عکس رهبر جدید
مفاد سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
در «رشد علوم‌اجتماعی»

سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش پس از پنج سال فعالیت مستمر در آذرماه سال 1391 رونمایی شد. فصل‌نامه رشد آموزش علوم‌اجتماعی طی مقاله‌ای به مفاد این سند و توضیح و تشریح آن‌ها پرداخته است.
این مقاله به قلم فاطمه شهرزاد بخشایش، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی نوشته و منتشر شده است. وی پس از اشاره به فرایند تولید این برنامه به مفاد سند اشاره کرده است که عبارت‌اند از: 1. بیانیه ارزش‌ها 2. بیانیه مأموریت 3. چشم‌انداز 4. هدف‌های کلان 5. راهبردهای کلان 6. هدف‌های عملیاتی 7. راهکارها 8. چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش.
نویسنده در توضیح چشم‌انداز سند تحول بنیادین آورده است: «نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی، در افق 1404، با اتکا به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی و قوام‌بخش آن‌ها زمینه‌ساز جامعه جهانی عدل مهدوی، برخوردار از توانمندی‌های تربیتی ممتاز در تراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه الهام‌بخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظام‌های تعلیم‌ و تربیتی در سطح جهان، توانمند در زمینه‌سازی برای شکوفایی فطرت و استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی و ایرانی دانش‌آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان، کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالت‌محور و مشارکت‌جو، برخوردار از مربیان و مدیران مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی‌جو و تحول‌آفرین، انقلابی، آینده‌نگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر و حق‌شناس است.
برپایه این چشم‌انداز، مدرسه جلوه‌ای است از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، زمینه‌ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش‌آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و ره‌نامه نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.»
متن کامل این مقاله، در فصل‌نامه رشد آموزش علوم‌اجتماعی، شماره 56، پاییز 1391 منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۷۳۱
کد خبر : ۹۷۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید