معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجلات رشد، یک موقعیت مکمل تربیتی و یادگیری است که میتواند یادگیری معطوف به اهداف برنامه درسی را بسط دهد و به آن تعمیق ببخشد.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، بیستودومین نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات
رشد سراسر کشور با حضور دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی
آموزشی؛ حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش؛ نادر کریمی
بیرانوند، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش؛ سید مجتبی هاشمی،
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد وزارت آموزش پرورش و معاونین ادارات کل آموزش
و پرورش و نمایندگان مجلات رشد استانهای سراسر کشور و دستاندرکاران
تولید و انتشار مجلات رشد در روزهای ۱۶ و ۱۷ مردادماه در تالار شیخ طبرسی
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در این نشست حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درخصوص مجلات رشد گفت: مجلات رشد را به عنوان یک موقعیت و فرصت تربیتی مؤثر میدانیم؛
موقعیتی که دانشآموز بهصورت خودانگیخته و بر اساس یک عاملیت شخصی و با
یک حق انتخاب، محتوای متناسب با نیاز، علاقه و استعدادی که دارد را انتخاب
میکند و در واقع خلق فرصت تربیتیِ فردیسازشدهای برای این دانشآموز
ایجاد میکند.
وی با اشاره به میزان استقبال از مجلات رشد
گفت: مجلات رشد به واسطه قدمت و سابقهای که در آموزش و پرورش دارند،
اعتبار و اعتماد خاصی در بین مخاطبان دارند و جزو انتشاراتی هستند که
بهصورت فراگیر و مستمر در مدارس کشور توزیع میشود و مورد استقبال معلم،
خانواده و دانشآموزان قرار میگیرد؛ به خصوص دوره ابتدایی که خیلی
پررنگتر نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مجلات
تخصصی در حوزه معلمان، یکی از رویکردهای اصلی در توانمندسازی آنها است.
بخشی از آن محتوای کاربردی که معلمان و مدیران نیاز دارند را از طریق این
مجلات به دست معلمان و مدیران میرسانیم.
طریفی حسینی با اشاره به تأثیر مجلات رشد بر دانش آموزان دوره ابتدایی گفت: با توجه به
اینکه دانشآموزان در دوره ابتدایی، فرصت و اوقات فراغت بیشتری برای
پرداختن به امور غیردرسی دارند، میتوانند نیازی که از لحاظ دانشی و مهارتی
دارند را در نشریات پیدا کنند. توصیه ما به همکاران در حوزه معاونت آموزش
ابتدایی این است که ضمن آشنایی با این مجلات و استفاده از آنها در فرآیند
تدریس، دانشآموز را نیز با آن آشنا کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به دستاندرکارن تولید مجلت رشد توصیه کرد: نیاز مخاطب باید شناسایی
و توجه جدی به آن شود. با توجه به اینکه این نشریات تخصصی و یکی از منابع
تأمین نیازها است؛ علاوه بر متخصصان باید با نگاه مخاطبمان که
دانشآموزان، معلمان و خانوادهها هستند نیز تنظیم شود.
طریفی حسینی خاطرنشان کرد: مخاطب نشریات
گسترده ما بیش از ۱۶ میلیون دانشآموز و خانوادههایشان و یک میلیون معلم
است و برنامهریزی برای تولید و توزیع مجلات، دیدگاه بلندی است.
وی با اشاره به دسترسی مناطق محروم و حاشیه
شهرها به مجلات رشد بیان کرد: فایل الکترونیک نشریات در وبگاه این نشریات بهصورت رایگان در
اختیار دانشآموزان قرار گرفته است و سیاستگذاریهای آینده مبتنی بر دسترسی آسانتر و بهتر به مجلات در برخی مناطق خواهد بود.
توصیه دیگر معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به دستاندرکاران تولید مجلات رشد چنین بود: برای معلمهای چندپایه، ویژهنامهها و مجلات
اختصاصیتری داشته باشید تا بتوان اهداف برنامه درسی که مد نظر است را در
مجلات به عنوان منبع آموزشی منعطف گنجاند.
وی خاطرنشان کرد: همسوسازی و هماهنگسازی
بین برنامه درسی رسمی و محتوایی که در مجلات برای دانشآموزان آماده میشود
باعث همافزایی و محقق شدن اهداف تربیتی میشود.
برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا را انتخاب کنید.