سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قصد دارد در سلسله گزارشهایی مجلات رشد را معرفی کند که در ششمین گزارش به معرفی ماهنامه «رشد معلم» میپردازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، «دفتر انتشارات و فناوری آموزشی» با
وظیفه اصلی مدیریت و تولید نشریات رشد، از دفترهای تابعه سازمان پژوهش و
برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. این دفتر در سال
1341 با عنوان «مرکز تهیه خواندنیها برای نوسوادان» تأسیس شد و وظیفه
تولید و توزیع نشریات پیک را به عهده گرفت.
تاریخچه مجلات رشد
نخستین ارگان رسمی وزارت معارف «اصول
تعلیمات» نام داشت که در فروردین 1298 در عرصه فرهنگ این مرز و بوم ظاهر
شد. این نشریه در سالهای بعد به تدریج با نامهای مجله «تعلیم و تربیت»،
«ماهنامه فرهنگ» و «ماهنامه آموزشوپرورش» انتشار یافت.
در سال 1341 نیز «دفتر انتشارات کمک
آموزشی» فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز، بعد از مدتها مطالعه و تحقیق،
از سال 1342 به تدریج به انتشار مجموعه نشریاتی با عنوان اصلی «پیک» و
عنوانهای فرعی «کودک»، «نوآموز»، «نوجوان»، «جوان»، «معلم» و «خانواده» و
همچنین «ماهنامه آموزش و پرورش» همت گماشت. اغلب این مجلهها هر پانزده روز
یکبار در طول سال تحصیلی منتشر میشدند و شمارگان آنها در هر شماره در
مجموع سه میلیون نسخه بود که تا حد امکان در شهرها و روستاهای سراسر کشور
توزیع میشد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام مجلات «پیک» به «رشد»
تغییر کرد.
نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله
«رشد معلم» بود که در مهرماه 1360 پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت. حدود ده
سال مجله رشد آموزش ابتدایی هم ضمیمه این مجله بود. سپس رشدهای «دانشآموز»
و پس از آن «رشد نوجوان» منتشر شدند. طولی نکشید که علاوه بر هشت عنوان
نشریهای که جایگزین نشریات پیک شده بودند، چندین نشریه جدید نیز به جمع
این خانواده اضافه شدند. از این نشریههای جدید، مجله «رشد تکنولوژی
آموزشی» به صورت ماهنامه و بقیه به صورت فصلنامه منتشر میشدند.
در سالهای بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عنوان نشریات نیز بر اساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقا یافت.
اکنون عده زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش
در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینه تولید مجلات رشد به همکاری و
خدمت مشغولاند و برای انتشار و ارائه هرچه مطلوبتر این مجلات میکوشند.
معرفی «رشد معلم»
دفتر انتشارات و فناوری آموزشی قصد دارد
در سلسله گزارشهایی به معرفی مبسوط مجلات رشد بپردازد. در ششمین بخش از
این گزارشها ماهنامه «رشد معلم»، از گروه ماهنامههای بزرگسال، معرفی
میشود.
رشد معلم ویژه
آموزگاران، دبیران و مربیان، معاونان ومدیران مدارس، دانشجو معلمان
دانشگاههای وابسته و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در 48 صفحه منتشر
میشود. دوره انتشار ماهنامه رشد معلم معادل یک سال تحصیلی (هشت شماره در
سال) است و تاکنون 338 شماره پی در پی این مجله طی 39 دوره منتشر شده است.
مجله رشد معلم، نشریهای است جهت
اطلاعرسانی و آموزش غیرمستقیم معلمان در زمینههای فعالیتهای مورد نیاز
برای بهسازی فرایند یاددهی ـ یادگیری در محیط مدرسه و کلاس درس. ماهنامه
آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد معلم، مجلهای است که پژوهشها، مطالعات
و تجربههای زیسته صاحبنظران و معلمان درباره مسائل بنیادی، کاربردی و
تحولات آموزشوپرورش را برای انجام بهتر فرایند یاددهی ـ یادگیری به معلمان
و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارائه میدهد.
اولین شماره مجله رشد معلم در سال تحصیلی
62-1361 منتشر شده است. برنامههای رشد معلم براساس اهداف کلی دفتر
انتشارات و فناوری آموزشی، اسناد تحول بنیادین و اهداف مجله رشد معلم از
جمله: توانمندسازی معلمان در ابعاد مختلف و نقشهایی که معلمان در کلاس درس
دارند مانند مدیریت، مشاوره، دوستی و تدریس در کلاس درس براساس اسناد
بالادستی از بُعد نظری و تجربههای زیسته همکاران در بُعد عملی و اجرای
فعالیتها در کلاس درس برای استفاده مخاطبان مجله (معلمان، دانشجویان
دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان آموزش و پرورش) تنظیم شده است.
در حال حاضر محمدابراهیم محمدی
مدیرمسئول، دکتر عظیم محبی سردبیر و الهام فراستی مدیرداخلی این مجله
هستند. احمد اسمعیلی، اکبر شیرزادی، اشرف فاطمی، خلیل جوادیار و مهری
علوینیا نیز اعضای شورای برنامهریزی رشد معلم هستند.
برای دسترسی بهتر علاقهمندان به مجله رشد
معلم، از تابستان 1400 در سایت مجلات رشد صفحهای به این مجله اختصاص داده
شده است که مطالبی چون یادداشت سردبیر، مهارتهای معلمی، تجربههای
آموزشی، خاطره، مشاوره، قانون و... را ارائه میکند. در این صفحه همچنین
امکان ارتباط مستقیم با سردبیر مجله برای مخاطبان فراهم شده است.
برای مشاهده صفحه رشد معلم اینجا کلیک کنید.
دستهبندی مجلات رشد
مجلات رشد بهصورت آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی تولید و در دو گروه
ماهنامهها (دانشآموزی ـ بزرگسال) و فصلنامههای تخصصی (علوم انسانی و
علوم پایه و فنی) منتشر میشوند و در چهار دسته قابل طبقهبندی هستند:
الف) مجلات دانشآموزی
• رشد کودک (برای کودکان پیشدبستانی و دانشآموزان پایه اول دبستان)
• رشد نوآموز (برای دانشآموزان پایههای دوم و سوم دبستان)
• رشد دانشآموز (برای دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم دبستان)
• رشد نوجوان (برای دانشآموزان دوره متوسطه اول)
• رشد جوان (برای دانشآموزان دوره متوسطه دوم)
• رشد هنرجو (برای هنرجویان دورههای فنیوحرفهای و کاردانش)
• رشد برهان ریاضی متوسطه 1 (برای دانشآموزان دوره آموزش متوسطه اول)
• رشد برهان ریاضی متوسطه 2 (برای دانشآموزان دوره آموزش متوسطه دوم)
ب) مجلات بزرگسال
• رشد معلم
• رشد فناوری آموزشی
• رشد آموزش ابتدایی
• رشد مدرسه فردا
• رشد آموزش مشاور مدرسه
• رشد مدیریت مدرسه
ج) فصلنامههای علوم انسانی
• رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی
• رشد آموزش زبان و ادب فارسی
• رشد آموزش علوم اجتماعی
• رشد آموزش تاریخ
• رشد آموزش جغرافیا
• رشد آموزش هنر
• رشد آموزش زبانهای خارجی
• رشد آموزش تربیتبدنی
• رشد آموزش پیشدبستانی
• رشد آموزش خانواده
• رشد جوانه
د) فصلنامههای علوم پایه و فنی
• رشد آموزش علوم زمین
• رشد آموزش فیزیک
• رشد آموزش شیمی
• رشد آموزش ریاضی
• رشد آموزش زیستشناسی
• رشد آموزش فنی و حرفهای و کار دانش