در نشست مجلات بزرگسال عمومی، دو طرح اشاعهای محتوای مجلات رشد بزرگسال عمومی با نگاه توانمندسازی معلمان تشریح شد.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، محتوای مجلات رشد بزرگسال عمومی، محتوایی تخصصی، کارآمد و مؤثر برای معلمان محسوب می شود و یکی از راههای بهرهبرداری از این محتوا، بازتولید آنها در قالب های چند رسانهای برای دورههای توانمندسازی معلمان است. چهارمین جلسه از سلسله جلسات برنامهریزی مجلات رشد بزرگسال عمومی در مهرماه سال تحصیلی 1404-1403 که با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، سردبیران و مدیران داخلی این مجلات برگزار شد، به این موضوع اختصاص یافت.
در این جلسه، دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول مجلات رشد با اشاره به اهمیت موضوع اشاعه و ترویج محتوای تولید شده در مجلات رشد دوره ابتدایی، دوره متوسطه و بزرگسال گفت: محتوای تولید شده در مجلات رشد، فقط یکبار منتشر میشوند و استفاده بیشتر مخاطبان نیاز به اشاعه این محتوا در بسترهای مختلف خواهد داشت.
مدیرمسئول مجلات رشد درخصوص طرح اشاعهای برای مجلات بزرگسال توضیح داد: از آنجا که مجلات بزرگسال عمومی برای معلمان منتشر میشوند، طرح اشاعهای این مجلات که از طریق همکاری با گروههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش انجام میشود، شامل دو نوع فعالیت است. بخش اول، تولید دورههای آموزشی با نگاه توانمندسازی معلمان مبتنی بر محتوای مجلات رشد است که برای تدریس این دورهها مدرسانی از طرف دفاتر مجلات معرفی شدهاند. این دورهها در قالب دورههای ضمن خدمت، تولید و در شبکه ملی مدارس ایران (رشد) برای معلمان ارائه خواهند شد. بخش دوم گسترش کارگاههای آموزشی است. این کارگاهها به صورت حضوری، برخط یا ترکیبی توسط دفاتر مجلات برگزار میشوند.
دکتر مذنبی در تشریح نحوه بهرهمندی دانشجو معلمان از مجلات رشد نیز گفت: طی توافقاتی که با دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام شده است، مقرر شد مشارکت اعضای هیئت علمی در تولید محتوا برای مجلات بزرگسال با ارتقای رتبه برای این عزیزان همراه باشد و مجوز این امر در شورای پژوهشی دانشگاه فرهنگیان صادر شده است. همچنین به زودی دانشجو معلمان و اعضای هیئت علمی پردیسهای این دانشگاهها مشترک دریافت مجلات رشد خواهند شد.
ارتباط سردبیران مجلات با شخصیتهای اندیشمند و مؤثر در نهاد تعلیم و تربیت برای آشنایی بیشتر با مجلات رشد، عرضه بستههای اشتراکی و محتوایی برای مخاطبان، ایجاد شبکه توزیع کشوری مبتنی بر سامانه برخط، ایجاد بانک اطلاعات مخاطبان، برگزاری جلسات نقد علمی و مطبوعاتی مجلات عمومی بزرگسال، بررسی مأموریتهای مجلات با حوزه هوش مصنوعی و... از نکات مورد اشاره توسط سردبیران در این جلسه بود.
در انتهای این جلسه نیز گزارشی از مراحل آمادهسازی و ضبط دورههای آموزشی معلمان مبتنی بر محتوای مجلات ارائه شد.