عکس رهبر جدید
۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ۰۸:۲۲
آشنایی با اختر زمین‌شناسی
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

اختر زمین‌شناسی رشته‌ای است که با زمین‌شناسی و فرایندهای مؤثر بر اجرام آسمانی مانند سیاره‌ها، اقمار آن‌ها، اخترنماها، ستاره‌های دنباله‌دار و شخانه‌ها سروکار دارد. فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در مقاله‌ای به معرفی این دانش پرداخته است.
مریم عابدینی نویسنده این مقاله در معرفی دانش اختر زمین‌شناسی آورده است:
«اختر زمین‌شناسی دانشی چند شاخه‌ای به‌شمار می‌آید. هدف از این رشته درک هرچه بیشتر چگونگی تکامل زمین و دیگر کرات آسمانی در منظومه شمسی است. اختر زمین‌شناس برای تفسیر درست پدیده‌ها یا فرایندهای مؤثر بر سطح سیاره‌ها، نه تنها باید از علم زمین‌شناسی بلکه از دیگر رشته‌های علمی چون ستاره‌شناسی، کانی‌شناسی، زمین‌ شیمی، زمین فیزیک، شیمی و حتی زیست‌شناسی آگاهی داشته باشد. علاوه بر این، مهارت در پردازش تصاویر ماهواره‌ای و دور سنجی هم از دیگر توانمندی‌هایی است که یک اختر زمین‌شناس باید به آن‌ها مجهز باشد.
زمین‌شناسیِ سیاره‌ای شاید بیش از دیگر رشته‌های علوم زمین بر تحقیق و تفحص متکی است. در بسیاری از موارد محققان یا دانشجویان این رشته، با مناظر یا پدیده‌هایی روبه‌رو می‌شوند که مشابه آن‌ها در زمین وجود ندارد. وجود کراترها یا چکادهای برخوردی، یخ‌فشان‌ها و ماگماهای گوگردی، اجرام کوچک با هواکره فعال و چشم‌اندازهای غریب که ناشی از تغییرات جوی حاکم بر سیارات است، همگی از جمله این پدیده‌های غیرزمینی به حساب می‌آیند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 69، تابستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۰۰
کد خبر : ۸۹۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید