عکس رهبر جدید

یخ‌ها آب می‌شوند؛‌ مسئله این است!: قسمت هشتم

  فایلهای مرتبط
یخ‌ها آب می‌شوند؛‌ مسئله این است!: قسمت هشتم

هیوا در تخت‌خوابش دراز کشیده بود. فصل امتحانات بود و او روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذاشت. فردا هم یک روز شلوغ دیگر بود، ولی از یک نظر برای هیوا روز خاصی بود؛ او فردا امتحان ریاضی داشت. از روزی که هیوا خبر مربوط به انقراض خرس‌های قطبی را خوانده بود، سه سالی می‌گذشت و در این مدت او هیچ‌وقت از تلاش برای نجات خرس‌های قطبی غفلت نکرده بود. تقریباً از همان زمان مشکلات او در درس ریاضی هم کم و کمتر شدند و هیوا متوجه نشد که دقیقاً از کی دیگر در ریاضی مشکلی ندارد. اما برای او ریاضی یادآور خرس‌های قطبی، و خرس‌های قطبی یادآور ریاضی شدند.

هیوا به خاطر می‌آورد که آن روزهای اول، ریاضی چطور در محاسبه میزان برق هدر رفته در شارژرها به کمک او آمده بود. چطور ریاضی و خرس‌های قطبی به او کمک کرده بودند دنیای دور و برش را بهتر بشناسد و سازوکار پدیده‌های مختلف را بهتر درک کند. دیگر حل‌کردن مسائل ریاضی نه‌تنها برای او سخت و ملال‌آور نبود، بلکه راهی بود که از طریق آن می‌توانست در جهت نجات خرس‌های قطبی و شاید همه موجوداتی که در معرض خطر بودند گام بردارد.

حتی شبکه‌های اجتماعی که قبلاً برای او فقط سرگرم‌کننده بود، اکنون به دری تبدیل شده بود که به دنیایی از مسائل ریاضی باز می‌شد؛ پیش‌بینی اینکه: یک پست در شبکه‌های اجتماعی چند بار پسندیده می‌شود؟ عامل‌های متفاوت چطور در افزایش تعداد دنبال‌کننده‌های یک حساب کاربری تأثیر می‌گذارند؟ آیا مدل خاصی وجود دارد که رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی را توصیف کند؟

هیوا گوشی تلفن همراهش را برداشت. اعلان‌های روی صفحه گوشی نشان می‌دادند که 3 نفر دیگر هم آخرین پست او را پسندیده‌اند. در مجموع، تاکنون 264 نفر آن را پسندیده بودند. در این پست،‌ هیوا نقل کرده بود که دوسوم کربن دی‌اکسید که در محیط منتشر می‌شود از پوشاک تولیدشده بر جای مانده است و 20 درصد آلودگی آب‌های جهان ناشی از فعالیت‌های صنعت مد و پوشاک است.
 
در شماره قبل هیوا روشی برای تخمین تعداد دنبال‌کننده‌هایش به دست آورد که خالی از ایراد نبود. شاید شما هم توانسته باشید روش(هایی) را برای تخمین تعداد دنبال‌کننده‌های او به دست آورید. اکنون با توجه به تعداد دفعاتی که آخرین پست و پست قبلی او پسندیده شده است، حدس می‌زنید پس از سه سال، تعداد دنبال‌کننده‌های هیوا به چه تعداد رسیده است؟

 هنوز چند ساعتی بیشتر از انتشار این پست نگذشته بود و تعداد دفعه‌های پسندیده‌شدن آن از پست قبلی 156 تا کمتر بود. در پست قبلی، هیوا در مورد اثرات منفی تولید و مصرف بی‌رویه دستمال کاغذی اطلاع‌رسانی کرده بود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، صنایع تولید کاغذ و دستمال کاغذی، در میان صنایع جهان، رتبه سوم تولید گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و در گرمایش کره زمین نقش زیادی دارند. روزانه 27 هزار درخت قطع می‌شود تا تنها نیاز جهان به دستمال‌کاغذی سرویس‌های بهداشتی تأمین شود. یعنی برای تولید دستمال کاغذی مورد نیاز ما، باید سالانه میلیون‌ها درخت قطع شوند. این کار، باعث تخریب جنگل‌هایی می‌شود که علاوه بر جذب کربن دی‌اکسید موجود در هوا، زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری نیز هستند.

 با توجه به این خبر که سالانه هر فرد بیش از ۵/۴ کیلوگرم دستمال کاغذی مصرف می‌کند و خبری که هیوا در مورد تولید دستمال کاغذی به اشتراک گذاشته بود، تخمین بزنید اگر روزانه هر نفر فقط یک دستمال کاغذی کمتر مصرف کند، در این صورت، در هر روز از قطع چه تعداد درخت جلوگیری می‌شود؟

 هیوا به خاطر می‌آورد که چطور اطرافیانش بعد از خواندن این پست نسبت به مصرف کاغذ و دستمال کاغذی محتاط‌تر شده بودند. از آن به بعد بود که خانواده هیوا تصمیم گرفت تا حد ممکن از سفره، کیسه و ظرف یک‌بارمصرف  استفاده نکند: هیوا لیوانی برای مدرسه و پدر و مادر هر کدام لیوانی برای استفاده در محل کارشان تهیه کردند؛ مادربزرگ کیسه زیبایی دوخت که هیوا هر بار موقع خرید آن را همراه خودش می‌برد و خریدهایش را داخل آن می‌گذاشت؛ در آشپزخانه، دستمال‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو را جایگزین رل‌های دستمال‌های کاغذی کردند.

برای تولید هر ورق کاغذ حدود 10 لیتر آب مصرف می‌شود. با توجه به تصمیم خانواده هیوا، مبنی بر کاهش مصرف کاغذ، اگر آن‌ها در هر روز در استفاده از یک ورق کاغذ صرفه‌جویی کنند، در یک سال در مصرف چند لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود؟

اگر هر کدام از دنبال‌کننده‌های هیوا هم که خبر او را پسندیده بودند، هر روز یک ورق کمتر مصرف کنند، آنگاه در یک سال چقدر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود؟

 اما نگرانی خانواده هیوا فقط محدود به استفاده از محصولات یک‌بارمصرف کاغذی و پلاستیکی نبود. پیش‌تر، پستی که هیوا درباره رابطه بین میزان مصرف سوخت و جرم خودرو منتشر کرده بود باعث شد آن‌ها نسبت به نگهداری وسایل غیرضروری در خودرو حساس‌ شوند.

به ازای هر 45 کیلوگرم افزایش جرم خودرو مصرف سوخت آن حدود 2 درصد افزایش می‌یابد.

 باک بنزین خودروی خانواده هیوا، ۴۵ لیتر گنجایش دارد. آن‌ها هر ماه به طور میانگین حدود 200 لیتر بنزین مصرف می‌کنند.  حساب کنید اگر پدر هیوا هر بار که به پمپ بنزین می‌رود، به اندازه نیمی از گنجایش باک خودرو بنزین بزند، آنگاه در یک سال چقدر در مصرف سوخت آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود؟  همچنین تخمین بزنید با برداشتن صندلی تاشو، زیرانداز و سبد پیک‌نیک از صندوق عقب در یک سال چند لیتر بنزین دیگر صرفه‌جویی می‌شود؟

 به پیشنهاد هیوا، پدر که عادت داشت همیشه صندلی تاشو، زیرانداز و سبد پیک‌نیک خانواده را در صندوق عقب ماشین‌ نگهداری کند، آن‌ها را در انباری گذاشت تا تنها هنگام نیاز به صندوق عقب برگرداند‌شان. همچنین آن‌ها تصمیم گرفتند تا حد امکان باک بنزینشان را کامل پر نکنند. این کار اگرچه تعداد دفعه‌های مراجعه به پمپ بنزین را افزایش می‌داد، ولی به نظرشان به زحمتش می‌ارزید؛ چون در درازمدت ضمن، صرفه‌جویی در هزینه مصرف سوخت، به کاهش آلودگی هوا هم کمک می‌کرد.

هیوا همین‌طور که در صفحه شبکه مجازی‌اش پایین می‌رفت، به پستی رسید که در مورد تولید برق خانگی با استفاده از پنل‌های خورشیدی گذاشته بود:

خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی: با سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی نیروگاه کوچک تولید برق با پنل‌های خورشیدی می‌توانید روزانه حدود 40 کیلووات ساعت برق تولید کنید و آن را به شرکت برق ایران بفروشید.

هنوز هم یادآوری بازخوردهایی که این پست گرفته بود برای هیوا هیجان‌انگیز و دلگرم‌کننده بود. یکی از کاربران در نظرات نوشته بود که حاضر است برای تأسیس یک نیروگاه کوچک خورشیدی سرمایه‌گذاری کند و کاربران دیگری هم بیان کرده بودند که مایل‌اند بر پشت‌بام خانه‌شان پنل‌های خورشیدی نصب کنند. دیگر خورشید در نظر هیوا فقط یخ‌ها را آب نمی‌کرد، بلکه نمادی برای نجات یخ‌ها بود.

هفت نفر از دنبال‌کننده‌های هیوا در خانـه خود پنل خورشیدی نصب کرده‌اند. ‌نیروگاه کوچک تولید برق آن‌ها هر ساعت 10 کیلووات برق تولید می‌کند. همچنین، یک نفر نیز برای یک مزرعه 200 کیلووات ساعتی، سرمایه‌گذاری کرده است. این هشت نفر با سرمایه‌گذاری در این صنعت سالانه چند کیلووات برق تولید می‌کنند؟ با توجه به این خبر که برای هر کیلووات برق مصرفی در خانه، به سه برابر انرژی سوخت فسیلی در نیروگاه‌های برق کشور نیاز داریم، سرمایه‌گذاری آن‌ها هر سال چه مقدار در انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی می‌کند؟
 
هیوا گوشی را کناری گذاشت و چشمانش را بست. فردا روزی طولانی در پیش داشت و باید استراحت می‌کرد.

در قطب شمال یخ‌ها زیر آفتاب ملایمی می‌درخشیدند و خرس‌های قطبی بازیگوشانه روی یخ‌ها این سو و آن سو می‌رفتند. آن‌ها دیگر می‌دانستند که در میان انسان‌ها هیواهای بسیاری هستند که با فکر و قلبشان برای نجات خرس‌های قطبی تلاش می‌کنند.

پایان

 

 



۲۸۵
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول،ریاضی و کاربرد،انقراض خرس‌ های قطبی، گرم‌ شدن زمین،مصرف برق،گازهای گلخانه‌ ای،یخ های قطب،آب شدن یخ های قطبی،یخ ها آب می شوند،شراره تقی دستجردی،محسن رحیمی پیرانفر،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید