رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: نمایندگان مجلات رشد در استانها علاوه بر وظیفه توزیع و هماهنگی تولید، یک مأموریت هم در زمینه اشاعه، ترویج و تبیین نقش مجلات رشد و اهمیت آن دارند.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، بیستودومین نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات
رشد سراسر کشور با حضور دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی
آموزشی؛ حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش؛ نادر کریمی
بیرانوند، مدیر کل دفتر آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش؛ سید مجتبی هاشمی،
مدیرکل اداره ارزیابی عملکرد وزارت آموزش پرورش و معاونین ادارات کل آموزش
و پرورش و نمایندگان مجلات رشد استانهای سراسر کشور و دستاندرکاران
تولید و انتشار مجلات رشد در روزهای ۱۶ و ۱۷ مردادماه در تالار شیخ طبرسی
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس خراسان رضوی برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی لطیفی در حاشیه نشست سالانه معاونان آموزشی و نمایندگان مجلات رشد کشور در گفتوگو با خبرنگار واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بیان
کرد: «در سال گذشته بخشی از مجلات رشد توانست به عنوان مکمل آموزشی به
بهبود فضای کلاسها کمک کند و بسیاری از معلمان باانگیزه و فعال این طرح و
رویکرد را اجرا کرده و کارها و فعالیتهای آنها در ایجاد شور و حال مثبت
در فضای آموزشی بسیار تأثیرگذار بود.»
وی با اشاره به این موضوع که سال تحصیلی گذشته بخش قابل توجهی از
معلمان بهویژه معلمان مقطع ابتدایی درگیر فعالیتهای تکمیلی مجلات رشد
بودند، افزود: از آنجایی که آموزش و پرورش بسیار وسیع و تعداد معلمان و
دانشآموزان زیاد است گاهی اعداد و ارقام به خوبی نمایش داده نمیشود. چند
هزار معلم از سراسر کشور، فعالیتهای مجلات رشد را در کلاس درس اجرا،
فیلمبرداری و برای ما ارسال کردند که این نشاندهنده این است که تعداد
زیادی از معلمان تحت تأثیر تلاشهای همکاران ما در گروه تولید محتوای مجلات رشد قرار گرفته و
توانستند این موفقیت را رقم بزنند و امیدوار هستیم این روند همچنان
ادامهدار باشد و گسترش پیدا کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
درباره انتظاراتش از نمایندگان مجلات رشد در سال جاری گفت: در واقع مسئله
نقش مجلات رشد در تنوعبخشی به فرصتهای یادگیری و جذاب کردن فرآیند تبلیغ و
یادگیری، مسیر درستی است. تصور من این است که در سال آینده با همت
نمایندگان استانی این مسیر ادامه پیدا کند و انتظار خلاقیت بیشتر
نمایندگان در این جهت است.»
دکتر لطیفی با تأکید ابتکار
بیشتر نمایندگان مجلات رشد در سال تحصیلی آینده افزود: امید است بتوانیم در استانها و در پایههای
مختلف تحصیلی، خلاقیتهای متفاوت دیگری مانند جشنواره تئاتر آموزشی که در
هرمزگان شکل گرفت و در حال برگزاری است را داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: از دیگر انتظارات من از
نمایندگان مجلات رشد این است که بتوانند ابتکارات و پیشنهادات
خلاقانهای از این جنس بر اساس فهم و درک از محیط آموزشی و بوم خودشان را
بدهند.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
گفت: تولید و توزیع مجلات رشد، کار بسیار سنگین و دشواری است و در واقع
مهمترین چالشی که نمایندگان ما با آن مواجه هستند، مسئله بازتعریف مجلات
رشد در چهارچوب مأموریت کلان و تغییرات نظام آموزش و پرورش است.
دکتر لطیفی ادامه داد: بچهها از نظر شخصیتی، ذهنی،
دسترسی به محتوا و... در حال تغییر هستند. در سنوات گذشته که این مجلات منتشر
میشدند، از آنها استقبال خوبی از آنها میشد؛ چرا که در آن دوران، محتوای
جذاب خیلی کم در دسترس دانشآموزان بود. اما امروزه دانشآموزان در معرض
محتوای چندرسانهای و جذاب هستند که این مسئله قطعاً باعث ایجاد چالش برای
نمایندگان مجلات رشد میشود که لازم است این عزیزان سعی و تلاش بسیاری برای حفظ این جذابیت
انجام دهند.
وی ادامه داد: «از جهت محتوا و مفهوم باید
به مسائلی پرداخته شود که در چهارچوب مطالعات اسناد تحولی ما است و از
طرفی ناظری به نیازهای مخاطب باشد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: تلاش داریم تا ساختار محتوایی
مجلات رشد بر اساس یک نقشه شفاف از پیش تعیینشده پیش برود و تا جایی که ممکن
است، متنوع باشد و به مسائل درسی و تربیت چندساحتی توجه شود.
برای مشاهده تصاویر این نشست اینجا را انتخاب کنید.