ «نشستن فعال»؛ «نه به تنبیه شرطی»؛ «تشویق مؤثر»؛ «تمرین ساختن از خاک»؛ «از دلخستگی تا دلبستگی»؛ «معلم همراه»؛ «والدین محور تعلیم و تربیت کودک»؛ «دستاندازهای زبانی» و... از دیگر مطالبی هستند که در رشد آموزش ابتدایی فروردین 1404 منتشر شدهاند.
رشد معلم
برخورد با دانشآموزانی که رفتارهای زودرنجی و بیتوجهی دارند، یکی از چالشهای مهمی است که معلمان در کلاس با آن مواجه هستند. این رفتارها ممکن است به مشکلاتی در روند یادگیری و حتی ایجاد بینظمی و کاهش انگیزه در سایر دانشآموزان منجر شود. رشد معلم در مطلبی با عنوان «مدیریت دانشآموزان زود رنج و بیتوجه» به بررسی ویژگیهای این دو گروه از دانشآموزان پرداخته است و دلایل ایجاد این رفتارها، آسیبهایی که به کلاس وارد میکنند و همچنین راهکارهای علمی مدیریت و بهبود این رفتارها را تبیین کرده است.
«واسازی آگاهیهای واکاوی نشده معلمی»؛ «از همه معلمان مدد بگیریم»؛ «پرامپت، هنر سؤال پرسیدن»؛ «آموزش فردا»؛ «زبان بیصدا»؛ ؛ «درسهایی که تغییر میآفرینند»؛ «معلم باید بر صدر بنشیند»؛ «سفیر سلامتی» و... از دیگر مطالب هفتمین شماره رشد معلم میباشند که برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شدهاند.
رشد مدیریت مدرسه
جهان آموزش و پرورش در حال گذار به دورانی است که در آن فناوریهای نوین نه تنها ابزار، بلکه بستر یادگیری، تعامل و هویتیابی دانشآموزان شدهاند. نسل امروز معروف به «نسل زد» در میان انبوهی از دادهها، شبکههای اجتماعی، خریدهای مجازی و تجربههای دیجیتال رشد میکند. رشد مدیریت مدرسه در ویژهنامهای با عنوان «نسل زد و آینده یادگیری» در فروردینماه به بررسی دقیق و نقادانه پرسشهایی از جمله ویژگیهای نسل زد، بازتعریف تربیت این نسل، نقش مدرسه و... پرداخته است.
«عهد نو»؛ «سه هزار روز حساس»؛ «آینده آموزش در دست هوش مصنوعی»؛ «گرانیگاه تربیت»؛ «از بینظمی تا تعالی»؛ «بازیسازی در مدرسه»؛ «عبور از نگاه کلیشهای به نسل زد» و... از دیگر مطالبی هستند که در هفتمین شماره رشد مدیریت مدرسه برای مدیران آموزشی، معاونان، مشاوران و کارشناسان آموزش و پرورش منتشر شدهاند.
رشد فناوری آموزشی
در دنیای امروز که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، آموزش نیز باید خود را با این تغییرات هماهنگ کند. برای رسیدن به آیندهای بهتر در آموزش، ضروری است به مطالعه مهارتهای فناورانه و توسعه آنها بپردازیم. این مهارتها نه تنها میتوانند روش تدریس معلمان را متحول کنند، بلکه میتوانند بر انگیزه و مشارکت دانشآموزان نیز بیفزایند.
رشد فناوری آموزشی در مطلبی با عنوان «تدریس فناورانه فردا» به لزوم همگامی مؤثر معلمان با تحولات آینده آموزش پرداخته است و ضمن معرفی انواع مهارتهای فناورانه مورد نیاز معلمان و دانشآموزان، راهکارهای توسعه این مهارتها را بررسی کرده است.
«فناوری و مرگ آگاهی»؛ «چشم تیزبین رایانهای»؛ «سفره رنگین یادگیری»؛ «عیب و هنر بازیهای رایانهای»؛ «هوش مصنوعی در کلاس ریاضی»؛ «به سوی اندیشه دیجیتال»؛ «سنجش منحصر به فرد»؛ «تدریس در سرزمین عجایب» و ... از دیگر مطالبی هستند که در هفتمین شماره رشد فناوری آموزشی برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان آموزش و پرورش منتشر شدهاند.
نسخههای چاپی ماهنامههای عمومی بزرگسال رشد در «سامانه فروش مجلات رشد» به فروش میرسند. برای ثبتنام و خرید مجلات اینجا را انتخاب کنید.