عکس رهبر جدید
مجلات رشد، رسانه‌ تربیتی نقش‌آفرین و مکمل کتاب‌های درسی در عرصه تعلیم و تربیت
نشست سراسری دو روزه معاونان و نمایندگان نشریات رشد استان‌ها در مشهد مقدس به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در دومین و آخرین روز نشست معاونان و نمایندگان نشریات رشد استان‌ها در مشهد مقدس، محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن تقدیر از حضور نمایندگان و رابطان مجلات رشد از استان‌های مختلف از فعالیت جمعی و گروهی و میدان‌‌داری حاضران برای فعالیت در حوزه‌‌ کودکان و نوجوانان کشور، تقدیر و ابراز امیدواری کرد که مجموعه اقدامات فرهنگی حاضران بتواند خدمت ماندگاری را برای نسل امروز و آینده رقم بزند.

وی همچنین از همراهی و حمایت مشفقانه رئیس سازمان پژوهش از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که در فصل جدید فعالیت مجلات رشد، یک حرکت پیشرو و رو به جلو با نگاه تحولی رقم بخورد.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با ارائه گزارشی از نشست‌ها و مطالب مطرح شده روز گذشته و بحث و تبادل نظر در خصوص رسالت سازمان و تبلور آن در قانون تأسیس سازمان گفت: طی نشست‌هایی نسبت مجلات رشد با برنامه‌‌ریزی درسی و نظارت‌های سازمان بر روی محتوای کتاب‌های درسی که در میدان رسمی تعلیم و تربیت عرضه می‌شود، بررسی شد و جایگاه مجلات رشد در مختصات جریان تحولی نظام تعلیم و تربیت مورد تحلیل قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این دو روز در باب تحول تمرکزی داشتیم؛ سیری که در این سال‌ها از پیروزی انقلاب تا کنون با نگاه جریان شناسی طی شده بود را مرور کردیم و کاستی‌ها و خلاءهای حوزه تعلیم و تربیت و نقش مجلات در خدمت فرهنگی و تربیتی به نسل امروز و آینده را تصریح کردیم. 

مذنبی با تأکید بر حفظ و نگهداری مجموعه برنامه‌ها و محتواهای تولید شده مجلات رشد در طی سال‌های اخیر، یادآور شد: باید با یک نگاه کیفی تلاش کرد این خط تولید محتوا در ستاد و استان‌ها مخدوش نشود و به دنبال ارتقاء بر اساس نیازمندی‌های جدید باشیم.

 

بیستمین گردهمایی سراسری معاونان و نمایندگان نشریات رشد استان‌ها مشهد مقدس

 

وی ابراز امیدواری کرد مجلات رشد با آهنگ تحولات اجتماعی در کشور همچنان پویا و بالنده بتوانند در پشتیبانی از برنامه درسی و جریان رسمی تعلیم و تربیت؛ با حفظ تمام جذابیت‌هایی که کارمطبوعاتی برای کودکان و نوجوانان دارد و همه رسالت سنگینی که ناشی از تحول در بخش نشریات عمومی و تخصصی بزرگسال است؛ موفق عمل نمایند.

موضوع ویژه توجه به راهبردهای گام دوم انقلاب و توجه به نگاه تمدنی، میزان جریان سازی، گفتمان‌سازی و ادبیات‌سازی در این حوزه، همچنین توجه به اسناد تحولی و سیاست‌های کلی تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد ایجاد بینش و بصیرت در نسل آینده کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای قابل اقدام مرور شد.

نگاه عدالت آموزشی در توزیع مجلات؛ تلاش برای افزایش پوشش 40 درصدی مخاطبان دانش‌آموز در بهره‌مندی از مجلات رشد در سال 1401 و افزایش 20 درصدی بهره‌مندی برای معلمان و مدیران و بزرگسالان، افزوده شدن ویژه‌نامه‌های استانی با توجه به ظرفیت استان‌ها به ضمیمه مجلات رشد؛ از دیگر مباحثی بود که در گزارش مذنبی به آن اشاره شد.

نوع توزیع و انتشار و اشاعه مجلات رشد؛ پیشنهاد زنگ رشد در مدارس، ‌اختصاص پیشخوان مجله در مدرسه و پیش بینی رویدادهای مناسب با مجلات، تشکیل جلسات نقد مجلات با حضور معلمان و کارشناسان و نمایشگاه‌‌های مدرسه‌ای از جمله مواردی بود که در بیانیه پایانی این نشست منتشر شد.


مجلات رشد رسانه نقش آفرین تربیتی و مکمل کتاب درسی در عرصه‌ تعلیم و تربیت است

در بخش دوم این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهشو برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به محتوای علم نافع و اجماع عمومی جامعه نسبت به ناکافی بودن سطح محتوای کتاب درسی در مواجه با نیازهای دانش‌آموزان گفت: کتاب درسی برای ایفای نقش تربیتی، رسانه‌ای است که برخی محدودیت‌های ساختاری دارد و باید بیاندیشیم که چگونه با استفاده از دیگر رسانه‌ها همانند مجلات رشد، بخشی از این خلاء و ضعف جبران شود.

وی با اشاره به لزوم چرخش تحولی در آموزش و پرورش گفت: یکی از راهکارهای ورود به این چرخش اهمیت پیدا کردن این نوع محصولات در برنامه درسی و تنوع در اجزای بسته‌های تربیت و یادگیری است. در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر انتشارات و فناوری آموزشی یکی از نقاطی است که اگر تحولی اتفاق بیافتد قطعاً این دفتر در آن نقش جدی خواهد داشت. فعالیت‌ها و محصولات این دفتر این امکان را دارد که حس علاقه و لذت و کسب تجربه خوب و دلنشین و لذت بخش از یادگیری را به خانواده و دانش‌آموزان منتقل کند.


مجلات رشد ظرفیت بالایی دارد

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سه نقش برای مجلات رشد می‌توان متصور بود. مجلات رشد می‌توانند مکمل، ‌جایگزین کتاب درسی و به عنوان رسانه تربیتی مستقل از کتاب درسی در عرصه‌ تعلیم و تربیت نقش آفرینی کنند. مجلات رشد باید بتوانند این سه نقش را ایفا کنند.

دکتر لطیفی در تشریح نقش مکمل مجلات رشد، ‌با اشاره به مسئله کلاس‌های چند پایه گفت: برخی نیازهای ویژه معلمان و دانش‌آموزان هستند که به دلیل شرایط خاص آن‌ها و یا تحولات سال به سال آن‌ها، نمی‌توانند در کتاب‌های درسی به صورت مطلوب، دیده شوند، چرا که نوع محتوای کتاب درسی در بازه‌های زمانی سالانه و دو سالانه نباید تغییر کند. در این موارد است که نقش مجلات رشد، ‌برجسته می‌شود.

 

بیستمین گردهمایی سراسری معاونان و نمایندگان نشریات رشد استان‌ها مقدس


مجلات رشد نشان دادند که گروه تولید می‌تواند چابک عمل کند

دکتر لطیفی با اشاره به انعطاف چارچوب تولید مجلات رشد افزود:‌ اثر گذاری که مجلات رشد در پرورش خلاقیت، ‌لذت بخش کردن یادگیری و اثرگذاری و ماندگاری محتوا دارند، غیر قابل انکار است بخصوص که می‌توان در آن‌ها، متناسب با تفاوت‌های فردی هر دانش‌آموزی، مطلبی یافت، این در حالی است که کتاب درسی چنین نیست و این موضوع یکی از ظرفیت‌های مجلات رشد به شمار می‌رود.  

دکتر لطیفی ضمن تأکید بر این نکته که کتاب درسی تمرکزش روی محتوایی است که بازه‌های زمانی 5 تا 10 ساله  قابل تغییر است افزود: در مجلات می‌توان روی محورهایی که دارای تغییر سریع و مقطعی است، ‌تمرکز کرد.

وی با استقبال از پیشنهادات مطرح شده در کمسیون‌های دو روزه‌ این گردهمایی از ابتکار روز مجله رشد و یا ساعت رشد در مدارس استقبال کرد و گفت: این ابتکار خیلی خوب است، به شرطی که کلاس درس در این ساعات، همانند ساعات کلاس درسی رسمی نباشد و دانش‌آموزان از این کلاس لذت ببرند و آزاد باشند. با این ابتکارات می‌توانیم زیست بوم آموزش و تربیت را تغییر دهیم و مجلات رشد یکی از ابزارهای این تغییر است.

رئیس سازمان پژوهش در خصوص کمتر شناخته شدن بودن مجلات بزرگسال و تخصصی رشد در میان معلمان ابراز نگرانی کرد و خواستار بررسی عوامل این مسئله و انتفاع علمی معلمان از محتوای این مجلات و راهکارهای اشاعه و دسترسی شد. لطیفی بر ضرورت توجه به عدالت آموزشی در توزیع این مجلات و بهرمندی همه دانش‌آموزان از آن و همچنین، پیش بینی راهکارهای استانی ـ‌ بومی و ملی مناسب در خصوص توزیع و دسترسی مجلات به مخاطبانش تأکید کرد.

این نشست دو روزه با حضور معاونان ابتدایی و متوسطه استان‌ها و نمایندگان مجلات رشد استانی به همت دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مشهد برگزار شد.


• گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

 

منبع: وبگاه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۴۹
کد خبر : ۳,۹۸۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید