عکس رهبر جدید
نقشه اجرایی سند تحول بنیادین کجاست؟
میزگرد ماه‌نامه «رشد مدیریت مدرسه» با حضور کارشناسان

سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش در فرایند اجرایی شدنش، سؤالاتی را ایجاد کرده است که قابل توجه است. ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه در شماره جدید خود با برگزاری میزگردی با حضور تعدادی از کارشناسان و مدیران مدارس به این موضوع پرداخته است.

حیدر تورانی سردبیر این مجله در ابتدای این میزگرد درباره ضرورت پرداختن به این موضوع گفته است:
«طرحی که تصویب می‌شود باید با زمینه‌سازی و بررسی مشکلات اجرایی به مدارس ابلاغ شود. تصویب یک طرح به معنای تحقق آن نیست؛ برخی تصور می‌کنند با تصویب سندی، همه چیز تمام شده و انگار فقط مشکل در تصویب آن بوده است.
مقام معظم رهبری فرموده‌اند که نقشه اجرایی سند ملی تهیه و تدوین شده و در همین خصوص چالش‌های پیش‌روی اجرای سند تحول مشخص شود. به این مسئله مهم توجه کافی شود. امید می‌رود از سوی مقامات مسئول اهتمام لازم صورت گیرد.
در حقیقت سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش، آموزش‌وپرورش را «نظام تربیت» می‌خواند. لذا محتوا، معلم و روش‌ها در این جهت تغییر می‌یابند. از سوی دیگر آمادگی‌های لازم در خصوص منابع انسانی، خانواده‌ها، محیط و تجهیزات و فناوری، امور مالی، اداری و پژوهشی حائز اهمیت است. نباید در اجرای سند، از این مؤلفه‌های مهم غفلت شود چرا که به خاطر این غفلت و یا تعجیل، نظام تحول بیشتر به سمت کتاب‌های درسی پیش خواهد رفت. در صورتی که نظام تحول بنیادین شش زیر نظام دارد که جمعشان یک نظام واحد می‌شود؛ زیرنظام‌های رهبری و مدیریت، منابع انسانی، فضا و تجهیزات فناوری، برنامه درسی، پژوهش، تربیت معلم و مواد آموزشی از جمله این زیرنظام‌ها هستند.
بسیج منابع انسانی از منظر مهارتی و نگرشی در داخل و برانگیختن حمایت‌های بیرونی در نیل به یک همبستگی ملی در این کار بزرگ نکته‌ای است که نباید آن را فراموش کرد. اگر دقت‌های لازم را در قالب یک نگاه نظام‌مند و فرایند کلان نبینیم، نظام تحول بنیادین خدای ناکرده مانند برخی از طرح‌ها بی‌نتیجه می‌ماند و به سرانجام نمی‌رسد.»
در ادامه این میزگرد، آقایان و خانم‌ها: علیرضا عراقی‌نیا کارشناس آموزش‌وپرورش، مرتضی مجدفر عضو شورای برنامه‌ریزی مجله رشد مدیریت مدرسه، سیدیزدان محمدی مدیر مجتمع دانا، محمد اخگری مدیر مدرسه راهنمایی امیرالمؤمنین (ع)، محمد اسماعیل دیده‌بان کارشناس هوشمندسازی مدارس، سیدعبدالله محبی کارشناس آموزش‌وپرورش و مدیر بازنشسته، محرم آقازاده مدرس دانشگاه و عضو شورای برنامه‌ریزی رشد مدیریت مدرسه، نوریه شادالویی عضو شورای برنامه‌ریزی رشد مدیریت مدرسه، رخصاره فضلی مسئول مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت آموزش ابتدایی و منیر میرزاخانی کارشناس مسئول راهنمایی منطقه 4 به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در این زمینه پرداخته‌اند.
گزارش کامل این میزگرد در ماه‌نامه رشد مدیریت مدرسه، شماره پی‌درپی 86، مهرماه 1391، چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۹۴
کد خبر : ۹۴۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید