<div class="field field-name-body field-type-text-with-summary field-label-hidden"> <div class="field-items"> <div class="field-item even"><span>به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هجدمین جشنواره کتاب رشد صبح امروز 23 دی ماه در مدرسه تاریخی دارالفنون با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به کار خود خاتمه داد.<br> <br> جشنواره کتاب رشد در ایستگاه هجدهم در 2 گروه داوری داستان کودک و داستان نوجوان شکل گرفت که به ترتیب شامل 363 و 197 عنوان بود. گروههای زبان و ادبیات فارسی با 89 عنوان، تعلیم و تربیت دینی با 87 عنوان و 2 گروه آداب و مهارتهای زندگی و علوم تجربی هر کدام 79 عنوان کتاب داشتند.<br> <br> کتابهای پیشدبستانی نیز در 2 گروه آموزشی و داستانی مورد داوری قرار گرفت که به ترتیب شامل 66 و 50 عنوان کتاب میشد و تعداد کتابهای بقیه گروهها کمتر از 50 عنوان بود.<br> <br> حوزه زبان و ادبیات فارسی 744 عنوان کتاب، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی 197 و علوم تجربی 103 عنوان، قرآن و معارف اسلامی 87 عنوان، مهارتهای زندگی و بنیان خانواده 79 و کار و فناوری 78 عنوان کتاب داشتند.<br> <br> زبانهای خارجی نیز تنها حوزهای بود که به دلیل تعداد اندک کتابهای مناسب(فقط یک کتاب)، در این دوره از جشنواره گروهی برای آن تشکیل نشد.<br> <br> در این دوره مجموعاً 3499 عنوان کتاب در دبیرخانه ساماندهی کتاب دریافت و ثبت شد. از این تعداد 1463 عنوان مناسب تشخیص داده شد.<br> <br> این 1463 عنوان کتاب برای انتخاب بهعنوان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر به مرحله داوری جشنواره هجدهم کتاب رشد راه یافت و در 26 گروه داوری سهنفره مورد داوری قرار داشت.<br> <br> کیومرث جهانگردی دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد در آیین اختتامیه این جشنواره اظهار کرد: جشنواره کتاب به این صورت برگزار میشود که هر سال کتب سال گذشته مورد بررسی قرار میگیرد لذا در طول سال 98 حدود 3 هزار و و 499 کتاب به دبیرخانه رسید که از بین آنها یک هزار و 463 کتاب به عنوان کتب آموزشی مناسب انتخاب شد.<br> <br> وی با بیان اینکه هرساله فهرست گانی منتشر میشود و کتب در آن درجه بندی میشوند، افزود: از بین این کتابهای انتخاب شده در 26 بخش، کارهای ارزشیابی از سوی گروههای داوری بررسی شد و هر کتاب که 70 نمره از نمون برگها را کسب کرده نامزد شده بالای 80 نمره اثر برگزیده شد.<br> <br> جهانگردی بیان کرد: برای اولین بار سامانه ای برای بررسی کتب ایجاد شد و تمام کارهای داوری الکترونیکی صورت گرفت. هزار و 278 ناشر در سامانه ما ثبتنام کردند که از بین آنان 270 انتشاراتی کتابشان در جشنواره بود و 11 اثر برگزیده و 19 اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.<br> <br> دبیر هجدهمین جشنواره کتاب رشد به نکات مثبت هرگروه داوری اشاره کرد و ادامه داد: داوران درباره نمونههای خوب آثار فرهنگیان و دانشگاه فرهنگیان ابراز خرسندی کردند، مشاهده رشد مفاهیم و موضوعات کاربردی در کتب امسال قابل مشاهده بود و کتب مربوط به محیط زیست افزایش پیدا کرد.<br> <br> جهانگردی توجه به اهمیت کشف و ارائه یادگیری اشاره کرد و گفت: بیان ساده در حوزه مطالعات اجتماعی و آثار ترجمه ای، اهمیت دانش افزایی و کشف استعداد و توجه به یادگیری، کاهش کتب حوزه رایانه، تلاش مولفان برای تربیت دانشآموزان پرسشگر و خلاق از نمونههای دیده شده در بیانیه داوران است.<br> <br> وی به سهم بالای کتب ترجمه ای نسبت به کتب تالیفی اشاره کرد و افزود: عدم توجه به پرورش شایستگی پایه و مهارت کاوشگری و کمتوجهی به علم و فناوری، ضرورت توجه ناشران به استفاده از ظرفیت تصویرگران و عکاسان بومی، ضرورت افزایش جذابیتهای محتوایی و ظاهری برای دانشآموزان، تنوع پایین آثار از موارد دیگر اشاره شده از سوی داوران است که باید در جشنوارههای بعدی به آن پرداخته شود.<br> <br> در پایان این مراسم از نفرات برگزیده در حضور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شد.</span><span></span><br> <span></span></div> <p class="field-item even"><span> </span></p> </div> </div>