عکس رهبر جدید
هجدهمین جشنواره کتاب رشد
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت های سازمان پژوهش در جشنواره آتی اولویت دادن به تولید مواد آموزشی دوره پیش از دبستان خواهد بود، گفت: مدیریت رسانه‌های تربیت و یادگیری، سرفصل برنامه‌های تحولی سازمان پژوهش است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد، گفت: سازمان پژوهش در طول هر سال، 4 جشنواره شامل جشنواره فیلم رشد، جشنواره کتاب رشد، جشنواره عکس رشد و جشنواره محتواهای الکترونیکی را برگزار می کند که میراث گذشتگان است. این چهار جشنواره یک پیام برای سازمان پژوهش دارد و آن این است که نام دیگر این سازمان البته نام نانوشته‌ای است، مدیریت رسانه‌های تربیت و یادگیری است. کتاب، فیلم، عکس و محتواهای الکترونیکی به طریق اولی رسانه هستند. این امر مسئولیت ما را خیلی سنگین می‌کند. آنچه بر انسان‌ها اثر تربیتی باقی می‌گذارد و آن‌ها را رشد می‌دهد و یا باعث انحراف آن‌ها می‌شود، پیام است. مدیریت وسایل پیام‌رسان حساس است که سازمان پژوهش آن را بر عهده دارد.
 
نقش‌های مختلف سازمان پژوهش
وی ادامه داد: در این مدیریت رسانه‌ها می‌توان چند ظلع و چند بعد مطرح کرد یکی از آن‌ها مدیریت تدوینی رسانه‌ها است که البته به کتاب درسی به عنوان رسانه رسمی و الزامی اختصاص پیدا می‌کند که در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
 
دکتر  ملکی گفت: نقش دوم نقش ترغیبی است؛ وظیفه سازمان این است که در علاقه‌مندان انگیزه ایجاد کند تا آن‌ها تولیدکرده و تولیدات خود را به سازمان ارسال کنند تا سازمان پژوهش آن‌ها را بررسی کند. نقش سوم نقش ممیزی است. این نقش باید توأم با خردورزی و شاخص های تعریف شده باشد. آنچه در این جشنواره می‌گذرد از مصادیق نقش ممیزی است. این نقش بسیار حساس است و سازمان پژوهش از طریق کمیته‌هایی که تشکیل می‌دهد داوری کرده و مطلوب بودن یک اثر و یا نامطلوب بودن آن را مشخص می‌کند. در واقع سازمان  یک حکم تربیتی صادر می‌کند.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: سازمان پژوهش برای انجام وظیفه ممیزی باید آماده‌تر باشد. آنچه در این جشنواره به عنوان کتاب های برگزیده معرفی می‌شوند از مصادیق نقش ممیزی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی است. اعتقاد دارم باید در این نقش چند کار دیگر هم صورت بگیرد. این نقش باید عمق و وسعت پیدا کند. وسعت به این معنا که باید تلاش کنیم برای سال‌های بعد که این سفره فرهنگی تربیتی را در سطح ملی وسعت دهیم تا تعداد بیشتری از مشکلات حل شود. در این حالت این جشنواره بازوی مسئول سازمان در عملیاتی کردن ماده 828 می‌شود.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: درباره این ماده قانونی هنوز حق مطلب ادا نشده اما باید جشنواره کتاب رشد به سمتی برود که به سازمان برای اجرایی شدن این ماده قانونی کمک کند. البته شورای سیاست‌گذاری مربوطه تشکیل شده و کمیته‌های در حال انجام برخی وظایف هستند ولی هنوز تا رسیدن به هدف فاصله داریم.
 

 

این جشنواره ساماندهی منابع آموزشی را احیا کند
دکتر ملکی گفت:جشنواره رشد بیرون از قلمرو فعالیت خود یعنی این ماده قانونی چندان معنا پیدا نمی کند. باید این جشنواره به شکلی برگزار شود که ساماندهی منابع آموزشی را احیا کند. کار دیگری که در این جشنواره باید برای سال بعد توجه بیشتری به آن بشود اولویت بندی آثاری است که براساس فراخوان  ارزیابی می‌شوند.
 

 

اولویت دادن به تولید مواد آموزشی دوره پیش از دبستان
ملکی ادامه داد: با درایت وزیر آموزش و پرورش مرکزی به نام مرکز ملی کودک برای پاسخگویی به خواسته های مقام معظم رهبری در حال شکل گیری است. این امر برای سازمان پژوهش و جشنواره رشد پیام دارد و پیامش این است که یکی از اولویت های ما در جشنواره آتی اولویت دادن به تولید مواد آموزشی دوره پیش از دبستان باشد. هر مرکزی هم تاسیس شود سازمان پژوهش باید یار و مددکار آن باشد. یکی از مکان هایی که می تواند به این مرکز کمک کند جشنواره  کتاب رشد است. تا اولویت های دیگر در راستای تحول سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق پیدا کند.
 

 

نقش ترکیبی؛ چهارمین نقش سازمان
وی با بیان اینکه سازمان پژوهش خود را برای اجرای نقش چهارم  یعنی نقش ترکیبی آماده می‌کند، ادامه داد: این نقش بسیار حساس است و برای اجرای این نقش تولید بسته‌های تربیت و یادگیری را پیش رو داریم. در این نقش دیگر فقط یک دفتر کارها را بر عهده نخواهد داشت و دفاتر مختلف به شکل ید واحده برای رسیدن به اهداف تلاش خواهند کرد.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روند تهیه راهنماهای برنامه درسی گفت: این راهنماها قبل از عید به اتمام می‌رسد و برای سال 1400 به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری می‌رویم.

 

سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۹۹
کد خبر : ۳,۴۱۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید