عکس رهبر جدید
از بررسی ۳۴۹۹ کتاب تا ۱۱ اثر برگزیده در هجدهمین جشنواره کتاب رشد
دبیر هجدمین جشنواره کتاب رشد فرایند برگزاری این دوره از جشنواره را تشریح کرد و نکات قوت، نکات قابل بازبینی و راهکارهای لازم برای ارتقای کیفیت جشنواره آینده را بیان داشت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هجدمین جشنواره کتاب رشد صبح امروز 23 دی ماه در مدرسه تاریخی دارالفنون با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به کار خود خاتمه داد.

جشنواره کتاب رشد در ایستگاه هجدهم در 2 گروه داوری داستان کودک و داستان نوجوان شکل گرفت که به ترتیب شامل 363 و 197 عنوان بود. گروه‌های زبان و ادبیات فارسی با 89 عنوان، تعلیم و تربیت دینی با 87 عنوان و 2 گروه آداب و مهارت‌های زندگی و علوم تجربی هر کدام 79 عنوان کتاب داشتند.

کتاب‌های پیش‌دبستانی نیز در 2 گروه آموزشی و داستانی مورد داوری قرار گرفت که به ترتیب شامل 66 و 50 عنوان کتاب می‌شد و تعداد کتاب‌های بقیه گروه‌ها کمتر از 50 عنوان بود.

حوزه زبان و ادبیات فارسی 744 عنوان کتاب، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 197 و علوم تجربی 103 عنوان، قرآن و معارف اسلامی 87 عنوان، مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده 79 و کار و فناوری 78 عنوان کتاب داشتند.

زبان‌های خارجی نیز تنها حوزه‌ای بود که به دلیل تعداد اندک کتاب‌های مناسب‌(فقط یک کتاب)، در این دوره از جشنواره گروهی برای آن تشکیل نشد.

در این دوره مجموعاً 3499 عنوان کتاب در دبیرخانه ساماندهی کتاب دریافت و ثبت شد. از این تعداد 1463 عنوان مناسب تشخیص داده شد.

این 1463 عنوان کتاب برای انتخاب به‌عنوان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر به مرحله داوری جشنواره هجدهم کتاب رشد راه یافت و در 26 گروه داوری سه‌نفره مورد داوری قرار داشت.

کیومرث جهانگردی دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد در آیین اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: جشنواره کتاب به این صورت برگزار می‌شود که هر سال کتب سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد لذا در طول سال 98 حدود 3 هزار و و 499 کتاب به دبیرخانه رسید که از بین آن‌ها یک هزار و 463 کتاب به عنوان کتب آموزشی مناسب انتخاب شد.

وی با بیان اینکه هرساله فهرست گانی منتشر می‌شود و کتب در آن درجه بندی می‌شوند، افزود: از بین این کتابهای انتخاب شده در 26 بخش، کارهای ارزشیابی از سوی گروه‌های داوری بررسی شد و هر کتاب که 70 نمره از نمون برگ‌ها را کسب کرده نامزد شده بالای 80 نمره اثر برگزیده شد.

جهانگردی بیان کرد: برای اولین بار سامانه ای برای بررسی کتب ایجاد شد و تمام کارهای داوری الکترونیکی صورت گرفت. هزار و 278 ناشر در سامانه ما ثبت‌نام کردند که از بین آنان 270 انتشاراتی کتابشان در جشنواره بود و 11 اثر برگزیده و 19 اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد به نکات مثبت هرگروه داوری اشاره کرد و ادامه داد: داوران درباره نمونه‌های خوب آثار فرهنگیان و دانشگاه فرهنگیان ابراز خرسندی کردند، مشاهده رشد مفاهیم و موضوعات کاربردی در کتب امسال قابل مشاهده بود و کتب مربوط به محیط زیست افزایش پیدا کرد.

جهانگردی توجه به اهمیت کشف و ارائه یادگیری اشاره کرد و گفت: بیان ساده در حوزه مطالعات اجتماعی و آثار ترجمه ای، اهمیت دانش افزایی و کشف استعداد و توجه به یادگیری، کاهش کتب حوزه رایانه، تلاش مولفان برای تربیت دانش‌‌آموزان پرسشگر و خلاق از نمونه‌های دیده شده در بیانیه داوران است.

وی به سهم بالای کتب ترجمه ای نسبت به کتب تالیفی اشاره کرد و افزود: عدم توجه به پرورش شایستگی پایه و مهارت کاوشگری و کم‌توجهی به علم و فناوری، ضرورت توجه ناشران به استفاده از ظرفیت تصویرگران و عکاسان بومی، ضرورت افزایش جذابیت‌های محتوایی و ظاهری برای دانش‌آموزان، تنوع پایین آثار از موارد دیگر اشاره شده از سوی داوران است که باید در جشنواره‌های بعدی به آن پرداخته شود.

در پایان این مراسم از نفرات برگزیده در حضور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شد.

 

سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
تعداد بازدید : ۶۵۷
کد خبر : ۳,۴۱۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید