عکس رهبر جدید
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۰۷
تحسین‌برانگیز و فرامنطقه‌ای
تأثیر انقلاب اسلامی بر پیشرفت‌های آموزش‌وپرورش در رشد آموزش ابتدایی

در ابتدای این مقاله آمده است:
«بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی باشکوه ایران می‌گذرد. در طول این سال‌ها روزبه‌روز ایران عزیزمان قدرتمندتر در مسیر موفقیت گام برمی‌دارد؛ طوری که در جنبه‌های علمی،‌ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مورد تحسین جوامع بین‌المللی قرار گرفته است. پیشرفت‌های علمی ایران پس از انقلاب اسلامی بسیار شاخص بوده است و این موضوع به گسترش ایدئولوژی انقلاب اسلامی در سطوح فرامنطقه‌ای منجر شده است. امروز انقلاب اسلامی ایران با وجود هجمه‌‌ی همه‌جانبه‌ی استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هر روز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود. پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی در طول این چهار دهه بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاوردها در سطح جامعه، موج امیدآفرینی و مقاومت بیش از پیش مردم در برابر توطئه‌ها را سبب خواهد شد. دستاوردهای علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی را می‌توان به دستاوردهای علمی در سطح مدرسه و در سطح دانشگاه طبقه‌بندی کرد. تمامی این دستاوردها با کمک رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری و تلاش دانشمندان بزرگوار و معلمان عزیز ایران‌زمین تحقق‌یافته است.»

در بخش دیگری از مقاله آمده است:
«با آغاز انقلاب، تغییر شگرفی در سیاست‌های کشور در سطح علمی و آموزشی رخ داد و منجر به آن شد که حتی دانش‌آموزان دبستانی هم به خودباوری رسیدند و با تفکر خلاق و واگرای خود درصدد رفع مشکلات خود و اطراف خود برآمدند. در همین راستا و با تغییر نگرش مراکز علمی، سرعت پیشرفت علم در ایران بسیار سریع شده است و هر روز شاهد درخشش کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی در سطوح ملی و بین‌المللی هستیم.»

نویسنده در بخش پایانی مقاله با عنوان «جایگاه ما» آورده است:
«مدال‌های ما در المپیادهای علمی پس از انقلاب به ۶۶۹ عدد رسیده است و اکنون ما جزو ۱۰ کشور اول دنیا در المپیادهای علمی هستیم. این در حالی است که دانش‌آموزان ما قبل از انقلاب هیچ جایگاهی در منطقه و جهان در سطح بین‌المللی نداشتند و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن وجود تفکر وابستگی به غرب در میان دانش‌آموزان بود. با تغییر نگرش و تفکر در مدرسه‌ها و سایر جوامع علمی توانستیم کشور را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
از دستاوردهای دیگر انقلاب اسلامی می‌توان به عدالت آموزشی در خصوص زنان و مناطق دوردست اشاره کرد که همه‌ی ایرانیان و با هرگونه سطح درآمد و هر سنی می‌توانند آموزش ببینند و به پیشرفت خود و جامعه‌ی خود کمک کنند. مطابق با گزارش نرخ باسوادی در سال ۵۵ حدود ۴۱ درصد، در سال ۶۵ حدود ۶۲ درصد و در سال ۸۵ به ۸۴ درصد رسید. این نرخ در سال ۹۷ به بالاترین میزان خود رسید؛ طوری که امروز بیش از ۹۶ درصد از افراد ۱۰ تا ۴۹ سال کشور باسواد هستند.
امروزه می‌توان گفت در دورافتاده‌ترین نقاط کشور مدرسه‌ برای تحصیل وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند بدون هر مانعی مشغول به تحصیل شوند. به نقل از معاونت عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش، پس از انقلاب ۴۹۰ هزار کلاس درس ساخته شده است. این میزان کلاس با ساخت ۳۷ کلاس درس در هر روز پس از انقلاب اسلامی برابر است.»


نویسنده: دکتر یاسین حیات ابدی


برای دریافت متن کامل مقاله کلیک اینجا کلیک کنید.

منبع: ماهنامه‌ رشد آموزش ابتدایی، شماره‌ ۵ (پی‌درپی ۱۸۶)، بهمن‌ماه ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۴۲۴
کد خبر : ۳,۱۰۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید