در «رشد زبان و ادب فارسی»
فصلنامه «رشد زبان و ادب فارسی» در شماره اخیر خود مطلبی با عنوان جایگاه زبان فارسی در برنامه درسی ملی به قلم دکتر سید بهنام علویمقدم و رضا خیرآبادی منتشر کرده است.
نویسندگان این مقاله در ابتدای آن آوردهاند:
«یکی از حوزههای مهم یادگیری در برنامه درسی ملی، حوزه یادگیری زبان و ادب فارسی است که شامل دو بخش زبان و ادبیات است، این برنامه، زبان و ادب فارسی را رمز هویت ملی برمیشمارد و آن را سبب پیوستگی و وحدت همه اقوام ایرانی و پیوند گذشته و حال و آینده میداند. زبانآموزان
در این حوزه با نظام زبان بهصورت روشمند و علمی آشنا میشوند و توانایی خلق و نگارش و آفرینش را کسب میکنند.»
در بخش دیگر این مقاله آمده است:
«تولید برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مبانی، ارزشها و اهداف تربیت اسلامی و با استفاده از توانمندیهای بومی و ملی و بهرهبرداری از تجربههای معتبر و موفق جهانی، صورت گرفته است، فلذا در پاسخ به نیازها و مطالبات جامعه پویای ایران اسلامی، الگوی تازهای
از برنامههای درسی و تربیتی را ارائه میدهد.
یکی از نقاط مثبت برنامه درسی ملی افزایش ساعات درسی زبان و ادبیات فارسی است و یکسان در نظر گرفتن آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان اول و نیز زبان دوم برای مناطقی که چندان در معرض این زبان نبودهاند، قدری نامناسب بهنظر میرسد. برای کامل شدن برنامه و برخورداری آن
از روایی لازم، باید از متخصصان آموزش زبان فارسی و زبانشناسان بهره کافی گرفته شود.»
متن کامل این مقاله در شماره 103 فصلنامه رشد و ادب فارسی (پاییز 1391) چاپ شده است.