تحسین برانگیز و فرامنطقهاى: تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفتهاى آموزش و پرورش
-
دکتر یاسین حیات ابدی
۱۳۹۸/۱۱/۲۳
انقلاب اسلامی نه تنها به حکومت وابسته و خودکامهی شاهنشاهی پایان داد که به بسیاری باورهای غلط و اینکه ما نمیتوانیم نیز خط بطلان کشید. اینک کشور ما در فناوری، علم، ارتباطات جهانی و تولید محصولات در کشور و سطح جهان نامی مطرح است. در این مقاله به تأثیر انقلاب اسلامی بر پیشرفتهای آموزش و پرورش میپردازیم.
دستاوردهای عیان
بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی باشکوه ایران میگذرد. در طول این سالها روزبهروز ایران عزیزمان قدرتمندتر در مسیر موفقیت گام برمیدارد؛ طوری که در جنبههای علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مورد تحسین جوامع بینالمللی قرار گرفته است. پیشرفتهای علمی ایران پس از انقلاب اسلامی بسیار شاخص بوده است و این موضوع به گسترش ایدئولوژی انقلاب اسلامی در سطوح فرامنطقهای منجر شده است. امروز انقلاب اسلامی ایران با وجود هجمهی همهجانبهی استکبار جهانی و تحریمهای ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادیخواه جهان جای گرفته و هر روز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده میشود. پیشرفتهای علمی ایران اسلامی در طول این چهار دهه بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاوردها در سطح جامعه، موج امیدآفرینی و مقاومت بیش از پیش مردم در برابر توطئهها را سبب خواهد شد. دستاوردهای علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی را میتوان به دستاوردهای علمی در سطح مدرسه و در سطح دانشگاه طبقهبندی کرد. تمامی این دستاوردها با کمک رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری و تلاش دانشمندان بزرگوار و معلمان عزیز ایرانزمین تحقق یافته است.تفکر غالب دانشآموزان و قشر تحصیلکردهی قبل از انقلاب اسلامی، مصرفگرا و وابسته بود. همین موضوع باعث عقبافتادگی ایران در زمینهی ساخت و تولید کالاهای اساسی و غیراساسی بود. این تفکر و بینش در سطح مدرسهها هم جریان پیدا کرده بود. به همین خاطر، دانشآموزان خودباوری خود را در استقلال ذهنی و توانمندیشان را در زمینههای کارآفرینی از دست داده بودند، اما با آغاز انقلاب، تغییر شگرفی در سیاستهای کشور در سطح علمی و آموزشی رخ داد و منجر به آن شد که حتی دانشآموزان دبستانی هم به خودباوری رسیدند و با تفکر خلاق و واگرای خود درصدد رفع مشکلات خود و اطراف خود برآمدند. در همین راستا و با تغییر نگرش مراکز علمی، سرعت پیشرفت علم در ایران بسیار سریع شده است و هر روز شاهد درخشش کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی در سطوح ملی و بینالمللی هستیم.
جایگاه ما
مدالهای ما در المپیادهای علمی پس از انقلاب به ۶۶۹ عدد رسیده است و اکنون ما جزو ۱۰ کشور اول دنیا در المپیادهای علمی هستیم. این در حالی است که دانشآموزان ما قبل از انقلاب هیچ جایگاهی در منطقه و جهان در سطح بینالمللی نداشتند و یکی از اصلیترین دلایل آن وجود تفکر وابستگی به غرب در میان دانشآموزان بود. با تغییر نگرش و تفکر در مدرسهها و سایر جوامع علمی توانستیم کشور را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
از دستاوردهای دیگر انقلاب اسلامی میتوان به عدالت آموزشی درخصوص زنان و مناطق دوردست اشاره کرد که همهی ایرانیان و با هرگونه سطح درآمد و هر سنی میتوانند آموزش ببینند و به پیشرفت خود و جامعهی خود کمک کنند. مطابق با گزارش نرخ باسوادی در سال ۵۵ حدود ۴۱ درصد، در سال ۶۵ حدود ۶۲ درصد و در سال ۸۵ به ۸۴ درصد رسید. این نرخ در سال ۹۷ به بالاترین میزان خود رسید؛ طوری که امروز بیش از ۹۶ درصد از افراد ۱۰ تا ۴۹ سال کشور باسواد هستند.
امروزه میتوان گفت در دورافتادهترین نقاط کشور مدرسه برای تحصیل وجود دارد و دانشآموزان میتوانند بدون هر مانعی مشغول به تحصیل شوند. به نقل از معاونت عمرانی وزارت آموزشوپرورش، پس از انقلاب ۴۹۰ هزار کلاس درس ساخته شده است. این میزان کلاس با ساخت ۳۷ کلاس درس در هر روز پس از انقلاب اسلامی برابر است. این حد از تأمین فضای آموزشی ویژهی دانشآموزان اتفاقی بسیار شاخص است. انقلاب اسلامی توانست دانشآموز بیخبر از مسائل شهر خود را به دانشآموز مشرف به مسائل جهانی تبدیل کند؛ دانشآموزی که در تحولات منطقه و بینالمللی نقشی اساسی ایفا میکند. این پیشرفتهای شاخص باعث شده است کشورهای منطقه با الگوبرداری از ایران، به وارد کردن ایدئولوژی انقلابی انقلاب اسلامی ایران به کشور خود اقدام کنند. امیدواریم ایران عزیزمان روزبهروز رشد بیشتری را تجربه کند و بتواند از ظرفیت فکری فوقالعادهی دانشآموزان خود بالاترین استفاده را ببرد تا بتوانیم بهعنوان جایگاه اول در تمامی زمینهها معرفی شویم. یادمان نرود که پیامبر اسلام (صلواتالله علیه و آله) فرمودند: «اگر علم در ثریا هم باشد، مردمانی از ایران به آن دست پیدا خواهند کرد.»
منابع
۱. کتاب دستاوردهای انقلاب اسلامی. انتشارات مبلغان.
۲. خبرگزاری فارس
۳. خبرگزاری میزان
۸۹۶
کلیدواژه (keyword):
نوشتار,انقلاب اسلامی,پیشرفت آموزشی,تأثیر انقلاب اسلامى بر پیشرفت هاى آموزش و پرورش