نشست سراسری دو روزه معاونان و نمایندگان نشریات رشد استانها در مشهد مقدس به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در دومین و آخرین روز نشست معاونان و نمایندگان نشریات رشد استانها در مشهد مقدس، محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن تقدیر از حضور نمایندگان و رابطان مجلات رشد از استانهای مختلف از فعالیت جمعی و گروهی و میدانداری حاضران برای فعالیت در حوزه کودکان و نوجوانان کشور، تقدیر و ابراز امیدواری کرد که مجموعه اقدامات فرهنگی حاضران بتواند خدمت ماندگاری را برای نسل امروز و آینده رقم بزند.
وی همچنین از همراهی و حمایت مشفقانه رئیس سازمان پژوهش از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که در فصل جدید فعالیت مجلات رشد، یک حرکت پیشرو و رو به جلو با نگاه تحولی رقم بخورد.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با ارائه گزارشی از نشستها و مطالب مطرح شده روز گذشته و بحث و تبادل نظر در خصوص رسالت سازمان و تبلور آن در قانون تأسیس سازمان گفت: طی نشستهایی نسبت مجلات رشد با برنامهریزی درسی و نظارتهای سازمان بر روی محتوای کتابهای درسی که در میدان رسمی تعلیم و تربیت عرضه میشود، بررسی شد و جایگاه مجلات رشد در مختصات جریان تحولی نظام تعلیم و تربیت مورد تحلیل قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این دو روز در باب تحول تمرکزی داشتیم؛ سیری که در این سالها از پیروزی انقلاب تا کنون با نگاه جریان شناسی طی شده بود را مرور کردیم و کاستیها و خلاءهای حوزه تعلیم و تربیت و نقش مجلات در خدمت فرهنگی و تربیتی به نسل امروز و آینده را تصریح کردیم.
مذنبی با تأکید بر حفظ و نگهداری مجموعه برنامهها و محتواهای تولید شده مجلات رشد در طی سالهای اخیر، یادآور شد: باید با یک نگاه کیفی تلاش کرد این خط تولید محتوا در ستاد و استانها مخدوش نشود و به دنبال ارتقاء بر اساس نیازمندیهای جدید باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد مجلات رشد با آهنگ تحولات اجتماعی در کشور همچنان پویا و بالنده بتوانند در پشتیبانی از برنامه درسی و جریان رسمی تعلیم و تربیت؛ با حفظ تمام جذابیتهایی که کارمطبوعاتی برای کودکان و نوجوانان دارد و همه رسالت سنگینی که ناشی از تحول در بخش نشریات عمومی و تخصصی بزرگسال است؛ موفق عمل نمایند.
موضوع ویژه توجه به راهبردهای گام دوم انقلاب و توجه به نگاه تمدنی، میزان جریان سازی، گفتمانسازی و ادبیاتسازی در این حوزه، همچنین توجه به اسناد تحولی و سیاستهای کلی تحول بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد ایجاد بینش و بصیرت در نسل آینده کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای قابل اقدام مرور شد.
نگاه عدالت آموزشی در توزیع مجلات؛ تلاش برای افزایش پوشش 40 درصدی مخاطبان دانشآموز در بهرهمندی از مجلات رشد در سال 1401 و افزایش 20 درصدی بهرهمندی برای معلمان و مدیران و بزرگسالان، افزوده شدن ویژهنامههای استانی با توجه به ظرفیت استانها به ضمیمه مجلات رشد؛ از دیگر مباحثی بود که در گزارش مذنبی به آن اشاره شد.
نوع توزیع و انتشار و اشاعه مجلات رشد؛ پیشنهاد زنگ رشد در مدارس، اختصاص پیشخوان مجله در مدرسه و پیش بینی رویدادهای مناسب با مجلات، تشکیل جلسات نقد مجلات با حضور معلمان و کارشناسان و نمایشگاههای مدرسهای از جمله مواردی بود که در بیانیه پایانی این نشست منتشر شد.
مجلات رشد رسانه نقش آفرین تربیتی و مکمل کتاب درسی در عرصه تعلیم و تربیت است
در بخش دوم این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهشو برنامهریزی آموزشی با اشاره به محتوای علم نافع و اجماع عمومی جامعه نسبت به ناکافی بودن سطح محتوای کتاب درسی در مواجه با نیازهای دانشآموزان گفت: کتاب درسی برای ایفای نقش تربیتی، رسانهای است که برخی محدودیتهای ساختاری دارد و باید بیاندیشیم که چگونه با استفاده از دیگر رسانهها همانند مجلات رشد، بخشی از این خلاء و ضعف جبران شود.
وی با اشاره به لزوم چرخش تحولی در آموزش و پرورش گفت: یکی از راهکارهای ورود به این چرخش اهمیت پیدا کردن این نوع محصولات در برنامه درسی و تنوع در اجزای بستههای تربیت و یادگیری است. در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر انتشارات و فناوری آموزشی یکی از نقاطی است که اگر تحولی اتفاق بیافتد قطعاً این دفتر در آن نقش جدی خواهد داشت. فعالیتها و محصولات این دفتر این امکان را دارد که حس علاقه و لذت و کسب تجربه خوب و دلنشین و لذت بخش از یادگیری را به خانواده و دانشآموزان منتقل کند.
مجلات رشد ظرفیت بالایی دارد
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: سه نقش برای مجلات رشد میتوان متصور بود. مجلات رشد میتوانند مکمل، جایگزین کتاب درسی و به عنوان رسانه تربیتی مستقل از کتاب درسی در عرصه تعلیم و تربیت نقش آفرینی کنند. مجلات رشد باید بتوانند این سه نقش را ایفا کنند.
دکتر لطیفی در تشریح نقش مکمل مجلات رشد، با اشاره به مسئله کلاسهای چند پایه گفت: برخی نیازهای ویژه معلمان و دانشآموزان هستند که به دلیل شرایط خاص آنها و یا تحولات سال به سال آنها، نمیتوانند در کتابهای درسی به صورت مطلوب، دیده شوند، چرا که نوع محتوای کتاب درسی در بازههای زمانی سالانه و دو سالانه نباید تغییر کند. در این موارد است که نقش مجلات رشد، برجسته میشود.
مجلات رشد نشان دادند که گروه تولید میتواند چابک عمل کند
دکتر لطیفی با اشاره به انعطاف چارچوب تولید مجلات رشد افزود: اثر گذاری که مجلات رشد در پرورش خلاقیت، لذت بخش کردن یادگیری و اثرگذاری و ماندگاری محتوا دارند، غیر قابل انکار است بخصوص که میتوان در آنها، متناسب با تفاوتهای فردی هر دانشآموزی، مطلبی یافت، این در حالی است که کتاب درسی چنین نیست و این موضوع یکی از ظرفیتهای مجلات رشد به شمار میرود.
دکتر لطیفی ضمن تأکید بر این نکته که کتاب درسی تمرکزش روی محتوایی است که بازههای زمانی 5 تا 10 ساله قابل تغییر است افزود: در مجلات میتوان روی محورهایی که دارای تغییر سریع و مقطعی است، تمرکز کرد.
وی با استقبال از پیشنهادات مطرح شده در کمسیونهای دو روزه این گردهمایی از ابتکار روز مجله رشد و یا ساعت رشد در مدارس استقبال کرد و گفت: این ابتکار خیلی خوب است، به شرطی که کلاس درس در این ساعات، همانند ساعات کلاس درسی رسمی نباشد و دانشآموزان از این کلاس لذت ببرند و آزاد باشند. با این ابتکارات میتوانیم زیست بوم آموزش و تربیت را تغییر دهیم و مجلات رشد یکی از ابزارهای این تغییر است.
رئیس سازمان پژوهش در خصوص کمتر شناخته شدن بودن مجلات بزرگسال و تخصصی رشد در میان معلمان ابراز نگرانی کرد و خواستار بررسی عوامل این مسئله و انتفاع علمی معلمان از محتوای این مجلات و راهکارهای اشاعه و دسترسی شد. لطیفی بر ضرورت توجه به عدالت آموزشی در توزیع این مجلات و بهرمندی همه دانشآموزان از آن و همچنین، پیش بینی راهکارهای استانی ـ بومی و ملی مناسب در خصوص توزیع و دسترسی مجلات به مخاطبانش تأکید کرد.
این نشست دو روزه با حضور معاونان ابتدایی و متوسطه استانها و نمایندگان مجلات رشد استانی به همت دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مشهد برگزار شد.
• گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.