عکس رهبر جدید
جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد، جشنواره‌ای حرفه‌ای برای تأمین منابع تصویری
نشست شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد با حضور نمایندگان نهادهای مختلف فرهنگی، آموزشی و تربیتی و ناشران با تأکید بر هم‌افزایی و بهره‌گیری از تمام امکانات به منظور برگزاری شایسته این جشنواره ملی، انجام شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، این نشست سه‌شنبه 20 دی ماه در سالن شهید سلیمی جهرمی با حضور نمایندگانی از معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوره جشنواره عکس و تصویرگری رشد در این جلسه با اشاره به شکل‌گیری مجموعه‌ای از تحلیل‌های فلسفی و اجتماعی در دنیای امروز گفت: با توجه به این موضوع تصویر اهمیت زیادی پیدا کرده است. در اجزای مختلف بسته‌های تربیت و یادگیری با عکس و تصویر مرتبط هستیم. این جشنواره بستری برای متربیان است. همانگونه که برای نوشتن یک درس مدت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود، برای یک عکس هم همین اتفاق باید بیفتد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

 

وجه تربیتی و آموزشی جشنواره عکس و تصویرگری رشد باید درنظر گرفته شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: جشنواره عکس و تصویرگری باید وجه تربیتی و آموزشی خود را درنظر بگیرد. لازم است این جشنواره را به عنوان بخشی از فرایند آموزشی و تربیتی برای تأمین و تولید مناسب تصویر در نظر بگیریم. در این زمینه باید از میدان، درک داشته باشیم. منظور از میدان فضایی است که کودکان و نوجوانان در آن قرار دارند. محیط‌های امروزی بسیار متنوع، متکثر و پر آب و رنگ هستند. همین موضوع روی ذائقه، نوع نگاه و توانمندی آن‌ها در درک و دریافت اثرگذار است. تغییر محیطی ابعاد مختلفی دارد. کودک و نوجوان امروزی به یک سری از رفتارها و ذهنیت‌ها عادت کرده که چه بسا آن ذهنیت‌ها در خلاف جهت حرکت ما است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوره جشنواره عکس و تصویرگری رشد ادامه داد: یکی از ویژگی‌های تصویرگری و عکس این است که در صورتی که غنای کافی داشته باشد، فرصت را برای تأمل و تفکر بیشتر می‌کند. در صورتی که شاید این فرصت از جهاتی در برخی دیگر از محتواهای چندرسانه‌ای که در اختیار مخاطب قرار دارد، کمتر ارائه شود. باید نسبت به وضعیتی که مخاطب در آن قرار دارد تحلیل داشته باشیم و متناسب با سلیقه او در حوزه عکس و تصویرگری عمل کنیم.

این جشنواره‌ها سازمان پژوهش و آموزش و پرورش را بیش از قبل نسبت به اهمیت این مسئله و نوع نقشی که باید در آن ایفا کنند آگاه می‌کند. جشنواره‌های رشد نباید ادامه روند قبلی باشند و بازسازی آن‌‌ها ناظر به نیازها و شرایط امروز مخاطبان ما باشد.

 

جشنواره‌های رشد فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های ملی

دکتر لطیفی یکی از رویکردهای جدی سازمان پژوهش در این دوره از جشنواره‌های رشد را تعامل و هم‌افزایی با بخش‌های داخلی و خارجی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: تربیت، مأموریتی است که هیچ مجموعه آموزشی در نظام اسلامی نمی‌تواند از زیر بار آن شانه خالی کند. دو سیاست کلی باید بر جشنواره‌های سازمان حاکم باشد. در گام اول رویکرد اصلی جشنواره‌ها باید به نتیجه رساندن مأموریت‌های سازمان باشد. مأموریت‌های سازمان مأموریت‌های ملی است و به هیچ وجه شایسته نیست که برای این مأموریت ملی خودمان را به درصد خاصی از تولیدکنندگان محدود کنیم. جشنواره‌ها فرصتی برای دریافت مشارکت افراد و استفاده از ظرفیت‌ها در سطح ملی است.

سیاست دوم تبدیل کردن جشنواره از یک رویداد تکینه به فرایندی است که در طول سال برقرار است. مانند آنچه در جشنواره ملی کتاب رشد اتفاق می‌افتد. اگر این اتفاق بخواهد برای جشنواره عکس و تصویرگری متناسب‌سازی شود باید در آن تدبیر شود. در سازمان پژوهش مجموعه نیازمندی‌ها و مسائلی داریم که برای آن‌ها نیازمند عکس و تصاویر خاص هستیم. مسئله‌ها گاهی می‌توانند عینی و موردی باشند. بعضی هم ناظر به یک نگاه خاص هستند. شاید لازم باشد نگاهی را به عکاس و تصویرگری که خودش هم علاقه‌مندی دارد بدهیم تا او بتواند عکس‌ها و تصویرسازی‌های قابل استفاده‌ای را تولید کند. چون این نیاز نو به نو است می‌توان بر اساس آن فرایندی را تدبیر کرد. در حال حاضر بانک اطلاعات خوبی از عکاسان موجود داریم. خوب است برای همین‌ افراد نیاز و مسئله توضیح داده شود.

باید تدابیری پیدا کنیم تا اساس جشنواره عکس و تصویرگری رشد به دبیرخانه دائمی آن استوار شود. این جشنواره باید فرایندی باشد ودر آن مسئله‌هایی دیده شوند که برای بسته‌های تربیت و یادگیری مورد نیاز هستند. برای دانش آموزی که درگیر یک مسئله شده است بعضی اوقات تصویر و عکس می‌تواند غنی‌تر از متن باشد.

 در دسترس‌پذیری عکس‌های دوره‌های قبل با قابلیت جست‌وجوی مناسب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، گفت‌وگو و انتقال نیازها به هنرمندان، بررسی نحوه برگزاری جشنواره‌های مشابه در وزارت آموزش و پرورش و بررسی تخصصی موضوع داوری آثار جشنواره  از جمله مواردی بودند که در این جلسه مورد تأکید رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار گرفتند.

 

شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد
 

رسالت سازمان پژوهش تهیه منابع غنی تصویری برای منابع آموزشی و تربیتی می‌باشد

در این جلسه همچنین دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب ‌رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوره جشنواره عکس و تصویرگری رشد درخصوص هم‌افزایی بسته‌های تربیت و یادگیری در جریان برگزاری این جشنواره گفت: اگر این حجم وسیع از کتاب‌های درسی و مجموعه نشریات رشد در نهاد تعلیم و تربیت که در اختیار خانواده، دانش‌آموز و جامعه تربیتی کشور قرار می‌گیرند، از منابع غنی تصویری بهره‌مند نباشد و در انتقال پیام، مفاهیم و بهره‌مندی از ابعاد هنری و ظرافت‌های هنری بی‌بهره باشند به این معناست که ما عملاً نتوانسته‌ایم در راستای مأموریت خود به نتیجه برسیم. سازمان این مسئولیت را در بخش‌های مختلف به ویژه در جشنواره ملی عکس رشد بر دوش ‌کشیده تا بسته‌های تربیت و یادگیری از نظر منابع تصویری غنی باشند. این جشنواره ارتباط مستقیم با بعد زیبایی شناختی دارد که در عرصه تعلیم و تربیت روی آن تکیه می‌شود.

نایب ‌رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوره جشنواره عکس و تصویرگری رشد در ادامه گفت: این جشنواره مشابه سه جشنواره دیگر سازمان پژوهش اشاعه‌ای رقم نخورده است. این جشنواره می‌خواهد حرفه‌ای عمل کند و بستری برای مشارکت هرچه بیشتر معلمان و دانش آموزان فراهم می‌آورد. هر اندازه که جشنواره‌های بیرونی سعی می‌کنند تا استعدادها را شکوفا کنند، این جشنواره زمینه رشد و ارتقای دانش آموزان و معلمان را فراهم می‌کند.

 دکتر مذنبی در ادامه این جلسه گزارشی از دوره‌های قبلی جشنواره عکس رشد ارائه داد.

 شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد

در این جلسه محمدرضا کریمی صارمی، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات، برگزاری جشنواره عکس و تصویرگری رشد است چون برخلاف سایر جشنواره‌های دیگر که اعتبار آن‌ها به جوایزی است که اهدا می‌کنند، اعتبار این جشنواره به فضایی است که برای معلمان و دانش آموزان کشور فراهم می‌کند. امروزه با توجه به سهولت دسترسی به دوربین، امکان عکاسی برای همه افراد فراهم است، اما آنچه مهم است نگاه خوب به موضوع است. جشنواره عکس رشد فرصت نگاه خوب را برای مخاطبانش فراهم می‌‌آورد.

 

سیدعباس میرهاشمی، دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خصوص این جشنواره گفت: بسیاری از جشنواره‌ها با نگاه آرشیوی فعالیت می‌کنند. هدف آن‌ها جمع‌آوری عکس است تا بتوانند فعالیت‌های روزمره خود را انجام بدهند. اما در جشنواره عکس رشد، پروژه‌ها تبدیل به پروسه می‌شوند. اگر مجموعه عکسی که جمع‌آوری می‌شود مبتنی بر نگاه باشد، آن‌جا می گوییم که عکاس مهارت داشته است.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر در پایان سخنانش تأکید کرد که پس از پایان جشنواره، پرونده آن بسته نشود و همچنین در دوره‌های بعدی عکس‌های مجموعه‌ای به این جشنواره اضافه شود.

 

شهرام صمدی‌نیا، رئیس سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ در این جلسه گفت: خوشبختانه استعدادهای خوبی در تمام ادارات و سازمان‌های کشور داریم. بانک اطلاعات این افراد را می توانیم در تمام عرصه‌‌ها استفاده کنیم. اگر از عکس‌های هنرمندانی که در جشنواره شرکت می‌کنند در تابلوهای تبلیغاتی شهری استفاده کنیم، آن‌ها تشویق می شوند تا آثار بهتری را خلق کنند. رئیس سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ پیشنهاد کرد در برگزاری جشنواره‌ها تعامل و هم‌افزایی صورت بگیرد.

 شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد

شهرام عظیمی، دبیر هنرهای تجسمی معاونت پرورشی و فرهنگی نیز در این جلسه گفت: امسال اولین سالی است که بخش تصویرگری به این جشنواره اضافه شده است و این اتفاق خوبی است. پیشنهاد می‌کنم در دوره‌های بعدی بخش فتومونتاژ هم به جشنواره اضافه شود. فتومونتاژ امروز در بخش آموزش کارکردهای زیادی دارد.

معمولاً در این جشنواره تعداد شرکت‌کنندگان در بخش عکس بیشتر از سایر بخش‌ها می‌باشد. دلیل آن دسترسی آسان به دوربین عکاسی است. با اضافه شدن رشته‌های دیگر به این جشنواره پژوهش و آموزش به خوبی اتفاق می‌افتد.

 

محسن بهرامی، معاون اداره کل فنی‌وحرفه‌ای معاونت متوسطه به نمایندگی از معاون دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: خوب است درخصوص جشنواره‌های مختلف آموزش و پرورش یک بازآرایی صورت بگیرد و در صورت امکان هم‌افزایی بین آن‌ها اتفاق بیفتد.

 
در این جلسه همچنین مهندس امینی، مدیرکل دفتر چاپ و توزیع کتاب‌های درسی، حسن آقابابایی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و دکتر ابوذر حسامپور، معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در خصوص راه‌‌های هرچه بهتربرگزار شدن این جشنواره نظرات خود را ارائه دادند.

 

 

شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره ملی عکس و تصویرگری رشد

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۵۲
کد خبر : ۴,۱۱۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید