عکس رهبر جدید
همه‌چیز درباره کتاب علوم دوره ابتدایی
در «رشد آموزش ابتدایی»

ماه‌نامه رشد آموزش ابتدایی، در شماره جدید خود، ویژه‌نامه هم‌سوسازی برنامه‌ها و کتاب‌های درسی پایه دوم ابتدایی با برنامه درسی ملی را منتشر کرده است. بخشی از این ویژه‌نامه به گفت‌وگو با «دوست محمد سمیعی» سرپرست گروه علوم تجربی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اختصاص دارد. محور این گفت‌وگو کتاب‌های علوم دوره ابتدایی و هم‌سویی آن با برنامه درسی ملی و تحولات آموزش‌وپرورش است.
در ابتدای این گفت‌وگو، سمیعی در پاسخ به سؤالی در رابطه با تغییرات ایجاد شده در کتاب‌های علوم جدید دوره ابتدایی گفته است: «مفاهیم اصلی کتاب‌های قبلی را حفظ کرده‌ایم. در کتاب‌های جدید رویکرد ما هم‌چون گذشته، رویکرد فعال است. ارزش‌یابی در خدمت یادگیری که روند آن عملکردی است، هم‌چنان جریان دارد. آنچه تغییر یافته، شیوه آموزش و طراحی کتاب است. برای مثال در کتاب جدید مبنای روش ما زمینه‌محور است؛ یعنی موضوعی که آموزش داده می‌شود، باید در یک زمینه اجتماعی و زندگی روزمره  دانش‌آموز باشد. وقتی دانش‌آموز مطلبی از کتاب علوم را می‌خواند، باید احساس کند همین مطلب در زندگی‌اش رخ می‌دهد. این زمینه‌محوری، در کتاب‌های قبلی یا نبوده یا حضور کمرنگی داشته است. دومین تغییر، توجه به پیامدمحوری و شایستگی است. اگر خواسته باشیم برپایه طبقه‌بندی‌های رایج پیشین تحلیل کنیم، باید بگویم که در کتاب‌های قبلی دانش، مهارت و نگرش را مجزا از هم‌ آموزش می‌دادیم ولی در کتاب‌های جدید این موارد به صورت تلفیقی آموزش داده می‌شوند. دانش‌آموز همزمان که دانش و مهارت را کسب می‌کند،‌ دارای نگرش هم می‌شود. ماحصل کار باید پیامدی باشد که در زندگی روزمره دیده شود.»
ادامه این مصاحبه به موضوعاتی هم‌چون فراهم کردن بسترهای آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان، ویژگی‌های کتاب‌های درسی جدیدالتألیف، چالش‌های اجرایی این کتاب‌ها و نیز ارتباط کتاب علوم پایه دوم با پایه‌های دیگر مقطع ابتدایی اختصاص دارد.
این گفت‌وگو در ماه‌نامه رشد آموزش ابتدایی، شماره یک، مهرماه 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۱۴۲
کد خبر : ۹۴۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید