عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
پرونده‌های ویژه با موضوعات بزرگداشت مقام معلم و هوش مصنوعی در هشتمین شماره ماهنامه‌های بزرگسال عمومی رشد
هشتمین شماره از ماهنامه‌های بزرگسال عمومی رشد با پرونده‌های ویژه موضوعی و تولیدات ویژه‌ای در پاسداشت مقام معلم در اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شدند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، هشتمین شماره از مجله‌‌های آموزشی و تربیتی رشد معلم، رشد مدیریت مدرسه، رشد آموزش ابتدایی و رشد فناوری آموزشی از گروه ماهنامه‌های عمومی بزرگسال توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری، در چارچوب اهداف نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران تولید و منتشر شدند.

بخش‌هایی از هر مجله را با هم ببینیم:

 

رشد مدیریت مدرسه

امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند که رشد اخلاقی، هدف غایی همه وجوه دین است و سنین جوانی مهم‌ترین دوره تربیت اخلاقی است. همچنین اخلاق اساساً پدیده‌ای تحول‌پذیر، تدریجی و گام به گام است و لازمه ایفای نقش تربیتی برای همه مربیان، مدارا و شکیبایی، همراه با عامل بودن به فضیلت‌های اخلاقی آن‌ها است. در این شماره از رشد مدیریت مدرسه در مقاله‌ای با عنوان «رهبری اخلاقی در اندیشه امام خمینی (ره)»، ایده رهبری اخلاقی در بستر اندیشه‌های امام خمینی (ره) مفهوم‌سازی شده است.

یکی از موضوعات قابل توجه در تربیت، جامعه‌پذیری است. انتظار آن است که تربیت در فرایند سازگاری نسل جدید با ارزش‌ها و انتشارات نسل پیشین مؤثر عمل کند. مقاله‌ای با عنوان «تربیت و اجتماعی شدن» در رشد مدیریت مدرسه، از زاویه دیگری به موضوع جامعه‌پذیری پرداخته است.

در پشت جلد این مجله نیز فراخوان مسابقه‌ خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری برای مدیران، مربیان و معاونان مدارس و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است. علاقه‌مندان برای اطلاع از شرایط این مسابقه می‌توانند به هشتمین شماره از رشد مدیریت مدرسه مراجعه کنند.

حکایت افتادگی و تعالی، مهربانی با محیط زیست، تجربه‌های مدیران مدارس، مدیریت و تعمیق ارتباط با والدین، نگاهی به مهارت‌های برقراری ارتباط مؤثر و... از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از رشد مدیریت مدرسه منتشر شده‌اند.

 
 
رشد معلم

در صفحات ابتدایی جلد هشتمین شماره از رشد معلم به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری و همچنین به مناسبت میلاد هشتمین امام شیعیان، امام رضا (ع) اعلان‌های مرتبط با این مناسبت‌ها منتشر شده است.

کیفیت و تحول یکی از پرتکرارترین واژه‌ها بین کارشناسان و مدیران ارشد آموزش و پرورش است. اما سؤال کلیدی آن است آیا بدون نگرش تحولی و توجه به رویکردها، کیفیت و تحول معنادار است؟ بر اساس این طرز تلقی در این شماره از رشد معلم، ضمن بیان مصداق‌های نگرش تحولی، راهکارهایی برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش پیشنهاد شده است.

مدرسه کانون تحول، روش یا دانش،  معلم تراز سند تحول، تربیت گفت‌وگویی، تأملی بر ارزشیابی تکوینی در کلاس درس، تدرسی با رویکرد موقعیت محور و... از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از رشد معلم  منتشر شده‌اند.

 
 
رشد آموزش ابتدایی

روی جلد هشتمین شماره از رشد آموزش ابتدایی به مناسبت روز معلم، اعلانی مناسبتی همراه با شعری از فریدون مشیری با عنوان «من معلم هستم» را منتشر کرده است. همچنین در دومین صفحه از جلد این مجله تصویری از معلم شهید، فائزه رحیمی که در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به درجه رفیع شهادت نائل آمد منتشر شده است.

در هشتمین و آخرین شماره از رشد آموزش ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 مطالب و خاطرات معلمان منتشر شده است. در طرح درس این شماره با عنوان «آموزش ماهیگیری به جای دادن ماهی»، به موضوع نظافت و بازیافت در کلاس و مدرسه پرداخته شده است. موضوعی که لازم است آن را در قالب مسئله محوری طرح و حل کرد.

در حوزه سواد رسانه نیز رشد آموزش ابتدایی با مطلب «بازی هدایت شده» با هدف آموزش سواد رسانه‌ای و ارتقای تربیت رسانه‌ای دانش‌آموزان به یکی از تجربه‌های اجرا شده در مدارس کشور پرداخته است

در رشد آموزش ابتدایی تجربه‌های معلمان در مدرسه و کلاس درس در زمینه‌های مختلف منتشر شده است.
 
 
رشد فناوری آموزشی

هشتمین شماره از رشد فناوری آموزشی در اردیبهشت 1403 به موضوع هوش مصنوعی و نقش آن در فرایند تعلیم و تربیت پرداخته است.

در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی به عنوان حوزه‌ای فوق العاده پویا و مهم شناخته شده است. با توسعه روزافزون فناوری و پیشرفت‌های چشمگیر در این زمینه، هوش مصنوعی به واقعیتی پیچیده و پرچالش تبدیل شده است. در مقاله‌ای با عنوان «انواع هوش مصنوعی به زبان ساده» مخاطبان این مجله با تاریخچه و تعریف‌هایی از هوش مصنوعی آشنا می‌شوند.

هوش مصنوعی با توانایی‌های خود در تجزیه و تحلیل داده‌‌ها و تصمیم‌گیری هوشمندانه به عنوان دستیاری قدرتمند در زمینه آموزش و یادگیری نقش بسزایی ایفا می‌کند. در مقاله‌ای با عنوان «هوش مصنوعی به عنوان دستیار معلم» چالش‌ها، فرصت‌ها و نمونه‌هایی از این موضوع بررسی شده‌ است.

بررسی زمینه‌های بهره‌مندی معلم از هوش مصنوعی، کاربردهی و نقش هوش مصنوعی در آموزش، عوارض جانبی هوش مصنوعی و... از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از رشد فناوری آموزشی منتشر شده‌اند.
 

 

 

گزارش تصویری فعالیت‌های مجلات رشد بزرگسال عمومی را اینجا ببینید.

 

 
 
نسخه‌های چاپی ماهنامه‌های عمومی بزرگسال رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسند. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۱۰۱
کد خبر : ۴,۳۷۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید