عکس رهبر جدید
از جایی شروع کنیم که دانش‌آموزان در آن قرار دارند
مقاله‌ای از «رشد تکنولوژی آموزشی»

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مدیریت کلاس درس باید به آن توجه داشت، یافتن انتظارات مشترک است تا به این ترتیب کلاس درس، مکان امنی برای معلم و دانش‌آموز باشد. ماه‌نامه رشد آموزش تکنولوژی در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.

در بخشی از این مقاله که با ترجمه الهام امیرکیائی منتشر شده آمده است: «اگر می‌خواهیم از جایی شروع کنیم که دانش‌آموزانمان در آن قرار دارند، باید متوجه باشیم چگونه انتظارات در کلاس‌ها مورد چانه‌زنی و بده و بستان قرار می‌گیرند. نخستین گام، تعیین انتظاراتی است که برای ما ارزش دارند. از دیدگاه ما، دانش‌آموز خوب چه کسی است؟ به کارخوب دانش‌آموزان چگونه پاداش می‌دهیم و چگونه می‌توانیم دانش‌آموزان را برانگیزیم؟ وقتی انتظارات خود را بدانیم و درک کنیم که ممکن است با آنچه مطلوب دانش‌آموزان است، متفاوت باشند، آماده پذیرش انتظارات دیگران می‌شویم. برای مثال، کسب نمرات خوب احتمالاً از انتظارات موردنظر ماست. شاید دانش‌آموزان ما برای کسب نمره انگیزه‌ای نداشته باشند و فقط تأیید و تمجید دوستانشان را بخواهند. وقتی متوجه شوید که کسب نمره در واقع انتظار مطلوب شماست و این نوع تایید از جانب دوستان نه خوب است نه بد. بدین ترتیب انتظارات جایگزین دیگری پدید می‌آیند که می‌توان برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان، به این انتظارات قوت بخشید. بنابراین، می‌توانید از تشویق دانش‌آموزان به کسب نمره بالاتر دست بکشید و در عوض جوی را در کلاس پایه‌گذاری کنید تا دانش‌آموزان برای نشان دادن خود از هم پیشی بگیرند. شناخت انتظارات موجب می‌شود از قضاوت بپرهیزید و تصور نکنید که ارزش انتظار موردنظر شما از انتظار دانش‌آموزان بیشتر است».
ادامه این مقاله به ارائه راهکارهایی در زمینه یافتن زمینه‌های مشترک و انتظارات مشترک میان آموزگار و دانش‌آموزان اختصاص دارد.
این مقاله در ماه‌نامه شماره یک رشد تکنولوژی آموزشی، مهرماه 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۱۷
کد خبر : ۹۴۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید