عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
مجلات رشد فرصت تربیتی و مکمل آموزشی است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجلات رشد، یک موقعیت مکمل تربیتی و یادگیری است که می‌تواند یادگیری معطوف به اهداف برنامه درسی را بسط دهد و به آن تعمیق ببخشد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، بیست‌و‌دومین نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات رشد سراسر کشور با حضور دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش؛ نادر کریمی بیرانوند، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش؛ سید مجتبی هاشمی، مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد وزارت آموزش پرورش و معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و نمایندگان مجلات رشد استان‌های سراسر کشور و دست‌اندرکاران تولید و انتشار مجلات رشد در روزهای ۱۶ و ۱۷ مردادماه در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در این نشست حمید طریفی‌ حسینی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درخصوص مجلات رشد گفت: مجلات رشد را به عنوان یک موقعیت و فرصت تربیتی مؤثر می‌دانیم؛ موقعیتی که دانش‌آموز به‌صورت خود‌انگیخته و بر اساس یک عاملیت شخصی و با یک حق انتخاب، محتوای متناسب با نیاز، علاقه و استعدادی که دارد را انتخاب می‌کند و در واقع خلق فرصت تربیتیِ فردی‌سازشده‌ای برای این دانش‌آموز ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به میزان استقبال از مجلات رشد گفت: مجلات رشد به واسطه قدمت و سابقه‌ای که در آموزش و پرورش دارند، اعتبار و اعتماد خاصی در بین مخاطبان دارند و جزو انتشاراتی هستند که به‌صورت فراگیر و مستمر در مدارس کشور توزیع می‌شود و مورد استقبال معلم، خانواده و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد؛ به خصوص دوره ابتدایی که خیلی پررنگ‌تر نسبت به مقاطع تحصیلی دیگر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مجلات تخصصی در حوزه معلمان، یکی از رویکردهای اصلی در توانمندسازی آن‌ها است. بخشی از آن محتوای کاربردی که معلمان و مدیران نیاز دارند را از طریق این مجلات به دست معلمان و مدیران می‌رسانیم.

طریفی‌ حسینی با اشاره به تأثیر مجلات رشد بر دانش آموزان دوره ابتدایی گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در دوره ابتدایی، فرصت و اوقات فراغت بیشتری برای پرداختن به امور غیردرسی دارند، می‌توانند نیازی که از لحاظ دانشی و مهارتی دارند را در نشریات پیدا کنند. توصیه ما به همکاران در حوزه معاونت آموزش ابتدایی این است که ضمن آشنایی با این مجلات و استفاده از آن‌ها در فرآیند تدریس، دانش‌آموز را نیز با آن آشنا کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به دست‌اندرکارن تولید مجلت رشد توصیه کرد: نیاز مخاطب باید شناسایی و توجه جدی به آن شود. با توجه به اینکه این نشریات تخصصی و یکی از منابع تأمین نیازها است؛ علاوه بر متخصصان باید با نگاه مخاطب‌مان که دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها هستند نیز تنظیم شود.

طریفی‌ حسینی خاطرنشان کرد: مخاطب نشریات گسترده ما بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایشان و یک میلیون معلم است و برنامه‌ریزی برای تولید و توزیع مجلات، دیدگاه بلندی است.

وی با اشاره به دسترسی مناطق محروم و حاشیه شهر‌ها به مجلات رشد بیان کرد: فایل الکترونیک نشریات در وبگاه این نشریات به‌صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته‌ است و سیاستگذاری‌های آینده مبتنی بر دسترسی آسان‌‌تر و بهتر به مجلات در برخی مناطق خواهد بود.

توصیه دیگر معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به دست‌اندرکاران تولید مجلات رشد چنین بود: برای معلم‌های چندپایه، ویژه‌نامه‌ها و مجلات اختصاصی‌تری داشته باشید تا بتوان اهداف برنامه درسی که مد نظر است را در مجلات به عنوان منبع آموزشی منعطف گنجاند.

وی خاطرنشان کرد: همسوسازی و هماهنگ‌سازی بین برنامه درسی رسمی و محتوایی که در مجلات برای دانش‌آموزان آماده می‌شود باعث هم‌افزایی و محقق شدن اهداف تربیتی می‌شود.

 

برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا را انتخاب کنید.

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۷۷
کد خبر : ۴,۴۱۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید

۷۹ نفر
۲۷,۴۴۰,۲۴۲ نفر
۶,۳۱۳ نفر
۱۲,۷۸۰ نفر
۱,۷۱۰,۹۶۲ نفر