عکس رهبر جدید
با مجله رشد برهان حتی می‌توانید کارشناس ورزشی شوید
در وزارت آموزش و پرورش دو مجله ریاضی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و متوسطه دوم توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی منتشر می‌‌شود.

«رشد» عنوان مشترک 30 عنوان مجله‌ای است که در دفتر انتشارات فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش ایران منتشر می‌شود. این مجلات با زمینه‌های آموزشی و تربیتی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان منتشر می‌شوند. کودکان، نوجوانان، معلمان و مربیان، مدیران مدارس و کارشناسان تعلیم‌وتربیت از دیرباز مخاطبان پر و پاقرص مجلات رشد تا به امروز بوده‌اند.

مجلات رشد مهم‌ترین و محوری‌ترین فعالیت‌های مطبوعاتی وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد تحوّلی شامل سیاست‌های کلّی تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملّی و سایر اسناد بالادستی است.

مجلات رشد با پشتیبانی از کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش می‌کوشد تا شوق به یادگیری را در جامعه تربیتی میهن عزیز اسلامی‌مان افزایش دهد و با شعار پیشرفت نظام دانایی در گام دوم انقلاب، دانش عمومی مخاطبان و توانایی‌شان در مهارت‌های زندگی را با استفاده از قالب‌های خلّاقانه و هنری بالنده کند.

نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله «رشد معلم» است که در مهرماه ۱۳۶۰ پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت. سپس رشد «دانش‌آموز» و پس از آن «رشد نوجوان» منتشر شد. طولی نکشید که چندین نشریه جدید به جمع خانواده رشد اضافه گردید.

در سال‌های بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عنوان این نشریات نیز بر اساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی گسترش یافت. اکنون جامعه وسیعی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، در زمینه تولید مجلات رشد به همکاری و خدمت مشغول‌اند و برای انتشار و ارائه هرچه مطلوب‌تر این مجلات می‌کوشند.
 

با هفت عنوان مجله رشد برای دانش‌آموزان آشنا شوید:

رشد کودک، برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و پایه اول ابتدایی؛

رشد نوآموز، برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی؛

رشد دانش‌آموز، برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی؛

رشد نوجوان، برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول؛

رشد ریاضی برهان متوسطه اول، برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول؛

رشد جوان، برای دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم؛

رشد ریاضی برهان متوسطه دوم، برای دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم؛

رشد هنرجو، برای هنرجویان هنرستان‌ها.

رشد روشن نوآموز، برای دانش‌آموزان روشن‌دل پایه‌های دوم و سوم ابتدایی؛

رشد روشن دانش‌آموز، برای دانش‌آموزان روشن‌دل پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی.

 

و اما مجله رشد برهان رشد ریاضی برهان متوسطه اول

انتشار رشد ریاضی برهان متوسطه اول از سال ۱۳۷۴ آغاز شده است. تا سال ۱۳۹۳، عنوان آن «رشد برهان دوره راهنمایی تحصیلی» بود که به دلیل تغییر در ساختار نظام آموزشی به «رشد ریاضی برهان متوسطه اول» تغییر نام یافت.

اهداف مجله

گسترش فرهنگ ریاضی، افزایش دانش عمومی وتقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در راستای برنامه درسی، توسعه تفکر و خلاقیت، توجه به استدلال ریاضی و منطق حاکم بر آن، توجه به الگوها و کمک به توانایی استفاده از آن‌ها، توجه به محاسبه‌های ریاضی برای توسعه تفکر جبری و توانایی‌های ذهنی دانش‌آموزان، توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در بستر فرهنگ ریاضی جهانی، توجه به کاربرد ریاضی در زندگی و علوم و فن‌آوری، تقویت باورها و ارزش‌های دینی اخلاقی و علمی.

قالب‌های مجله

استفاده از قالب‌های متنوعی مانند داستان تصویری، طنز ترسیمی (کاریکاتور)، اطلاع‌نگاشت (اینفوگراف) و... علاوه بر مطالبی که شکل مقاله دارند، از دستورات اصلی کار هیئت تحریریه این مجله است تا شوق مطالعه در حالت کلی و یادگیری ریاضی را در حالت خاص در دانش‌آموزان ایجاد کرده و افزایش دهد.
 
مخاطبان مجله

رشد ریاضی برهان متوسطه اول برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول (پایه‌های هفتم، هشتم و نهم) در 40 صفحه و به صورت تمام رنگی منتشر می‌شود.
 
دوره انتشار مجله

دوره انتشار این مجله هشت شماره در هرسال تحصیلی (مهر تا اردیبهشت) و به صورت ماهنامه می‌باشد.

 
رشد برهان ریاضی متوسطه اول چه مطالبی دارد؟

هر شماره از رشد برهان دوره متوسطه اول در هر دوره تحصیلی حاوی مطالبی است که در بخش‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

• ریاضیات و مدرسه: مطالبی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با محتوای کتاب‌های درسی ریاضی مرتبط می‌َشوند؛

• ریاضیات و هنر: جلوه‌های ریاضیات در هنر؛

• ریاضیات و کاربرد: کاربردهای ریاضی در زندگی روزمره، فناوری و سایر حوزه‌ها مثل ورزش؛

• ریاضیات و بازی: بازی‌های ریاضی یک، دو یا چند نفره برای کلاس درس یا خارج آن؛

• ریاضیات و سرگرمی: جنبه‌های سرگرم‌کننده از حقایق ریاضی و معماها و ورزش‌های فکری؛

• ریاضیات و مسئله: مسئله‌های ریاضی برای تقویت توانایی حل مسئله؛

• ریاضیات و تاریخ: تاریخ مفاهیم یا مشاهیر یا تحول موضوعات ریاضی؛

• ریاضیات و محاسبه: محاسبات سریع ذهنی با بررسی دلیل درستی آن‌ها؛

• معرفی: معرفی وب‌گاه‌های مناسب یا کتاب مناسب.

 
برای مشاهده صفحه اختصاصی رشد ریاضی برهان متوسطه اول اینجا را انتخاب کنید.

 
 

رشد ریاضی برهان ریاضی متوسطه دوم

انتشار این مجله به صورت فصلنامه از مهرماه ۱۳۷۰ با عنوان مجله «ریاضی برهان برای دانش‌آموزان دبیرستان» توسط انتشارات مدرسه آغاز شد و از مهرماه ۱۳۸۱ (شماره ۳۷) به بعد تحت نظارت و مسئولیت دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به مجلات رشد پیوست و نام آن به «رشد برهان متوسطه» تغییر یافت. با تغییر نظام آموزشی و از شماره ۷۹ این مجله، «رشد ریاضی برهان دوره متوسطه دوم» نامیده شد. این مجله از مهر ۱۳۹۴ (شماره ۸۷) به‌صورت ماهنامه و از مهر ۱۳۹۷ به صورت فصلنامه منتشر می‌شود.
 
اهداف مجله

ارتباط هرچه بیشتر با دانش‌آموزان و دبیران ریاضی دوره دوم متوسطه و علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالب جنبی ریاضی و دست به قلم شدن آن‌ها، یکی از اهداف مجله است.
 
مخاطبان مجله

رشد ریاضی برهان متوسطه دوم برای دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم (پایه‌‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) منتشر می‌شود.
 
دوره انتشار مجله

دوره انتشار این مجله چهار شماره در هر سال تحصیلی و به صورت فصلنامه منتشر می‌شود.

 

رشد برهان ریاضی متوسطه دوم چه مطالبی دارد؟

هر شماره از این مجله شامل مطالب متنوعی در ارتباط با ریاضیات دوره دوم متوسطه است. در دوره دوم متوسطه حدود ۱۰ تا ۱۲ عنوان کتاب ریاضی تدریس می‌شود. مجله برهان دارای مقالات متنوع آموزشی برای رفع نیازمندی های دانش آموزان و مکمل مباحث آموزشی کتاب درسی است.

همچنین مقالاتی حاوی مباحث جذاب مرتبط با ریاضیات، مانند تاریخ و فلسفه ریاضی، معرفی مجلات، نرم‌افزارها و فیلم‌های مرتبط با دانش ریاضی، معرفی ریاضی‌دانان معاصر و قدیم ایران و جهان، داستان‌ها، لطیفه‌ها خواندنی‌های مرتبط با ریاضیات، جدول، سرگرمی و معما و... به مخاطبان این مجله ارائه می‌شود.

 
برای مشاهده صفحه اختصاصی رشد ریاضی برهان متوسطه دوم اینجا را انتخاب کنید.


منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲,۵۰۳
کد خبر : ۴,۱۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید