«محمد عطاران» سردبیر ماهنامه رشد مدرسه فردا، طی یادداشتی در این مجله به موضوع الزامات معلمی در دنیای آینده، آشنایی معلمان و مدیران با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) پرداخته است.
در این یادداشت میخوانیم: «صرف سرمایهگذاری در منابع فناورانه و زیرساختها، فرهنگ جدید و تجربههای یادگیری تازهای را در مدرسه، به نحوی که دانشآموزان مهارتهای زندگی در قرن 21 را بیاموزند، ایجاد نمیکند. برخی از کشورها که تجربههای موفقی در زمینه تلفیق فاوا
(فناوری اطلاعات و ارتباطات) داشتهاند، در مقایسه با کشورهای دیگر، دارای تفاوتهای عمده بهخصوص در دو بخش هستند: بخش مدیریت و رهبری آموزشی مدرسه و بخش معلمان، پژوهشها در کشورهای متفاوت جهان نشان میدهند که اگر مدیریت مدرسه و در سطح کلان، مدیریت سازمانهای
آموزشوپرورش از روند توسعه فاوا در مدرسه حمایت نکند، این روند دچار اخلال خواهد شد. بخشی از این پشتیبانی، پشتیبانی مادی است ولی همه قضیه در این موضوع خلاصه نمیشود. مدیریتی که خود با فاوا آشنا نیست و درک درستی از آن ندارد، تنها میتواند به حرفهای کلی اکتفا
کند و درباره اهمیت قضیه داد سخن بدهد.»
در بخش بعدی این یادداشت میخوانیم: «بخش دیگری که در تجربههای موفق پارهای کشورها حائز اهمیت است، معلمان هستند. برای معلم امروز دیگر باید مسئله ایمیل، وبلاگ، استفاده از اینترنت، استفاده آموزشی از تلفن همراه و مانند اینها حل شده باشد تا بتواند از تلفیق فاوا
سخن بگوید.»
ادامه این یادداشت به ارائه راهکاری برای تلفیق فاوا با برنامه درسی اختصاص دارد. متن کامل این یادداشت در
ماهنامه رشد مدرسه فردا، شماره پیدرپی 63، مهرماه 1391، منتشر شده است.